Friday 27 August 2010

"Mr. Nobody"


"Sve je moglo biti drugačije, a da opet bude podjednako značajno."
(Tenesi Vilijams.)

Roditelji ovog devetogodišnjaka se razvode.
Majka ulazi u vagon.
Dečak, još uvek, nije prevalio preko usana odluku: da li ostaje sa ocem, ili odlazi sa majkom.
Voz polazi.
Dečak potrči za vozom.

Uspeo je: nalazi se u majčinom zagrljaju, oni putuju ka Istočnoj obali.
Odustao je: okreće se ka ocu, ostaje u Engleskoj.
<<< ? >>>

Razapet na tromeđi naučne fantastike, divergentnih realnosti i intimne drame junaka koji proživljava svaki od mogućih ishoda svojih izbora (ili preokreta za koje nije odgovoran) - „Mr. Nobody“ Žaka Van Dormela gotovo neokrznut uspeva ono što narativno ili vizuelno mnogo jednostavnijim, kamernijim, odnosno na temu fokusiranijim filmovima ne uspeva: da struže, lagano ali temeljno, sloj po sloj, komad po komad - ubeđenja kojima su odavno zatrpane neke stare odluke i tako tebe, gledaoca, mene ponovo dovede do jezgra sumnji: da li su te i takve odluke bile ispravne, da li je moguće da nas svega jedan pogrešan (ili ispravan) potez zaista tako lako izbaci tako daleko od planirane putanje, kako jedna slučajnost osujećuje toliko mnogo dobrih namera, kako se greškom nađemo u situaciji u kojoj je jedina moguća reakcija ono što se u šahu zove „cucvang“: kada je jedini ispravan potez ne napraviti bilo kakav potez.

"Ne možemo se vratiti unazad.
Zato je teško izabrati.
Morate doneti pravu odluku.
Dok god se ne odlučite,
sve je moguće."

Uskraćen za Zlatnog Lava venecijanskog festivala 2009. u samom finalu, vredan je 2 sata vašeg vremena.
Ukoliko ga pogledate, sve će možda krenuti novom putanjom.
Ukoliko ne - možda će se sve nastaviti dosadašnjom.
Koja je prava?


.

6 comments:

  1. Ne znam kraću a bolju preporuku za neki film. Nisam filmofil, ali za ovaj si me zainteresovao.

    Ponekad je i u glavi (gde još uvek "manje košta") izvagati, a kamoli kad se dođe na "mesto za odluku":

    ReplyDelete
  2. Zeleo sam ja i krace, ali nisam umeo :(

    Najmanje kosta u glavi u fazi vaganja... ali, najvise i boli u glavi ako se omasi :)

    ReplyDelete
  3. mi stavili na download
    ali zato gledali laru kroft!!! :)))

    ReplyDelete
  4. pitanje izbora je vrlo ozbiljno pitanje.
    ja bih cak rekao cak pitanje svih pitanja.
    pod ovim podrazumevam i kasniji odnos prema tim svojim izborima.

    i jos nesto, ja mislim da najvise kosta kada usled previse vaganja, a uglavnom usled nedostatka hrabrosti da se donese odluka, dozvolis da okolnosti donesu odluku umesto tebe. tada najcesce izvuces najgoru mogucu opciju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "i jos nesto, ja mislim da najvise kosta kada usled previse vaganja, a uglavnom usled nedostatka hrabrosti da se donese odluka, dozvolis da okolnosti donesu odluku umesto tebe. tada najcesce izvuces najgoru mogucu opciju."

      ne mora da znači, ali se to uglavnom dešava zato što ljudi brkaju kontemplaciju i delanje, a odluka je uvek ovo drugo. i ona može da bude proizvod okolnosti jer ponekad odluka, da tako kažem, donese tebe :)

      Delete
  5. @etotakovrabac :)

    Pogledali?
    Inace, nemam nista protiv Lare, pitanje je odluke kada cemo na ekran baciti Salt, da vidimo cemu li je :)

    Uspeo sam nekoliko puta da dozvolim sebi da situacija odluci umesto mene. Nema odluka za kojima sam nakadno zalio, vec onih koje nisam doneo.

    ReplyDelete