Tuesday, 8 November 2011

[o “ustupanju prostora" i ustupanju ideja]

(Uvodna napomenaova priča inspirisana je akcijom „Ustupamo (medijski) prostor“ koju su pokrenuli jedni a podržali mnogi blogeri – i koja je sprovedena ustupanjem prostora oglasnim porukama humanitarnih organizacija na blogovima, a sve iz želje da se objasni kako je Komercijalna Banka ustupajući zakupljeni (svoj) medijski prostor tim organizacijama - pokušala da ih iskoristi u komercijalne svrhe.)

Ukoliko je ova i ovakva rečenica bila naporna za razumevanje, onda verovatno ne znate o čemu se radi, i to je u redu. Zato ovakav uvod, namenjen onima koji nisu u temi - i koji je neophodan - jer je ovaj blog čitaniji od strane ne-blogerskog sveta i popularnost nije zadobijao prateći „hot issues“ koje je zajednica proglašavala bitnim, već drugačijim pristupom.

Dakle, dragi ne-blogeri, ukoliko ovaj tekst bude naporan za praćenje ili postane dosadan - praštajte. Naredni tekst biće drugačije sorte. Ovo što sledi je pokušaj raščlanjenja jedne zanimljive priče - te pokušaj ukazivanja na to kako bi se snaga koju blogeri poseduju mogla iskoristiti, ukoliko se zaista bavimo problemom i ukoliko nam je zaista stalo.)

Početni udarac:

Komercijalna Banka, korišćenjem kratke TV forme najavljuje i odjavljuje da svoj/plaćeni medijski prostor ustupa oglasnim porukama humanitarnih organizacija ili projekata, umesto da emituje sopstvene oglasne spotove.

Tagline: „Ulažemo u budućnost.“

Saopštenje kojim banka predstavlja razloge i ciljeve dostupno je na ovom linku:

(Ukratko:„Komercijalna banka odlučila je da u mesecu štednje ustupi i pokloni svoj medijski prostor, prvobitno namenjen kampanji za štednju, u dobrotvorne svrhe i tako utiče na podizanje svesti ukupne javnosti o bitnim problemima zajednice. (...) ustupanjem svog medijskog prostora daje šansu ljudima kojima je potrebna pomoć ili podrška, a koji nemaju priliku da o tome javno govore.“)

Prva reakcija i razapinjanje Banke zbog tog i tako izvedenog poteza pojavila se na ovom blogu >>
Akcija je, zatim, započeta ovde>>.

Do sada je podržalo više od 50 blogera - i to iz kategorije najuticajnijih, koji su ustupili svoj prostor tim istim organizacijama.

Sad, iskreno bih voleo da saznam nekoliko detalja u vezi sa bankarskom akcijom, ukoliko je moguće:
.
Da li neko (izuzev AGB Nielsena koji se bavi monitoringom medijskog (TV) prostora) ima tačnu procenu koliko ova akcija KomBanke finansijski vredi, odnosno koliki deo tog medijskog prostora je zaista iskorišćen za potrebe humantiranih organizacija? 
Iako ključna tema blogerske akcije nije (valjda) novac, bilo bi zanimljivo sagledati taj iznos, te ne suditi o kampanji na osnovu toga ko je koliko spotova video (Ja sam, na primer, video ovih dana barem 3 za mene potpuno nova, te su na kanalima koji su do sada bili nedostupni  nekim organizacijama viđeni neki novi spotovi (koleginica mi potvrđuje za „Bitku za bebe“ na TV Pink, koja tamo do sada nije emitovana jer je pokrenuo B92). 

Da li se neka od ovih organizacija priključila projektu na silu? Ukoliko nije - da li to znači i da su direktori priključenih organizacija načinili pogrešnu procenu i pogrešno uložili svoj kredibilitet u funkciju velike korporacije? 

