Sunday, 5 June 2011

"Piši kao što pejstuješ, izveštavaj kako je najavljeno" (Blic/The Cult)

Na novinarskim kursevima se godinama provlačila priča čija tačna imena aktera znaju malo stariji, ali to ne utiče na njen značaj: 
Kraj osamdesetih godina prošlog veka. 
Ugledna kritičarka “najstarijeg lista na Balkanu” pripremila je opsežan prikaz koncerta klasične muzike koji je prethodne večeri zakazan na “Kolarcu”. Tekst je prošao urednika, objavljen je u sutrašnjem izdanju, pola strane.
Zašto je priča zanimljiva?

Koncert nije ni održan.
Otkazan je zbog bolesti soliste.
Izvinjenje zbog „tehničke greške” objavljeno je sutradan, novinarka je dobila otkaz (ili dužu suspenziju, zavisi od verzije koje se prepričava.)

Godinama je ova priča korišćena kao pokazno sredstvo da rad u javnom glasilu ne donosi samo beneficije već i odgovornost prema napisanom i prema istini. No, izgleda da je priča ili zaboravljena ili novinari više ne prolaze kurseve.

Kvantitativna eksplozija broja medija u Srbiji je odavno rezultirala dramatičnom osekom kvaliteta sadržaja. Trend je započet neverovatnom ekspanzijom TV i radio stanica u Srbiji devedesetih godina, da bi se preneo i na izdanja velikih medija. Zanimljivo je – oni manji, odnosno manje uticajni mnogo ređe prave propuste te vrste. Valjda im je više stalo do tačnosti informacije, upravo zato što su mali.

Prednost on-line izdanja jeste i u tome što se neki tekstovi mogu naknadno srediti.
Tako je, na moju žalost sa stranice „Blica” nestala genijalna rečenica sa prošlogodišnjeg koncerta Eltona Džona – „da je publika sjajno reagovala i na njegov novi hit – Rocket Man” (pesma je inače iz 1972.), što se može pripisati neznanju i mladosti autora/ke teksta.
Ali sam zato prikaz >> sinoć održanog koncerta The Cult objavljen stranici „Blica” sačuvao – jer isti dokazuje da nije problem samo neznanje – već i ne prisustvovanje koncertu, odnosno bolikurcizam, da izvinete.

Deo teksta o koncertu, trenutna verzija na stranici "Blica".
Nemam razloga, ni dovoljno prostora da nabrajam šta mi sve kao posetiocu koncerta dokazuje da autor/ka juče u Arenu nije ni ušla, a imao/la je zadatak da objavi prikaz koncerta: od greške u prvom koraku (kojom pesmom je koncert započet), preko pogrešno sastavljene set-liste (dobar deo pesama navedenih u tekstu na „Blicu” jesu svirali – ali na drugim koncertima – ne i u Beogradu), do konačnog potonuća navođenjem podatka da su na bis svirane dve pesme kojih uopšte nije bilo – umesto činjenice da je koncert završen sjajnom verzijom „Break on Through” od The Doors, što jeste podatak vredan pomena. Tu su, naravno, i napamet osmišljene rečenice koje dokazuju komunikaciju s publikom i još nekoliko promašaja, te potpuno preskakanje najzabavnijeg dela koncerta – u kojem je „Wild Flower” odsviran 2 puta zaredom – jer je na pola prvog izvođenja gitaristi vrisnuo kabl. 

"Because you have to get value for your dinnars", reče Bil Dafi, gitarista. To je kuriozitet koji bi svaki novinar ovakvog medija svakako - stavio u priču.

Nije ova priča važna zbog The Cult, niti je važan raspored pesama.
Ko je bio na koncertu – zna.

Važna je zato što sjajno ilustruje stanje u kojem je većina medija, a naročito „kulturne redakcije” (genijalna kovanica, koja implicira da postoje i „nekulturne redakcije”?), svedene na copy/paste način rada, koje bez obrade i provere informacija koje uniformisane stižu u redakcije i takve budu i objavljene, često lišene tačnih podataka, ali – najvažnije – najčešće lišene bilo čega što bi čitaoce informacije na bilo koji način inspirisalo, odnosno pozvalo da određeni događaj uopšte i posete, ili barem zažale što su ga propustili te će to učiniti prvom sledećom prilikom. 

