Proleće 2001. godine
je.
.
.
.
Bojana, Aleksandra i
ja nemamo previše posla, a po prvi
put imamo dovoljno znanja da uzvratimo mreži,
tako što ćemo na nju postaviti stranice koje do tada, na naše čuđenje, niko
nije kreirao. Verujemo da je to moralo biti
urađeno - jer Mitra Subotića Sube u tom trenutku nema već godinu i po dana – stradao je novembra 1999. godine u
požaru, nekoliko dana pre premijere genijalnog albuma „Sao Paulo Confessions“-
i to spasavajući iz vatre master trake za album „Tanto Tempo“ Bebel Gilberto koji je producirao mesecima pre toga a
koji je Bebel naknadno vinuo u zvezde.
.
- Hajde da napravimo mesto posvećeno Subi, ali
na srpskom i engleskom?
- Hajde!
.
Web 2.0 još uvek ne
postoji kao takav.
Zakup prostora na serverima
i platformama nije besplatan; razumemo se
u Dreamweaver dovoljno da bismo
napravili ono što želimo; imamo dovoljno vremena, snimaka i volje da to
uradimo. No, zapravo - želim da to uradimo zato što mi ne znamo celu Subinu priču – posedujemo fragmente koje želimo da
okupimo na jedno mesto i želimo da tu priču ispričamo na srpskom – jer je broj pravih tekstova posvećenih njegovoj
muzici na našem jeziku ne veći od pet. U rukama imamo tih nekoliko tekstova na
srpskom, sakupljenu gomilicu tekstova na engleskom, te – naknadno će se
ispostaviti – samo deo zvaničnih snimaka, iako u tom trenutku verujemo da imamo
– sve: prvi album – „Disilluisioned“
objavljen još 1987 pod pseudonimom Rex
Ilusivii, pominjani Sao Paulo
Confessions i nekoliko demo snimaka sakupljanih prethodnih godina.
To je sve što posedujemo za razbijanje tišine.
To je sve što posedujemo za razbijanje tišine.
.
Bojana preuzima na
sebe komunikaciju sa jednim delom ljudi za koje verujemo da znaju i da žele da podele nešto sa nama; kao i prevođenje
i nagovaranje Martina koji živi u Amsterdamu da nam da nešto prostora na
serveru za hostovanje sajta; Alex i ja se bavimo dizajnom, ja dopisujem poneki
tekst i komuniciram sa ostalim ljudima za koje verujem da mogu biti od pomoći,
a koje ne poznajemo, ali verujemo u
njihovu saradljivost.
.
I bili smo u pravu: gotovo
svi koje smo kontaktirali uzvratili su barem kratkom pričom; informcijom ili
putokazom gde valja tražiti dalje.
.
Mesec dana kasnije, na
opskurni domen suba.isallineed.net
(jedini domen koji je Martin mogao da nam ponudi), na Mrežu smo postavili prvu
verziju Tantos Desejos sajta: desetak
tekstova na oba jezika; od kojih smo neke prekucavali uz dozvolu Pere
Janjatovića; nekoliko fotografija; linkovi ka u tom trenutku dostupnim snimcima
(od kojih je najkvalitetniji bio onaj iz „Ventilatora“ koji se našao na
Modlijevim stranicama a koji je snimio sa Igorom Popovićem); (ne)potpun spisak
diskografije i uvodni tekst i kontakt adresa za one koji imaju dodatni
materijal koji bi podelili sa nama.
Prva verzija "Tantos Desejos", 2001. Klik na sliku za uvodni tekst. |
Verovali smo da je to –
sve, ali se ispostavilo da je to tek - početak.
.
Ni danas ne znam kako
je Bojana došla do Katye B, čiji se
fenomenalni glas nosi pesmu „Segredo“
sa Subinog poslednjeg albuma. Katya nam šalje
fotografije na kojima su ona i Suba. Nešto kasnije, Bojana dolazi i do same Bebel koju snima za specijalnu emisiju „Cross
Radija“ a koji se emitovao na B92. Stižu poruke ljudi za koje nismo znali, a koji dodaju kriške svojih
priča našem znanju.
Broj fotografija i
informacija se uvećavao – kao i čitanost. Da je to što smo uradili važno stiglo je kao potvrda od samog
BBC-a: kako nisu pronašli drugi izvor informacija i fotografija, kontaktirali
su nas sa pitanjem šta imamo od materijala, a koji bi oni iskoristili za
serijal posvećen brazilskoj muzici, u kojem je, naravno, bilo mesta i za njega,
Gringa Paulistu, dete Panonske nizije
koje je promenilo razvoj neo-bossanove za
svega nekoliko godina, neverovatnim talentom i umešnošću, svojstvenu isključivo
onima koji znaju muziku.
.