Verujem da bi odgovori na dva pitanja pomogla da se sagleda čitav projekat, čak i pre no što se završi, tj. pre no što organizacije objave da li je bilo koristi od ovakve saradnje sa Bankom.

No, trenutno mi je zabavnije posvetiti se stvarnom izazovu za blogere - a koji izlazi iz zone „da li je CSR prigodan za ATL oglašavanje“ što je gotovo najčešće postavljano pitanje u vezi sa ovom akcijom na većini blogova.

Blogerska akcija ima, dakle, plemeniti cilj širenja oglasnih poruka humanitarnih organizacija ka široj javnosti, a valjda zarad obaveštavanja što je moguće većeg broja ljudi o problemima/temama kojima su organizacije posvećene.

Realizacija akcije: prelinkovani ("embedovani") spotovi organizacija na stranicama 50 i više blogera.
Ok!

Kako ne volim da odokativno procenjujem stvari, zagledao sam se u statistike gledanih spotova. To sam učinio zato što me ne zanima posećenost stranica blogera koji su se priključili akciji, već koliko je ljudi primilo informaciju  o potrebama i mukama humanitarnih organizacija. Prvi spot u nizu (koliko vidim, svi su ih rasporedili identično) je zabeležio veću gledanost u poslednjih nekoliko dana (200+ pregleda). Poslednji spot u nizu je zabeležio 120+ (stotinudvadeset) pregleda više. Koliko ljudi je videlo neki od tih spotova na nekom od TV kanala, jednim emitovanjem? Znam da gledaoci beže od ekrana kada krene reklamni blok – ali sigurno su ih videle stotine hiljada ljudi. Tu su, svakako i bilbordi koji su takođe deo kampanje.

Mogu li se blogeri nadmetati sa televizijom? Ne, naravno.

Ima li smisla nadmetati se alatima koje koristi televizija kao medij? Nikako.

Može li uticaj tolikog broja blogera da premaši 200 gledanja spota postavljenog na YouTube? Siguran sam da može.

Kako bi blogerska akcija mogla biti uspešnijom?

Evo predloga, nadam se konstruktivnog:

Umesto da se u humanitarne svrhe na blogove linkuju (nažalost prečesto hladni i nemušti) TV spotovi - da li bi svaki od blogera mogao da uzme na sebe da se pozabavi po jednom od navedenih organizacija?
Prvi bloger se posveti kampanji protiv droge, drugi se posveti „malimVELIKIM ljudima“, treći – sledećoj temi – i tako svako od blogera, zaista koristi prostor koji mu pripada u okviru bloga i zaista uradi nešto dobro, a zarad pomoći onima kojima je pomoć potrebna. Siguran sam, jer su u pitanju uticajni blogeri, da bi  deset redova teksta o svakom pojedinačnom problemu imalo veći efekat, nego linkovanje samih spotova. Tako bi se, dodatno, stvorila razlika između onoga šta radi Banka, a šta je moguće uraditi drugim sredstvima.

Takav potez, koliko sam do sada primetio, nije načinio niko.

I na toj, zapravo najvažnijoj tački, jer sve se ovo valjda radi zbog njih - tj. ljudi kojima je potrebna pažnja, pomoć, saradnja a ne zbog Komercijalne Banke – ova dosadašnja akcija pada, odnosno ima, verujem, mnogo slabiji efekat no što bi mogla imati (te dodatno otvara pitanje da li je sve ovo bacanje prašine u oči.)

Primer:
Ja se priključujem akciji tako što skrećem pažnju na mali kolektiv posvećen likovnom vaspitanju i radu sa decom koja boluju od Daunovog sindroma i koja se zove "Pohvala ruci". 
Oni nisu deo kampanje, ničije.

Njihove radionice nalaze se na Senjaku, u tesnoj ali prijatnoj kući u Petra Čajkovskog 2. Radovi dece se, s vremena na vreme, mogu naći na aukcijama. Prodajom tih malih (a velikih dela), deca osvajaju prostor i slobodu. Ovo su fotografije radova koje sam ne tako davno zatekao u toj radionici.

