Vredelo bi probati i druge
verzije naslova teksta.
Mogao bih da probam sa “Mala knjiga o najboljoj kampanji svih vremena”.
Ili da parafraziram neke od oglasa kojim se ova knjiga bavi:
“Mala je samo spolja.”
“Učiniće da vaša biblioteka izgleda pametnije.”
A kako bi bilo reći samo “Jagoda”?
(Svakako ne bi trebalo da
koristim znak uzvika.
Kreativci o kojima se u ovoj knjizi priča su svojevremeno izgurali znak uzvika
iz advertajzinga, i stavili tačku.)
Svaki od gore izvedenih, više ili manje nespretnih pokušaja je - verovatno ste
već prepoznali - mali hommage oglasima koji su svojevremeno učinili
Folksvagenovu “bubu” jednim od najomiljenijih automobila Amerike i sveta, a
nekada malu agenciju DDB jednom od najmoćnijih na planeti.
|
Lemon je termin koji se u auto-industriji koristio za vozila sa greškom. |
Kako se dogodilo da vozilo iz Hitlerove fabrike "narodnih automobila" postane simbol
kontrakulture hipi Amerike šezdesetih godina - i to zahvaljujući oglasima agencije u
kojoj rade uglavnom Jevreji iz porodica koje su
napustile Nemačku tridesetih?
Šta je prethodilo okupljanju te grupe vanserijskih pojedinaca, neželjenih u
tadašnjim velikim i važnim agencijama na Aveniji Medison?
Odakle im hrabrost da prvi na svetu ponude klijentu TV spot za bubu koji
počinje sprovodom?
Iako deluje malo - “Think small. Priča o oglasima koji su promenili
svet” Dominika Imzenga jeste velika. Imzeng je napisao knjigu koja vam može
poslužiti kao advertising bukvar, i izuzetno koristan vodič za ulazak u
svet ideja.
Osmeliću se da napišem i ovo: toliko je velika po onome što otkriva da će
bistrijima biti dovoljna kao jedini udžbenik koji će pročitati pre no što svoje
prve reklamne ideje stave na papir, ili ekran računara.
Da parafraziram još jedan oglas za bubu iz 1969, inspirisan sletanjem Apola na
Mesec:
“It’s small. But it takes you there.”
*
“Think small” na nešto više od 150 strana priča o tom naizgled dalekom, ali uvek aktuelnom trenutku u kojem se advertising (ili, kako
bi neki sada rekli: industrija komunikacija) prvi put suočio sa problemima koji ponovo postoje i danas.
Reklame su bile nepoželjne, vređale su inteligenciju onih kojima su
namenjene i krasio ih je nedostatak elementarne čestitosti.
Dojl, Dejn i Bernbah (DDB) su verovali da je moguće kreirati reklame koje su "vredne poverenja javnosti".
Sticajem okolnosti koje će ova knjiga takođe rasvetliti – u sedište njihove tek osnovane agencije stigao je novi klijent – nemački Folksvagen i njihov prvi
model bube, automobila koji je prkosio svim aktuelnim konvencijama američkog
automobilskog tržišta.
Buba je, nesumljivo, bila čestito napravljena.
Ali - imala je mnogostruko manji budžet za oglašavanje na tržištu Amerike i do tog trenutka je prodala 2 (slovima: dva) automobila u SAD.
Nešto kasnije ćemo otkriti koliko je taj broj porastao početkom saradnje sa agencijom DDB.
Dominik Imzeng vodi knjigu
kao scenario za dokumentarni film, vozeći izuzetno ekonomično sve do
najvažnijeg oglasa svih vremena po izboru AdAge i magazina Time.
Dodatno – on novinarski precizno definiše kontekst u kojem je ova kampanja
prevrnula advertising industriju naglavačke, beleži činjenice i izjave
svedoka i time nam dočarava proces nastanka kampanja za koji su prvenstveno bili
zaduženi legendarni Bob Levenson, Helmut Kron, Sirovic i drugi junaci - među kojima i klijent igra izuzetno važnu ulogu.
(citat)
“Danas je gotovo nemoguće shvatiti
koliko je zapravo oglas Think small bio drugačiji od oglasa tog vremena.
Ne samo da je bacio u senku sve druge oglase za automobile tog doba - bacio je
u senku sam advertajzing. Bila je to revolucija, početak nečeg potpuno novog.