Zato je i normalno što je interesovanje za “kulturne događaje” (još jedna genijalna kovanica! Koji su to „nekulturni”? :) ravno zanimanju za vodostaj Dunava kod Smedereva u zimskom periodu i zato će, po svemu sudeći – biti sve gore, barem u klasičnim medijima. Na mreži pak, postoji već sasvim solidan broj relevantnih sajtova/autora koji, očigledno, uz mnogo više energije i pažnje najavljuju, analiziraju i odjavljuju neke događaje, ulažu vreme i energiju u analize filmova, knjiga i recenzije novih albuma – očigledno posvećeni sadržaju, valjda željni da ono što je u njima izazvalo nekakvu katarzu (ili odvratnost) podele sa drugima i tako učine da se i kvalitetni sadržaji šire dalje, odnosno đubre, koliko je to moguće, što pre baci u kantu.
Zanimljivo, ima čak i stranaca >> koji objavljuju sadržanije tekstove o stvarima iz Srbije, nego mnogi lokalni mediji.

To je genijalan paradoks: vlasnici medija plaćaju ljude da pišu gluposti i takve tekstove naplaćuju čitaocima štampanih izdanja, dok blogeri i slični besplatno isporučuju kvalitetne tekstove. Nisu, dakle, problem novci, već nešto drugo.

Nekada se znalo – nije bilo moguće pronaći copy-paste prikaz koncerta ili albuma u različitim medijima, bilo je normalno da se ne može o istom albumu, na primer Ekatarine Velike pročitati isto mišljenje u „Ritmu”, „Pop Rocku”, „Politici” ili „XZabavi”, a čitaoci su, samim tim, po afinititetima, odnosno ukusu birali koje izdanje plaćaju, odnosno znali su zašto čitaju ovaj ili onaj magazin.

Od pitanja ukusa smo trenutno dalje no ikad, jer je u opštem kopi-pejstiranju sve postalo prilično bezukusno.

B92 je, uzgred, već objavio sasvim solidan prikaz koncerta. Pročitajte ovde >>.
Ima i dobrih video snimaka.
Neko se potrudio, jer mu je stalo.
 




NOVO: tekst na stranici "Blica" je u promenjen, dva sata nakon objave ovog teksta. To je, svakako, rezultat i ne malog broja komentara na samu vest, koji ukazuju na greške.
Prethodna verzija teksta dostupna je ovde >>

NAJNOVIJE: Drugarica Stela javlja i dokazuje da je tekst "u onom obliku" završio i u - štampanom izdanju! >>

17 comments:

  1. Tačno si istakao suštinu: "bolikurcizam". I on je svuda. Toliko je raširen, da oni koji ga nemaju moraju da se prave da ga imaju da ih ne proglase za pejnindiesove.

    ReplyDelete
  2. za sve je kriv internet. uskoro ću ga se sasvim odreći.

    rapidno zaglupljivanje i površnost postali su preodvratni i, rekao bih, dominantni u cyber sferi.

    a, kao što vidimo, sve se (govna) preliva i u "običan" život

    ReplyDelete
  3. @blurred: vreme je, dakle, za seriju materijala:

    "Pain in the ass against pain in the prick!"

    ;)

    @procedura: nije kriv internet, nego ljudi. Ima nas kojima je procedura važan blog. Nema odustajanja.

    ReplyDelete
  4. internet je zlo koje je stvorila američka vojska a banda hipika ga budalasto prigrlila ka "alat" za komunalno umrežavanje i jedinstvenu "svest"

    sad vidimo da je ta svest pokvarena, pohlepna, zavidna, zlobna itd, baš kao i svi mi rođeni pod suncem postindustrijske revolucije (cloud money era)

    ReplyDelete
  5. poznam autorku, ne nešto sasvim dobro, ali imam relativan uvid u njene nevelike mogućnosti. kao nekadašnji insajder, mogu samo da kažem da nije ona problem. problem su oni iznad nje.
    pa zar nije "veliki" momo rajin napravio gaf pre neku godinu opisujući super provod na koncertu kings of leon (onom koji nije održan)?
    itd. da ne šutam mrtvog konja, ispodsačni specijalitet domaće kulturne scene, nikad mi to nije bio manir.

    ReplyDelete
  6. jeste rečeno davno da papir trpi sve, ali ovde trpi istina, da ne pričamo o objektivnosti, profesiji i onima kojima je do svega pobrojanog još stalo...
    u priči s početka tvog teksta dogodila se suspenzija. šta će se dogoditi u drugoj priči? verovatno ništa :(
    hvala ti što si sačuvao originalni tekst i što si sve ovo podelio sa nama. čisto da raščistimo "ko to ovde nisam normalan" - da parafraziram N. R.