Koliko vidim i koliko Google ume da mi kaže: nemaju ni sajt.
Ja ne umem da ga napravim, mogu da pomognem oko pisanja i sređivanja tekstova, ali se nadam da neko od blogera ume – i tako zaista pružimo podršku i ljudima koji „ulažu u budućnost“ (njihovi vaspitači) i onima koji se bore za „bolju budućnost“ (deca). Možda se organizuju i on-line aukcije? Možda i prodaja radova onima koji su u inostranstvu, a zainteresovani su da ih kupe?





Toliko je, dakle mogućnosti, toliko prostora, koji se može sjajno iskoristiti, kao što je nedavno učinjeno pametno osmišljenom i sprovedenom kampanjom „moje dojke su ok“. I toliko toga je moguće uraditi blogom, a što je nemoguće reklamom.
  
p.s.
Ovo je pisano u dobrim namerama, što bi rekli. Ukoliko sam negde pogrešio ili nešto ne znam - javite, ukoliko Vam je stalo. Ukoliko je važno, pominjem i ovo: posao kojem sam svakodnevno posećen ne podrazumeva bilo koji oblik saradnje sa toliko puta pominjanom Bankom. Nemam tamo ni otvoren račun. 
Štaviše, radim na kreiranju kampanja za njihovu konkurenciju. Pozabavio sam se temom zato što mi je stalo i zato što verujem da može bolje.

Hvala na pažnji, kao i na poseti ovom prostoru. 

22 comments:

  1. Ovo zvuči mnogo konstruktivnije i, ruku na srce, društveno odgovornije, a ne samo kao iscenirana propaganda i popunjavanje nečijeg CVa. Sjajna ideja.

    ReplyDelete
  2. Bojša, pravo u sridu :)
    Svaka čast, vidi se da znaš svoj posao - i ovaj na blogu, i onaj "zvanični" :)
    Mada vidim da su te naljutili...

    ReplyDelete
  3. @Iva: hvala ti! Iskreno, od nedelje sam pratio kako se tema razvija i trebalo mi je vremena da postanem konstruktivan prema istoj. Ima previse tacaka na kojima se taj citav koncept moze staviti pod oveci znak pitanja, ali sam bio resen da svemu pridjem konstruktivno...

    @Aleks: Hmm... Jos uvek ne znam "posao", barem ne koliko bih zeleo. Ali, podrska znaci :) Ujedno, ukoliko se vidi da su "me naljutili", dobro je. Jesu.

    ReplyDelete
  4. Iskren da budem, nisam razmisljao u ovom pravcu.
    Elem, nisam hejter pa mi to što ova banka radi nije primarno. ALi jesam solidaran i podrzacu svaku akciju i ideju koju smatram pametnom.
    Isto tako, a godinama unazad, neke stvari koje si moenuo u tvom blogu, sa nekim dragim blogerima sam radio nekoliko puta i uvek uspesno i u korist onima kojima je potrebna pomoc.
    Smatram da je tvoj post u mnogome bolji i konstruktivniji od mog gde sam se samo ukljucio u akciju. Odlicno si razmisljao po pitanju resenja.
    Tvoji predlozi imaju prodju i sasvim sigurno cu se baviti takvim pitanjima u nekom narednom periodu.

    Hvala sto si ostavio trag kod mene na blogu i doveo me ovde, nisam odavno bio. Uvek je pravo zadovoljstvo i uzivanje biti na tvom blogu.
    ps. super si kada se ljutis,lol :P

    ReplyDelete
  5. @deda: drago mi je ako ce biti korisno, kao sto rekoh i kod tebe... Nisam mogao da ne ostavim trag, kad si vec ostavio poziv da dajemo sugestije i komentare.

