Sunday 8 November 2009

"Dobre vibracije" ili o krađama

Lepo je pronaći deo teksta (ili ceo tekst) koji si pisao pun entuzijazma i želje da sa drugima podeliš dobre vibracije, verujući da neke pesme, kadrovi ili stranice imaju zašto da stignu do što je moguće većeg broja ljudi – na public mestima poput Last Fm-a ili Wikipedia stranicama. Pisao si za sopstveni blog, zato što si verovao da će ono što je tebe oduševilo još nekome ulepšati dan ili – promeniti odnos prema životu, uticati na pravac kretanja. Znaš da si ubacio dve-tri puzzle u sveopšte znanje, popunio rupu neznanja, bude ti lepo.
No, kada se čitavi pasaži onoga što si radio pojave na drugom mestu potpisani drugim imenom – uopšte nije lepo.
Nit i Kerovođa dojavljuju da je kompletan tekst sa ovog bloga, uz minimalne intervencije objavljen i na izvesnom web-magazinu "Dobre vibracije" (kakav nesklad imena i delanja!)... Naknadno, pored prijavljenog teksta o albumu "Remain in Light", usput pronalazim i cele copy/paste delove tekstova o Sonji Savić, Peci Popoviću i njegovim "Rokopisima". Ukradena dela Kerovođe i Mislitemojomglavom su već identifikovana.
Tomas Fridmen u odličnoj knjizi "Svet je ravan" navodi da internet čini da vaša reputacija može stići na bilo koje mesto – pre vas. Zahvaljujući drugarima blogerima proveravam linkove, zahvaljujući Google-u koji naravno ima opciju cached, vidim sopstvene tekstove pod tuđim imenom, te mi ostaje da zaključim da magazin "Dobre vibracije" vodi grupa ljudi koja ne zna kako internet funkcioniše (porazno za jedan web-magazin), ne ume da zamoli za prava na objavljivanje teksta (dobijali su ih i mnogo "manji" od vas) što ih čini totalno nerelevantnim izvorom bilo kakvih informacija.
P.S. Neću povući ovaj tekst, ma objavili i izvinjenje koje sam zahtevao upućenim maločas e-mail-om.
P.P.S. Nešto dokaznog materijala: original teksta o Talking Heads koji se nalazi(o) na "Dobrim vibracijama" nalazi se ovde, dok se ovaj kratki pasaž o Sonji Savić, kojem je lopov dodao nemušt kraj nalazi ovde.
Novo: na sajtu je objavljeno izvinjenje, što je dobar gest. To čini da umanjujem broj "kletvi" iz teksta ali ga ostavljam na blogu - ovaj trenutak bi morao ostati zabeleženim.

21 comments:

  1. ja se izvinjavam što ću da psujem ali ne samo što su ljigavi falsfikatori nego su i GLUPI KO KURAC!

    nemoj se nerviraš, sve prođe:)

    ReplyDelete
  2. Kao prvo, da kazem da je to sto ti se desilo stvarno jako loshe i nemoralno delo. Kao neko ko i sam objavljuje svoje radove na netu, razumem potpuno tvoj bes nakon ovakvog saznanja cak i ako nisam doziveo (i nadam se da necu) ovako neprijatno iskustvo.

    Ipak, mislim da si se i malo izlajao. Licno poznajem ljude koji vode Dobre Vibracije i daleko su od takvih kakvim si ih opisao.
    S jedne strane, to je njihov sajt i stoji da odgovornost za sadrzaj koji se objavljuje na njemu lezi na njima.
    S druge strane, da si se malo potrudio da pogledash, video bi da su svi tekstovi koji su maznuti stigli od istog coveka, Zeljka, koji je tu bio nesto sto bi se moglo nazvati spoljni saradnik. Covek postoji i oni su ga licno upoznali sto im je dalo dovoljno poverenja da objave tekstove koje im je slao kao svoje, pogotovo sto nije za to dobijao nikakvu novcanu ili drugu nadoknadu koja bi mogla da mu bude motiv da uradi tako nesto.

