Ukoliko samo preletiš preko imena onih koji su se našli u ovom mikstejpu - možda pomisliš da je muzička redakcija “Noćurka” konačno potpuno poludela od previše slušanja muzike.
Feist, Roger Eno, Edson Natale & Suba, Low, Ivan Škrabe, Depeche Mode, Čarls Simić, The Style Council, David Sylvian, The House of Love, Lhasa, ambijentalni zvuci i pesme ptice sa najmanje dva kontinenta, Tommy McLain & Elvis Costello, Ryuichi Sakamoto...
Ako ipak klikneš na “play”, otkrićeš koliko zajedničkog imaju svi ti zvuci, i kako se gotovo neprimetno prelivaju iz jednog u drugi, poput beskonačnog januara, dok ti plutaš, maštaš i sanjariš.
"Moram neprekidno da preispitujem svoj život, da bih bio siguran da sam u stalnim promenama.”
(Dejvid Bouvi)
Nik Stivenson u knjizi "Dejvid Bouvi: slava, zvuk i vizija" tvrdi:
„Bouvi ima ulogu hiperteksta. Obožavaoci iščitavaju intervjue, slušaju muziku, gledaju slike i traže novu informaciju i inspiraciju (...) Bouvija vide kao zastupnika promene i prolaznosti života.”
Izučavanje Bouvijeve karijere je poput putovanja kroz ogromni, dobro ozvučeni kaleidoskop.
Zvuk tog kaleidoskopa je šarenolik - od opskurne “Please, Mr. Gravedigger” iz 1967. u kojoj peva pesmu grobara na kiši; preko najboljih rifova u istoriji rokenrola ("Rebel Rebel") i najlepših soul-pop oda Svevišnjem (“Word on A Wing”) i mega-hitova, do kriptičnog džeza koji je ostavio za kraj (“Black Star”). Ponekad deluje neverovatno da je sve to jedan čovek, i niz auto-refleksija osobe koja duboko promišlja trenutak u kojem živi, i trenutak koji dolazi, u kojem će biti drugač-č-č-čiji.
U koji god delić kaleidoskopa da se zagledate van muzike - njegov scenski pokret, pantomimu, kostime, ideološka lutanja, finansijske ideje (svojevremeno je pominjan i kao izazivač ekonomske krize 2008), izbor ljudi sa kojima je sarađivao, ili znakove koje nam je ostavljao u intervjuima, tekstovima pesama, kriptičnim zapisima (u “Bowie 42 criptic words >>” iz 2013 pojavljuje se i reč “Balkan”, odmah pre reči “Burial”) – svaki delić je prelep po sebi, ali su susedni delići ono što ih definiše, objašnjava, i poziva na dalje istraživanje.
Ukoliko podignete pogled od tog kaleidoskopa i zagledate se u zvezdano nebo nad nama, otkrićete ga i tamo. Patuljasta planeta, zavedena pod brojem 342843 iz asteroidnog pojasa između Jupitera i Marsa dobila je ime po njemu.
Bouvi nikada nije bio samo muzika, već i traganje.
Iako u toj muzici možete neopterećeno uživati i bez bilo kakvih dodatnih znanja.
*
Pre četrdeset godina audio-video eksplozija tek osnovanog MTV-a poremetila je i programe Jugoslovenske radio televizije. Uz malo sreće i pažljivog čitanja TV programa imali ste šansu da vidite Bouvijeve spotove čak i nekoliko puta mesečno (!!!), a pojavile su se i prve specijalizovane emisije (poput "Kva kva top", RTV Skopje)
Na talasu popularnosti tada najnovijeg albuma “Let’s Dance”, koji se (tvrde neki, nema dokaza) u Jugoslaviji bolje prodavao nego u Italiji - tinejdžerski magazin ITD je objavio “specijalni broj" posvećen Bouviju.