    Realno, trebalo mi je vremena da se dodje do ovakvog predloga: jer ni tema ni sprovodjenje nisu laki, a da bi (mozda, jednom) bili delotvorni.

    Hvala i na poseti, koliko god retko svracao :)

    ReplyDelete
  6. Ovih nekoliko dana nagledao sam se kritika i hejtova (da, pravim razliku) ali niko do sada nije napisao i kako bi to zapravo trebalo da izgleda.

    I dalje pokušavam da objasnim da je akcija započela kao ideja "daj da damo svoj prostor" i slažem se da ima manjkavosti, čak sa ovim što si ti napisao stvarno dobija novu dimenziju i nekako pravi pravac.

    Mada su cifre pregleda nešto što je i meni upalo u oči efekti blog kampanje nisu merljivi instant pregledom i čitanjem od samo par dana, tako da će vreme pokazati koliko će stvarno biti pregleda na ovim prikazima.

    Postoji i ona čuvena "it is better to do right things than to do things right", jer smo kroz ovu inicijativu došli do nekoliko korisnih informacija i resursa koji će biti vredni svima koji pokreću humanitarne akcije u budućnosti. Da je sve ostalo samo na kritici banke, do svega ovoga ne bi ni došlo.

    Hvala ti još jednom na pravoj, konstruktivnoj kritici. Iskreno.

    ReplyDelete
  7. *Niko do sada = niko do ovog trenutka

    ReplyDelete
  8. evo procitala sam, polako. :)
    mislim da je ova tvoja ideja veoma dobra, kao i cela akcija.
    blog nisam dozivela kao kritiku akcije, pa ni dobronamernu, vec samo kao korak dalje. banka krenula, blogeri podrzali, ti dao dobar predlog kako da na jos bolji nacin stigne poruka tamo gde treba, do ljudi, a ljudi uvek bolje reguju na konkretne price nego na reklamne kampanje.

    ReplyDelete
  9. Mislim da se dobro razumemo, i da delimo neke (načelne?) rezerve prema "aktivizmu". Ali ipak moram da te malo ispravim: OVO nije ni bila neka KONKRETNA AKCIJA (koja bi npr. za cilj trebalo da ima 10.000 novih poseta YT spotovima navedenih organizacija). Način na koji je (munjevito) organizovana i sprovedena to nije ni dopuštao. Kako ja vidim - ovo je bilo samo jedno brzo "prebrojavanje". Ono što je Zubarica napisala na početku svog teksta mislim da se odnosi na većinu "prebrojanih". SVI ONI redovno VEĆ GODINAMA USTUPAJU svoj prostor, i priključuju se na ovaj ili onaj način svim sličnim temama. Neke su i sami pokrenuli, ili sprovode, neke više, neke manje uspešno, ali niko ne može da porekne masovnost i KONTINUITET takvih aktivnosti. Mislim da bi svi koji imaju ISKRENE namere, morali da u budućnosti uzmu i taj detalj u obzir prilikom osmišljavanja sličnih projekata.

    Ako je to ta poruka, i ako je neko čuje - mislim da je vredelo truda. A ti?

    ReplyDelete
  10. i da, sto se tice poteza banke i nacina na koji se sprovodi kampanja moglo bi se stosta zameriti, ali mislim da treba na ovo gledati kao na dobar pocetak i na neki nacin ih ohrabriti.
    daleko smo mi jos od toga da velike firme rade takve stvari anonimno jer vecina pojedinaca nije na tom razvojnom stupnju. kod nas su reci "aktivizam " i "volontiranje" skoro pa postale pogrdne i ako nastvaimo ovako bojim se da ce uz sve ostalo takve stvari potpuno da zamru.