    Kao drugo, niko ne pokusava da "ukloni tragove" vec su tekstovi sklonjeni bash zato sto su maznuti i sto ni ne treba da budu tu bez dozvole pravih autora, a ne da bi se nesto sakrilo.
    Upravo iz tog razloga svi koji su ovime osteceni, siguran sam, mogu da ocekuju javno izvinjenje zahtevali ga oni ili ne, tako da daleko od toga da ljudi pokusavaju da sakriju nesto.

    Za kraj, pitanje jedno, i jako bih ti bio zahvalan da mi iskreno odgovorish: Da li bi sam sebe smatrao lopovom kakvim opisujesh ljude iz redakcije Dobrih Vibracija da si ne znajuci primio na poklon nesto ukradeno, a da taj koji ti je poklanjao to nije imao nikakav ocigledan motiv da uradi tako nesto?

    Nije li pravichnost uzvishena osobina kada smo mi ti koji upiru prstom...

    ReplyDelete
  3. @boris/vrabac: kao jedina osoba koja je ikada psovala na mom blogu (i na staroj i na novoj adresi) i koja na to u principu ima pravo - pretpostavio sam da si ti :)

    @hladna glava:

    Ne prihvatam da sam se "izlajao" jer je nesto sto je moje na drugom mestu objavljeno kao tudje a onaj koji je objavio nijednim potezom nije nagovestio da je shvatio gresku i da je upravo ispravlja.

    Ovako, napravio je vecu stetu.

    Ne bi bilo razloga da se brisu linkovi da su autori (za sada nas trojica, a mozda ih ima jos) kontaktirani i upitani da li je prihvatljivo da tekstovi ostanu i budu potpisani imenima pravih

    Na Kerovodjinom blogu citam ispovest izvesne Maje koja uzima na sebe krivicu da se potpisavala tudjim imenom, da je ona kriva, da taj covek postoji ali eto, zao joj je, bla, truc.

    U vreme kada sam radio u mnogo ozbiljnijim redakcijama nego sto je bilo koji web magazin (i to pre postojanja Google-a) - svaki urednik je u pet poteza znao i procenjivao sta je pozajmljeno a sta je originalno, tj. sta je stvarno delo njegovog saradnika.

    Na poslednje pitanje imam odgovor, jer sam jedno vreme radio kao odgovorna osoba za ne malu ekipu ljudi u slicnom poslu: u trenu u kojem bih shvatio kolika i kakva steta je nacinjena ucinio bih SVE da osteceni u roku od 2 minuta ima moje javno i privatno izvinjenje, glavu lopova na tanjiru ako je potrebno, i sl. - bez ulazenja u motivacije lopova. To smatram pravicnim.

    ReplyDelete
  4. Nebojsha, ne kazem da si se izlajao zbog razloga koje si upravo naveo, vec zbog toga sto si populjvao sve ljude iz redakcije, a i sam bi ni kriv ni duzan mogao da se nadjes u takvoj situaciji, i ako tvrdish da se tebi to ne moze desiti.

    ReplyDelete
  5. Ne tvrdim da se ne moze desiti, naravno da moze. To je cena urednikovanja u mediju.

    U medjuvremenu, vidim da je osvanulo izvinjenje na sajtu Dobrih Vibracija, sto je dobro. Nije dobro sto ima jos mojih tekstova (Sonja Savic, npr).

    Moj tekst ce biti "osvezen" ovom informacijom i lisen "kletvi".

    ReplyDelete
  6. Izvinjenje autorima tekstova
    Mariu Eterovicu
    Nebojsi Krivokuci
    Slobodanu Vujanovicu

    http://dobrevibracije.org/Section/vesti/2009/11/08_izvinjenje.html

    redakcija Dobre Vibracije

    ReplyDelete
  7. Da si zaista hteo samo izvinjenje i pravdu, ili bi im dao vremena i sacekao odgovor na mail koji bi siguran sam sadrzao izvinjenje, ili bi ih lepo pozvao na telefon i razjasnio sve odmah.
    Ti si ipak za razliku od moralne uzvishenosti koju zahtevash od drugih, odluchio da pljujesh ne dajuci ljudima ni vremena da ti se izvinu, a mozda ni da prime mail.
    Opet kazem, imash svaki razlog da budesh totalno besan, ali ako zahtevash od nekog da bude korektan i da se kulturno izvini, prvo bi bio red da i ti budesh takav.
    Ko ono rece, budite promena koju zelite da vidite u svetu ili kako vec beshe ide...