    ReplyDelete
  7. @procedura: i dalje ostajem na stanovištvu da i ovaj kanal komunikacije valja koristiti da bi se neke dobre stvari, u koje verujemo ili koje nas pokreću podele sa drugim ljudima, tj. i sa onima sa kojima to nisi u mogućnosti u "realnosti". Pokvarenih i sličnih je uvek bilo u istom broju kao i onih drugih. Neće tvoje ili moje napuštanja kanala ništa promeniti na bolje, u to sam siguran.

    @nas dvoje:
    kuku, sad vidim taj slucaj Moce Rajina, promakao mi je 2008...
    Ok, jedan izvor od poverenja manje. Ni prvi ni poslednji. Ne mogu da pronadjem neko izvinjenje, ukoliko ga je bilo?

    Sto se Blica tice, ovo nije prvi put da se na istim mestima desavaju iste greske. Zao mi je sto nisam sacuvao tu glupost za Eltona Johna, cisto da vidim da li je autor teksta isti. Ako se te i takve stvari ponavljaju, prihvatam da je problem u "onima iznad nje" (dakle nije On, vec Ona, ok), cim toliko dugo dopustaju takve promasaje. Opet, ako je neko poceo da gradi "novinarsku karijeru" ovakvim tekstovima - bolje "korektivne radnje" :) da se dogode sto pre, zavrsice na kraju kao ministar kulture i informacija ili tako nesto.

    @aleks:
    sacuvao sam originalni tekst zato sto sam imao jedan poucak pre par meseci, kada NISAM sacuvao jednu izjavu koja je pola sata kasnije netragom nestala u kovitlacu binarne prašine, da se tako izrazim.

    Ne znam šta će biti sa autorkom teksta, iskreno joj želim da NASTAVI da radi, svesna da je to što piše ČITANO.

    ReplyDelete
  8. Mogli smo popiti pivo na Cultu. Što nisi mahnuo?:)

    ReplyDelete
  9. :)

    Čini mi se da podjednaka količina piva juče popijena i bačena u vazduh na publiku... od strane same publike ;)

    ReplyDelete
  10. Cao preslicavanju,blurred i ostali blogeri.
    Odlican text. Cinjenice su da su novinari postali lenji kod nas a zadnji u nizu lapsusa cak svedoci o nemanju kredita da makar budu u dobrim odnosima sa istinom.
    Da budem iskren blogovanje na pomenutu temu trebalo bi da bude upuceno nekoj agenciji gde bi se ljudi zalili a novinari koji su pobrkali istinu, izvinjavali za ne.savesan rad cime bi eto sve strane bile zadovoljene.
    @preslicavanje i ja sam kao i ti sklon uporedjivanjima iz kasnih osamdesetih kad su novinari morali da budu na nekom nivuo.Ali Shvatio sam da mi vise nikada necemo biti na tom nivou...To je def istorija. Sto i sam kazes Poprock casopisi i sl su bili kreirani od ljudi koji su pisali onako kako su najbolje znali pritom davajuci informacije na visokom nivuo pismenosti z angazovanje lektora i sl tj profesionalcima.
    Meni je takodje bilo smesno kada jeo bio prenos kraljevskog vencanja iz Londona kada je 'vesto upuceni ' komentator RTSa pravio analogiju izmedju Princeze Dajane i Kejt Midlton, navodeci da je princeza iz siromasne radnicke porodice nudeci obilje detalje. Pa dobro kako to da Porodica Midlton onda snosi troskove vencanja i kako je moguce da je Kejti studirala u elitnom koledzu sa Princom Vilijemom.Procenjuje se da su Midltonovi 'teski' oko 50 mil btw.
    Da sumiram, problem je sto se informacije ne proveravaju i objavljuje se sve i svasta. Ko god radi u sredstvima informisanja na cenzuri(mislim cenzura vezana za cinjenice) ne radi svoj posao uopste.
    Imam drugaricu novinarku koja povremeno radi i za CNN i ona mi kaze da CNN ima nekih 8 nivoa cenzure..kodnas bi 2 nivoa bila dovoljna :)

    ReplyDelete
  11. div, dobrodosao!