    ReplyDelete
  11. @Ivan: Drago mi je da se razumemo i slažemo oko osnovnih, a najvažnijih aspekata čitavog ovog "talasa". Inicijalna ideja je jako dobra, a verovao sam da ce se vec neko setiti kako blog kao "prostor" moze da se iskoristi za širenje priče o samim tim organizacijama: blog manjka u odnosu na velike medije u nekim aspektima, ali je, sa druge strane i mnogo bogatiji od istih (ne robuje formatu od 30", itd.)
    Vidim da je "kritika" shvaćena konstruktivno, što mi je i bio jedini cilj.
    Kako je akcija vec šireg obima, naravno da se dogodilo raslojavanje: neki tekstovi su više posvećeni hejtu banaka nego blogerskoj akciji.
    Naravno da je lakše hejtovati. Ali je to i najmanje korisno.
    Veliki pozdrav!

    @Natasa: (malocas smo drugim kanalom razmenili neke mogucnosti :) (Za one koji vec ne prate - Natasa se bavi srodnim temama ovoj na blog.b92.net/blog/85144/natasavb/)
    Mislim da ovo stvarno moze da se organizuje, svako u svom prostoru.

    Sa druge strane, hejt ka KomBank mi je deluje prenaduvano, bez obzira na njihovu trapavost.
    No, da sam ulazio i u tu zonu, bio bih verovatno pogresno shvacen. Ukoliko im je ovo prva akcija takve vrste (na nekim blogovima se pisalo o "kontinuitetu", ma - kakav kontinuitet ako su tek poceli da promisljaju ovakve kampanje), valjalo bi dati im sansu. Svaka sledeca kampanja sa ovakvim mehanizmom ce biti sve bolja.

    @Detozin: Jasno je da ovo nije bila "konkretna" akcija i da nije "planirana" pazljivo, ali se na nekim od blogova (mnogo ih je, nisam citao sve, zaista) cela prica vise bavi "neprimerenim" komuniciranjem KomBank nego sprovodjenjem ove lepe ideje, te je na par mesta cak shvaceno da je ona prica o Mobitel kampanji (20.000E za 500.000E) zapravo prica o Komercijalnoj, sto je netacno i pogresno shvaceno. I to mi je dokaz da te cifre nisu slucajno u inicijalnom

    Sad, ne ocekujem iskrenost od banke, niti je trazim. (Societe je cak koristio to "Iskreno,..." :)No, od ekipe koja se "aktivirala" ocekivao sam da se ISKRENO definise zasto se i kako podrzava ovaj projekat. I upravo ta sumnja u neke od delica ovog talasa me inspirisala da promislim o svemu te nešto stavim i na ekran. U ovoj prici se već meša sve i svašta, čak i naznake da se kampanja preotima za potrebe druge banke, što prosto unosi sumnje u sve. Rasulo se, poput one kampanja za "bele glasove" i zato sam uložio nešto napora da pokušam da definišem kako može bolje, a da se tim drugim korakom iz priče zapravo uklone i Banka i spinovanje, i da se posvetimo - onima kojima je prostor potreban.

    Vredelo je truda, svakako.
    Kažem, sledeća će biti još bolja.

    ReplyDelete
  12. "Ustupanje medijskog prostora" na blogovima ekvivalentno je statusima "Postavi ovo na svoj zid kao simbol borbe protiv raka".

    Možda ova misao zvuči surovo, međutim, zar nije od horske poslušnosti možda svrsishodnije da se svaki od blogera odluči za jednu goruću temu i da joj doprinos, baš kao što si naveo?

    Kako god, nisam ovu akciju podržala jer nemam svoj blog, a Moodiranje.com čine još neki ljudi osim mene. Nadam se da će se svako od onih koji su ovo podržali pronaći u nekoj društvenoj odgovornosti i raditi sve na podizanju svesti.

    Mi već jesmo, ali to nije videla "zajednica", već oni kojima je pomoć potrebna.
    Odličan tekst, i hvala Ivi što mi ja je preporučila nakon mog tvita (prva rečenica ovog komentara).

