Wednesday, 30 November 2011

Novogodišnja priča (skica)

Autor > link
.
(foršpica)

Priča je zapravo počela još krajem leta: na proizvodnim linijama i po hangarima fabrike Igračke su izlivane, modelirane, farbane, ukrašavane, oblačene, pakovane - i sada su sve tu, naređane po kutijama u kojima se dešava metež nekoliko minuta nakon što se oglasi fabrička sirena, ona za kraj radnog vremena, a čuvar u kućici kraj ulazne kapije zadrema u svojoj stolici, sa pogledom na pust drum.

(početak radnje)

Ovih dana u fabrici Igračaka vlada - velika pometnja!

Za nekoliko dana ta čitava generacija biće distribuirana po prodavnicama ... Nova godina je blizu: i zato već danima dve dnevne smene razdvajaju igračke po kontigentima - jedan red igračaka ka prodavnicama u bogatijim četvrtima, jedan red za prodavnice na periferiji, i onda u krug.

I zato se već danima Igračke međusobno nadmeću: koja će "zapasti" u koji kontigent – jer se ovde, u fabrici, najvećim uspehom u životu jedne igračke smatra ulazak u dečiju sobu koja je već puna dobrih i lepih igračaka...

(a sad - tragično neznanje) 

Ono što nijedna od Igračaka naređanih na police zapravo ne zna (čak ni džinovski medved koji se među prvima našao na lageru i zato važi za najmudrijeg. napomena: ovo sa medvedom je možda stereotip, slabo poznajem tipologiju novih generacija igračaka) je da se igračke koje se nađu na rafovima bogatijih prodavnica zapravo mnogo manje i mnogo kraće igraju - dok se one koje se nađu u jeftinijim četvrtima često igraju i sa više generacija dece. A smisao svake igračke je – ime im lepo kaže – igra.
.
Tu lekciju će naučiti uskoro, ovih dana.
.
(kreće - akcija!)
.
Lošim planiranjem i jos lošije izvedenom akcijom prebacivanja iz kutije u kutiju – omiljeni par (... on bi mogao da bude... onako fin junak zarobljen, na primer, u telu imitacije Džastina Bibera, i to mu je dosta tragične krivice za čitavu dramu, a ona bi mogla da bude... neki model kojem već preti zastarevanje) elem, taj omiljeni par najpre bude razdvojen u različite kontigente, da bi onda On krajnjim naporom uspeo da se ubaci u kontigent u kojem je Ona, njegova izabranica - tog dana već odvojena za put ka jeftinijoj robnoj kući.
.
Njihovo putovanje počinje, na primer - večeras!
.
(momenat poslednje napetosti: ni publika ni junaci ne znaju da li će se glavni junaci ipak na kraju naći pod istom jelkom?)
.
Happy End  nije u planu sve do noći u kojoj se otvaraju pokloni.
.
Na odjavnoj špici, a zarad edukacije omladine - Fountains of Wayne - najbolja "božićna" pesma ikada - "I want an Alien for Christmas", dva minuta razuzdane, bučne radosti.
.


. . .
.
Mogao bih od ovoga da napravim jednu a-la-Dikens priču, mogao bi i Toy Story 4 da nastane od ovoga. Svašta bi moglo, kada bih ja mogao da se bavim ovom pričom.
Ovako, ostavljam je za razradu, za neke dane u kojima ću imati više vremena da se igram - rečima.
.

Tuesday, 29 November 2011

"Maršal": On, oni, mi, svi.

.
.Sve, zapravo, može stati u ovih 27 sekundi: i Dan Republike; i On i oni i mi, ali i oni koji se ovih dana dogovaraju po salama raznih MZ-ova kako će žvrljati po zidovima izborne, somnabulne i borbene parole, umesto da zidove ribaju.
.
Film "Maršal" Vinka Brešana (pisao ga u saradnji sa starim majstorom, ocem Ivom), jeste priča "o njemu, njima, nama i našim naravima"
Na jednom malom otoku na Jadranu, krajem devedesetih godina pojavljuje se priča o pojavi - Titovog duha. 
I to je sasvim dovoljno za pristojnu tragikomediju, potpuno drugačiju od, na primer, Žilnikovog filma.
.
Za takav film je, izgleda, tada bilo prerano: premali broj ljudi bio je spreman da se u tom trenutku, 2000. godine, pogleda u ogledalo.
.
Deset godina nakon pojave filma, dvadeset nakon raspada Republike i trideset nakon njegove smrti, možda je pravi trenutak da se film pogleda - ponovo. 
.

Sunday, 27 November 2011

Kate Bush: “50 Words for Snow” [2011]


Možda bi vredelo pokušati - ali, ukoliko bih želeo da u svega 50 reči zapišem sve što smatram važnim a u vezi sa novim albumom Kate Bush - „50 Words for Snow“ – bilo bi to  robovanje formi, a ovaj album upravo to - nije. Svega sedam pesama od kojih najkraća traje sedam minuta; veličanstveno poigravanje repeticijom (est mater studiorum :) i nove "priče" dostojne pažnje (obratiti pažnju na temu pesme „Wild Man“) – sve to čini ovaj netipični album istovremeno i vrednim i zahtevnim: najpre će vas nakon trećeg slušanja u potpunosti obuzeti, a nakon sedmog preslušavanja će biti jasno da album zahteva slušanje u kompletu: jedan sat i pet minuta potpunog usporavanja koje vodi do one tačke mira u kojoj se čuje sneg kako pada, na pedeset načina - od uvodnih stihova "I was born in the clouds/Now I'm falling..." do nabrajanja 50 reči za sneg (Kejt i Stiven Fraj, zajedno), od kojih je tek pedeseta: snow.

Rešena da formu prilagodi sopstvenim potrebama - Kejt iz dana u dan na YT postavlja nove video klipove – koji predstavljaju delove pesama sa albuma:




.
(Postoji i treći, još uvek zvanično unlisted - 10 minuta potpune hipnoze >> kreirane na osnovu jednog segmenta albuma, a zatim montiranog u krug, u krug...)
.
Dodatno - National Public Radio (NPR, to je javni servis!) već četrnaesti dan ne uklanja opciju preslušavanja novog albuma, na čemu sam im - javno zahvalan.
.
Iskoristite prilikupreslušavanje (pop-up) >>
(dodatni link, drugi izvor >> pop-up )
.
"50 Words for Snow" je veličanstven album - naročito ukoliko ne tražite, poput mene u prvih 10 slušanja, još jedan "Hounds of Love" ili "The Sensual World".
Tek kasnije sam shvatio - Let it snow...