Imao sam jedva jedanaest godina, i ušao sam u svet o kojem ništa nisam znao, ali su putokazi bili dobro postavljeni: džez, Džon Koltrejn, bitnici, Džek Kerouak, Lindzi Kemp, Zigi Stardast, Fridrih Niče, Džordž Orvel, soul, Lu Rid, The Velvet Underground, Endi Vorhol, Igi Pop, Brajen Ino, Robert Frip, Berlinski zid, Nikolas Reg, Toni Skot, “Čovek-slon”, Najl Rodžers, ideje, pristupi, zaobilazne strategije, put do slave. Četrdeset godina kasnije, i dalje pratim te putokaze.
Hronologija Bouvijeg života mi je odavno poznata, kao i delo.
Ali, uvek se pojavljuju nova tumačenja: kako je njegova ruka na ramenu Mika Ronsona dugotrajno promenila čitavu Britaniju, zašto je bilo neophodno ubiti Zigija, šta se dešava kada počneš da ispunjavaš očekivanja publike, odakle inspiracija da se eksperimentiše do bukvalno poslednjeg daha; postoji li prečica za besmrtnost.
Bouvi je rođen na današnji dan. U utorak ćemo obeležiti i dan od kako ga, formalno, više nema.
Ali, Zemljani Bouvija i dalje otkrivaju.
Spektakularni film Breta Morgena “Moonage Daydream” o Bouviju je u 2022. godini bio globalno najgledaniji bioskopski dokumentarac, i zaradio je osam puta više novca na blagajnama od drugoplasiranog.
Na listi najprodavanijih vinila u 2022. godini Bouvi je jedini koji ima dva naslova: “Hunky Dory” i “The Rise and Fall of The Ziggy Stardust and The Spiders From Mars”, oba objavljena pre više od pedeset godina. (update: na istoj listi je bio i na kraju 2023 ;)
Spotify je nedavno objavio da Bouvi svakog meseca ima preko petnaest miliona slušalaca, više od Elvisa, Prinsa i Džona Lenona.
U njegovom zvuku, rečima i delima i dalje tragamo za značenjima, inspiracijom, i lepotom. I pronalazimo ih.
*
Sve ovo je počelo “Bouvijem kao hipertekstom”, tako ćemo i završiti.
U nastavku sledi kratki spisak knjiga, tekstova, audio-zapisa ili putokaza koje vredi pogledati, pročitati ili preslušati - prvi put, ili ponovo - zato što će sada imati drugačije značenje, boju ili ton. Vredi podeliti ih i sa mlađima, ili onima koji Bouvija još uvek nisu otkrili, a koji će u njemu možda pronaći inspiraciju i okuražiti se da probaju da pronađu svoj glas, ili kreiraju svoj lik.
Premotavam u glavi šta nam
je donela prošla godina, prelećem naslove od januara do decembra, i shvatam: 2022. godina ima baš malo šansi da bude pominjana kao “dobra stara vremena”.
Od 365 dana iz cele prošle godine bih mogao da sastavim jedan baš dobar mesec. Dobro, možda i dva.
Ali, muzika je bila spektakularna.
Bilo je pesama koje su
činile da se ponovo osećam kao da imam 20 godina. Onih koje su izazivale žmarce
i nakon dvadesetog preslušavanja, pesama koje su odzvanjale glavom i dok sam spavao, i budile me u 5.20h ujutro vikendom, i onih koje se opiru slaganju na ‘listu’ pod nekakvim rednim brojevima.
Nemoguće je izabrati najslađe parče torte ili najlepši kamenčić na plaži.
Zato je ovo godišnji miks, a ne ‘lista’.
I traje gotovo četiri sata ;)
Čekaju te i: Eva Braun, The
Lightning Seeds, Belle & Sebastian, Suede, Fontaines D.C, Jarvis Cocker,
Arctic Monkeys, Kevin Morby, Jack White, Early James, The Delines, Tami
Neilson, Bonny Light Horseman, Michelle Gurevich, Destroyer, Phoenix, Gorillaz,
Nemanja, Risaund, Lira Vega, Fatoumata Diawara & Damon Albarn, Helado
Negro, Tim Bernardes, Neuky? & Darko Rundek, Benjamin Clementine, Florence &
the Machine, Andrew Bird, Regina Spektor, Natalia Lafourcade, João Selva, Sessa,
Stella, Hermanos Gutiérrez, Kae Tempest, Brian Eno, Spiritualized...