    ReplyDelete
  13. Komentari poput ovog (Sonja Martić)su upravo ono zbog čega ovakve akcije imaju smisla. Naravno - uvek će biti onih koji "udaraju u ploču" i misle da je to cena njihovog individualizma. Izdvojiti svoje mišljenje nasuprot "horskom" smatra se nekim važnim dostignućem (samim po sebi), pri čemu je zapravo jedino bitna forma (poza) - a ne sadržaj. Lično mislim da je jedini opravdan razlog da neko ne bude u horu - to što nema sluha.

    Mada je BAŠ TAKVIMA bolje da otvaraju usta u grupi, nego da okušaju solo karijeru...

    ReplyDelete
  14. svaka je konstruktivna kritika dobrodošla i uvek ću podržati kritiku radi kritike, a ne hejt radi hejta

    dopada mi se ideja koju predlažeš, jer sam i sama deo porodice koju čine marginalizovani ljudi, o čemu sam već pisala, i što sam danas ponovo delila sa svetom - a da ne bi ispalo da ovim komentarom radim sebi promociju, izostaviću link iz njega

    hvala za tekst

    ReplyDelete
  15. Evo ja cu malisanima da napravim sajt

    ReplyDelete
  16. Za razliku od tebe, baš sam se kritički osvrnula na ovu akciju. Ne zbog same akcije, jer akcija je pokrenuta iz najbolje namere, to mi je jasno, već zbog svih onih koji su u nju ušli bez ikakvog razmišljanja i sopstvenog mišljenja o svemu. "Daj i ja da ovo objavim... uh šta ću sledeće?" E takav utisak sam stekla. Iskreno se nadam da će se akcija nastaviti u pravom smeru, jer koliko god bila mala naša blogosfera, vremenom se može dopreti do velikog broja ljudi ako pristup svemu ovome bude usmeren na pravu stranu.

    ReplyDelete
  17. Ja zapravo nemam šta da dodam...
    Jer je Etotako jednom rečenicom "sve objasnila".
    Bravo!

    I sad ću ja, bez šale, da pokušam da ponovo dođem do Katarine i ostalih posvećenih ovoj radionici, da vidim kako/šta/kada.
    Makar i njima napravili samo blog, sa "extended" opcijama koje će im omogućiti da ono što rade vidi što više ljudi i da ono što prave može sebi da priušti što više zainteresovanih.

    ReplyDelete
  18. Tako je Nebojša, konkretno nešto. Samo napred i hvala.

    ReplyDelete
  19. Samo da malo dopunim tvoju ideju - čim se završi sajt može se dopuniti i ovakvom stranom:
    http://www.rotarypapupin.org/index.php?option=com_content&view=article&id=109&Itemid=131
    (nadam se da imaš još tih lepih fotografija)

    Ako zatreba BILO KAKVA pomoć oko realizacije - tu sam.

    ReplyDelete
  20. Miodraze, hvala! Vidim na linku radove - zaista je slicna prica. Fotografija ima još, samo ih valja naći, ove 4 su mi bile dostupne u trenutku pisanja teksta. Potrudicu se da uskoro i ostale budu dostupne.

    ReplyDelete
  21. he...pre par godina bila na Lotou, u studjiu TV Pink. I dala svoj dobitak Malim Velikim Ljudima. Ne sećam se da sam blogovala o tome, ali šta bi bilo da jesam :)
    Bitka za bebe je moj favorit. Da nema inkubatora ovaj Sajbernaut ne bi postojao.

    ReplyDelete
  22. Bidovanje zvuči kao sjajna ideja.. čast bi mi bila da učestvujem u kreiranju web-platforme recimo.. koja bi za cilj imala da moć internet što bolje iskoriste oni koji sami to ne mogu, a pomoć im je zaista neophodna. Bravo Bojša! Samo još da nađemo fckin vremena u ovom ludilu da se bavimo time.. iskreno

    ReplyDelete