    Kod nas bi veliki procenat "novinara" pao vec na prvom krugu provere, ne bi mnogo njih dobacilo do II nivoa... Ali, ne bih uporedjivao "danasnje" novinare sa tom starijom generacijom da i danas ne postoji segment dosta temeljnih ljudi koji, kada pišu, zaista uzimaju u obzir ne mali broj izvora, porede, proveravaju, zaključuju na osnovu isključivo relevantnih podataka.

    Primere imaš i među ljudima koji su komentarisali ovaj tekst - a sa ovog bloga imas linkove ka jos nekoliko njih, veoma temeljnih. Pogledaj seriju tekstova koje je Blurred radila na temu upotreba fotografija/omota nekih važnih albuma, videćeš temeljne pripreme. I Đorđe koji je među komentatorima je temeljan u prikazima filmova i albuma, nema tih propusta koji krase neke naše "velike" medije. Svakako pogledaj i tekstove Kerovođe kada se bavi albumima i filmovima, naići ćeš na isti temeljni rad, poput onog koji ćeš pronaći i na "Fragmentarijama", odnosno Valentinom blogu. Koliko nas ima, šta kažeš? ;)

    Svi ti ljudi, dakle, rade temeljno, i to "free of charge".

    A komisija ne znam koliko bi pomogla, odnosno bojim se da bi jako brzo došlo do problema koji bi bili nerešivi. Bolje je ovako: pojavi se greška, ukaže se na nju, sledeći put se više pazi, jer se zna da je - čitano.

    Ovo je propust urednika, isto koliko i autora. Ne bi nam škodile BBC procedure, svakako, CNN ipak ne gledam toliko da bih tvrdio da su savršeni...

    ReplyDelete
  12. nevezano za konkretan sramotni problem (i ne vidim problem u tome sto se odredjena desavaju zovu kulturnim :P ), secam se izvestaja sa prethodnog koncerta Culta (koji se odrzao na Tasu), da li na blogu ili nekom internet sajtu, forumu - uglavnom, covek je vise od polovine pricao o redu za pivo i toalet :D (mislim da je bio Ivan Bevc, no necu da tvrdim)

    ReplyDelete
  13. kada mediji žive od napisanog onda postoji i ozbiljna kontrola napisanog. a pošto kod nas, danas, skoro svi mediji žive od raznih korporativnih/političkih sponzora onda je i princip zapošljavanja/kvaliteta oličen u pitanju чијијемали?

    "Bad fun sister, time to go
    Life's too short, on with the show"

    ReplyDelete
  14. @ves: pitaćemo Bevca da li je on :)

    Ali, generalno, to je ta promena fokusa: zato smo danima pre koncerta uredno bili "hranjeni" vestima poput "bend trazio pilece grudi i roštilj", što me zaista ne zanima. Današni naslov je "Amy tražila čitav sprat u hotelu". Da li će taj naslov da poveća broj posetilaca na koncertu? Ili mu je samo funkcija da joj zavidimo? Da ima ozbiljnih novinara, pozabavili bi se temom kako Amy sad zvuči, može li uopšte da otpeva koncert i sl...

    @kerovodja:
    pravi citat na pravom mestu :) Činjenica je, u Srbiji odavno kvalitet pisanja nema uticaja na tiraž, odnosno na prihode...

    Na kraju svega, National Geographic je i dalje jedini štampani medij u Srbiji koji me još uvek nije razočarao.
    Standardi su standardi, a priznajem, njihov urednik se trudi, vidi se.

    ReplyDelete
  15. Svaka čast na energiji da napišeš blog nakon što si pročitao tekst. Kod mene se samo neka negativna energija pojavi kad vidim tako nešto, i ne umem da je na nešto ispravno iskoristim.
    Rokenrol novinarstvo u pisanim medijima je katastrofa, jer ne postoji ko to da čita.

    ReplyDelete
  16. Hvala ti!
    Energije mi ne nedostaje, kad želim da nešto učinim boljim :)
    Nije se RNR publika osula sama od sebe - već su kako vreme odmiče sve češće počeli da traže informacije na sve daljim mestima, stranim magazinima, sajtovima i sl... S vremena na vreme sa uživanjem iščitam Uncut, Mojo ili neki sličan magazin, i vidim kako pišu majstori.

    I to je sad tema koja me inspiriše: da li je moguća obnova muzičkog novinarstva kao takvog, barem online?...

    "To be continued and discussed..."

    ReplyDelete