Štaviše, ovaj oglas bio je
marketinški ekvivalent brojnim umetničkim transformacijama koje su se dešavale
baš u to vreme.
Godine 1959, saksofonista
Ornet Kolman izdao je album The Shape of Jazz to Come ključan za
nastanak avangardne muzike. Cilindrični dizajn novog Gugenhajmovog muzeja, delo
Frenka Lojda Rajta, podelio je kritičare, ali je ova zgrada ipak postala jedno
od najznamenitijih dela arhitekture dvadesetog veka. Takozvani 'pop umetnici' -
poput Džaspera Džounsa, Klausa Oldenburga ili Roberta Raušenberga - imali su
svoje prve izložbe, izazivajući publiku korišćenjem predmeta i slika masovne
kulture, od stripova do vesti i reklamnih oglasa. Dokaz da je i svet filma
prolazio kroz transformaciju je film “Senke”(Shadows) Džona Kasavetesa,
premijerno prikazan prikazan iste te 1959. godine.
Povrh toga toga što se zaplet filma vrti oko međurasne veze duboko uznemirujuće
za široku javnost nervozu je u Holivudu izazvala činjenica da je Kasavetes
novac za produkciju filma prikupio od prijatelja, članova porodice i čak
slušalaca jedne kasnonoćne radijske emisije. (Rani oblik sakupljanja sredstava
koji je dokazao da postoji alternativa sistemu studijske produkcije.) (...)
Dakle, nije samo kampanja za Folksvagen prekršila konvencije svog doba, ali
jeste to uradila podjednako radikalno i vešto, pogotovo s reklamom Think
small. Mala buba, mala gotovo kao poštanska markica, bila je postavljena na
žućkastobelu, praznu stranicu.
Jedini drugi sićušni vizual, Folksvagenov logo, bio je takode čudno
pozicioniran ne u donji desni ugao, kao potpis oglasa, nego levo, poravnat s trećim
stupcem. Konačno, tu je bio gotovo jeretički imperativ Think small koji
je mogao poslužiti kao slogan (ili krilatica) za celu kampanju za
Folksvagen, ali Bernbah nije voleo slogane, pošto ih je advertajzing bio još
uvek prepun.
Za dvadeset četiri meseca
od izbacivanja na tržište prvih malih automobila proizvedenih u Americi,
prodaja uvezenih automobila u Sjedinjenim Državama - većina su bili
"kompakt” - opala sa 614.000 prodatih 1959. godine na 379.000 vozila 1961.
Samo prodaja folksvagena nije opadala. Naprotiv, broj registrovanih buba se
konstantno uvećavao, dostigavši 150.000 vozila 1961. godine.
Razmišljanje na malo se uveliko isplatilo.”
|
Kako je nastao i šta bi se dogodilo sa ovim oglasom u rukama prosečnog menadžera ili agencije je na stranici 122.
|
Ono što knjigu čini velikom
u zanatskom smislu jesu delovi priče posvećeni nastajanju pojedinačnih oglasa
(a DDB je tokom šezdesetih objavio neverovatan broj spektakularnih stvari za VW,
u kojima je
sve genijalno, naročito
small copy ispod vizuala).
Ovi segmenti su dragoceni i zato što predstavljaju male ode o hrabrosti
kreativaca i poverenju koje su imali od strane klijenta; pojedinačnim naporima
i timskom radu; razumevanju uloge oglašavanja u životu onih kojima se obraćate.
Ti segmenti knjige, konačno,
otkrivaju zanatske tehnike koje su i dalje sveže i koje i dalje rade,
bez obzira na sve promene u prirodi i načinu konzumacije medija koji nas danas
okružuju.
Konačno, ti segmenti knjige govore o suštini koja je ovu kampanju i ovaj brend učinila tako
moćnim u jednom trenutku: ona je spretno i iskreno komunicirala ono što proizvod
jeste, na način koji ljude čini prijemčivim da otkriju više o njemu, i izaberu
ga.
A to je, i dalje, suština.
Šta više tražiti od jedne
knjige?
*
“Think small” je objavila izdavačka kuća Red Box >>, a u okviru edicije PROSPERO
koja će se baviti istorijom advertajzinga, komunikacijama i načinima na koje oblikuju
naš svet.
Objavljivanje ovakve knjige na našem jeziku je velika stvar, i vredna pohvale.
Knjigu možete pronaći u knjižari Beopolis >>