    ReplyDelete
  8. Nisam zeleo samo izvinjenje i pravdu, vec i to da se ovako nesto vise ne dogadja - ne samo meni (nisam ni sada bio samo ja u pitanju) vec - nijednom mediju.

    Dodatno, mislim da sam bio veoma blag prema cinjenici da sam direktno pokraden.

    Gest moje dobre volje je da sam deo teksta sa "kletvama" (ko cita ovaj blog redovno - taj shvata kakve su "kletve" bile) uklonio i postavio link ka izvinjenju.
    Da se uklone svi tragovi ove cele price - u kojoj neko uzima od drugoga nekaznjeno - ne dolazi u obzir.

    Ovim se, verujem, prepiska na ovu temu zavrsava.

    ReplyDelete
  9. Da te citiram:
    "Na poslednje pitanje imam odgovor, jer sam jedno vreme radio kao odgovorna osoba za ne malu ekipu ljudi u slicnom poslu: u trenu u kojem bih shvatio kolika i kakva steta je nacinjena ucinio bih SVE da osteceni u roku od 2 minuta ima moje javno i privatno izvinjenje, glavu lopova na tanjiru ako je potrebno, i sl. - bez ulazenja u motivacije lopova. To smatram pravicnim."

    Mogao si lepo da ih zovnesh na mob i imao bi ne u 2 minuta nego u 2 sekunde i izvinjenje i glavu lopova na tanjiru ako je potrebno, i slicno.

    Inace niko ne trazi da skolnish tekst (mozda bi ti to trazio da si u situaciji tih ljudi kad vec spominjesh to) samo nemoj da mislish da si bolji od drugih ako pod izgovorom morala i pravde pljujesh ljude ne znajuci ni celu prichu (koju si opet mogao da saznash da si okrenuo telefon koji je lepo ponudjen).
    Kolko bi ti vremena trebalo da ih zovnesh da razjasnih stvar? Sigurno manje nego da ukucash ovaj "krstashki" tekst na blogu.
    Njihov je sajt, oni su krivi, ali "teraj ih sve pa nek ih Bog" razvrsta ne deluje kao moralni stav koji propagirash.

    ReplyDelete
  10. Iju? Sta se sve desavalo na uzburkanoj Internet puchini dok gledah bas film o Internetu ;-)
    Dobro je sto se ovako zavrsilo!

    Ja nisam nikakav urednik ali odmah mi je par tekstova bilo sumnjivo, tj. prepoznala sam "rukopis".

    Zao mi je sto su se Nebojsa i Mario nervirali.

    ReplyDelete
  11. Hajde da ne izvrcemo stvari: pisao sam o tome kako bih se ja ponasao kao urednik a ne kao ostecena strana.

    Prvi tekst na ovu temu je na blog zajednici osvanuo u 17h, nekoliko sati pre mog teksta.

    Odgovor izvesne Maje na drugom blogu a u kojem se ona "kaje" objavljen je u 20.30h, dakle cca 2 sata pre mog teksta.

    Na barem 3 razlicita mesta postoji ista ova prica, sa istim linkovima i ona se ne resava telefonskim pozivima.

    Ponovicu, ne pricam o moralu i pravdi vec prostoj kradji koja ne bi smela ostati neprimecenom.

    Kraj.

    ReplyDelete
  12. @nit: kao sto vidis, propustila si par zanimljivih detalja :)

    Iskreno, ne znam da li me vise nervira otkrice ili ovo sto je doslo posle...

    ReplyDelete
  13. mislim da nas je sve najviše zabolelo to što živimo u zemlji u kojoj su nam sve pokrali, pa je jedino što nam je ostalo naša misao i naš rad. neozbiljnost redakcije je očigledna, ali to ne mora da znači da su pristalice intelektualne krađe. ja sam prihvatio javno izvinjenje i završavam sa tim ovu priču.bitno je da i mi dalje pišemo o svim lepim, bitnim i značajnim stvarima koje mogu da nam oplemene život u ovoj konfuziji od robovlasničkog sistema vrednosti. ilegalci svih zemalja, ujedinite se!