Konačno - do nas stiže
poruka Joao Parahybe, perkusioniste
koji je sa Subom sarađivao i na „Sao Paulo Confessions“, ali i na „Angel's Breath“ albumu, poslednjem koji
su uradili Suba i Milan Mladenović.
.
Ta poruka, i ono što
je bilo u njenom prilogu bili su veći
od svega što smo od čitave priče zapravo
očekivali:
.
„Suba je ovu pesmu napravio kao mali hommage čuvenom
Joao Gilbertu, ali se nikada nije usudio da je njemu i pokaže, čak i kada su
postali dobri prijatelji.
Joao.“
.
Joao je poslao „Ipanemu“, snimak za koji niko, izuzev nekolicine ljudi koji su je
snimali - nije čuo nikada ranije.
.
Kratki sempl originala
- a zatim četiri i po minuta Subine lagane
igre sa jednom od najpoznatijih melodija Brazila, koje, konačno, zvuče drugačije od onoga što je radio na
poslednjem albumu.
.
Opuštena, osunčana
melodija prepuštena ženskom vokalu, klavijaturi i spravama – kao da je prikazivala čoveka koji je pronašao sebe u
muzici drugačije ritmike i melodije, koji je pronašao svoj mir. I sve vreme,
zaista kao da je obigravao oko
originalne teme, plašeći se da je ne
promeni previše iz poštovanja prema gos'n Gilbertu, koji je prvi ovu pesmu pevao, a kojem Suba nikada nije pustio ovaj snimak.
.
Niko van tog uskog
kruga je nije čuo nikada ranije.
A nama je data prilika
da je delimo dalje.
I to je bila sasvim
dovoljna nagrada za sve urađeno do tada: možda nije najbolji snimak koji je Suba ikada napravio, ali je prvi koji je do
nas stigao na ovaj način, od čoveka kojeg ne poznajemo i koji živi na drugoj strani sveta.
..
..
Priča o stranicama Tantos Desejos traje i dalje.
Iako se Martin
preselio iz Amsterdama na istok i ugasio server, sav materijal kao i sve ono
što smo u međuvremenu otkrili prebacili smo na novu adresu >> Sto trideset hijada
klikova koje je Tantos Desejos do
tada sakupio govore nam da je vredelo, a nove opcije koje nam Mreža pruža dale su nam opciju da se sva
dostupna Subina muzika sada lako preslušava >>, a meni da sa vremena na vreme nekom od njegovih snimaka dodam i sliku >>. Nepoznati ljudi
dojavljuju nova otkrića, a ja i dalje
verujem da postoji još snimaka, koji
još uvek nisu došli do nas, a koje ćemo deliti dalje.
.
Ne znam da li je gos'n
Gilberto u međuvremenu čuo ovaj Subin snimak.
Ukoliko jeste, voleo
bih da čujem i njegovo mišljenje.
.
Gilberto danas ima 81 godinu.
Helena Pineiro, kojoj je ova pesma u originalu ispevana ima 57 i vodi butik koji se zove po njoj.
Suba je nedavno dobio i plato u Novom Sadu.
I sve to, svakako, nije kraj ove priče.
Sasvim sigurno, postoji još snimaka koji čekaju da budu ponovo otkriveni.
.
[Ideja serijala “39 pesama”: do 39. rođendana nabrojati i objasniti samom sebi – koje pesme su obeležile prvih 39 godina života. Dosadašnji tekstovi dostupni su > ovde].
.
Gilberto danas ima 81 godinu.
Helena Pineiro, kojoj je ova pesma u originalu ispevana ima 57 i vodi butik koji se zove po njoj.
Suba je nedavno dobio i plato u Novom Sadu.
I sve to, svakako, nije kraj ove priče.
Sasvim sigurno, postoji još snimaka koji čekaju da budu ponovo otkriveni.
.
[Ideja serijala “39 pesama”: do 39. rođendana nabrojati i objasniti samom sebi – koje pesme su obeležile prvih 39 godina života. Dosadašnji tekstovi dostupni su > ovde].
.
Kad bi... šta bi? Ne možeš da ne pomisliš šta bi bilo da se saradnja Milana i Sube nastavila. A onda kreneš da ploviš kroz tu igru na "Velvet" talasima i shvatiš da ili taj svet nikada nije postojao - ili nikada nije prestao da postoji.
ReplyDeleteTo sto su njih dvojica uradila zajedno je zaista neponovljiva stvar - drugacije od svega sto su obojica radila samostalno ili Milan sa EKV. Taj svet je postojao, barem u njihovim glavama, zicama i dirkama, imali smo srecu da je delic toga dosao i do nas. A ovaj kratki klip pokazuje da je taj svet bio i siri i veci no sto znamo http://www.youtube.com/watch?v=sTZIiDoEnZo
ReplyDelete