    ReplyDelete
  14. Ovo sto je doslo posle je potvrda da ono sto je bilo pre nije bila slucajnost tako da vise nervira.

    Hladna glava me podseca na one likove sto kupuju ukradene bicikle iako pretpostavljaju da su ukradeni govoreci sebi da ih nisu oni ukrali.
    Bilo ko u redakciji je mogao samo pasus teksta da ubaci u Google i da proveri da li se jos negde pojavljuje.

    ReplyDelete
  15. Nemoj da se cimaš oko komentara. Pokrali su te i ti imaš pravo da to objaviš.

    Ako od lopova nećeš da tražiš obeštećenje, nema razloga ni da ih kontaktiraš.

    Ovakvo objavljivalje lopovluka kao što si ti uradio se za sada pokazalo najefikasnije - lepo objaviš ko te je pokrao a on neka se češe.

    Nije tvoja obaveza da moraš ulepo s alopovima, a pogotovo da ulaziš u to ko za neki sajt krade ako ne. Ti si taj koji je pokraden, tvoje delo je silovano i nema potrebe da titraš jaja onima koji su te pokrali i silovali.

    I naravno da ne treba da sklanjaš ovaj članak. Bez obzira šta su oni preduzeli kada je krađa objavljena, činjenica je da se to desilo i treba da ostane zabeleženo.

    Još ako se dobro potrudiš oko ključnih reči, recimo što češćim pominjanjem sajta dobre-vibracije.com u komentarima, tada će se, kad god njih neko traži na guglu, i tvoj članak isplivavati u blizini i upozoravati posetioce s kim imaju posla.

    ReplyDelete
  16. @svi:
    hvala!

    I ja sam prihvatio izvinjenje, no izgleda da se jos nesto, ja ne znam sta, ocekuje od mene. Da se pokajem sto sam pokazao prstom na lopova i da priznam da sam i ja, nema nevinih, jos kao dete krao jabuke iz komsijskih dvorista po Vozdovcu...

    A u skladu sa pricom o biciklu, Hladna Glava je nastavila u slicnom tonu, koristeci floskule zbog kojih je ponovo uvedena moderacija komentara a on ostaje zabelezen kao prva osoba u 25-mesecnoj istoriji ovog bloga koja je dobila "rejected" za komentar.

    Sto se kljucnih reci tice, mislim da ih ima vec i previse u okviru teksta :)

    Svanuo je novi dan, sunce i jedna pesma koja se od prekjuce neprekidno vrti u iPod-u, o kojoj cu pisati sto pre. Toliko dobro cu pisati da se niko nece usuditi da posudi tekst :)

    ReplyDelete
  17. nebojsa, mislim da bi bilo dobro da uradis ovo:

    http://wiki.creativecommons.org/Blog/Publish

    ReplyDelete
  18. Grupa blogera je napravila svojevrstan stub srama za sve one koji kradu tuđe tekstove.
    Adresa za prijavu lopova je:

    http://kradimamu.com/lopovi/index.sr.html

    Tuga je što će oni ovim negativnim publicitetom dobiti više hitova nego što su mogli da sanjaju. U svakom slučaju će izaći iz potpune anonimnosti a to im je na kraju i bio cilj.

    ReplyDelete
  19. @pavle: hvala na savetu, ocigledno je vreme da se i to nadje na stranici... i od sada je tu, u donjem desnom uglu...

    @promena:
    otkrio sam tu adresu pre nekoliko dana zahvaljujuci web festu i iskreno se obradovao - i zbog imena i zbog ideje!

    Ipak, dve stvari me sprecavaju da oglasim ovaj slucaj i na tom mestu (iako ce sam projekat dobiti prostor i na mom blogu) - prvi je cinjenica da je izvinjenje stiglo a drugi je upravo to sto ne zelim da im bildam broj klikova - ne zasluzuju.

    Kako god, hvala za preporuku - eto i njihove markice na ovom blogu!

    ReplyDelete
  20. http://youthoughtwewouldntnotice.com/blog3/?cat=16

    Evo jos slatkih linkova o lopovima ;-)

    ReplyDelete