Monday, 1 December 2025

Prešlicavanje za Lice Ulice :: Haustor, Yasmine Hamdan, Lucrecia Dalt (novembar 2025)


Istorija muzike je prepuna neuspelih pokušaja postavljanja granica - žanrovskih, teritorijalnih, čak i nacionalnih – iza kojih se najčešće nije krilo ništa drugo osim straha od susreta sa drugim i drugačijim. Neki od tih pokušaja danas zvuče komično, drugi su zastrašujući – ali sada znamo da nijedan nije uspeo, zato što je žudnja za stvaranjem muzike suprotna idejama granica i superiornosti koja nam pripada po mestu rođenja.

Štaviše, muzika je jedan od najmoćnijih alata za rušenje zidova i brisanje granica.
Ovi albumi – nastali iz sudara različitih kultura i znatiželje za otkrivanjem drugih i trećih svetova to dokazuju.

Haustor: „Treći svijet / SOUNDTRACK“ (Jugoton/Croatia Records, 2025)

Nedavna regionalna premijera dokumentarnog filma „Treći svijet“ Arsena Oremovića o bendu Haustor propraćena je i trostrukim soundtrack vinilom koji sadrži i nekoliko snimaka koje su obožavaoci ovog benda iščekivali četrdeset godina. Pored opšte poznatih mesta („Radio“, „Ena“, „Uzalud pitaš“), na ovoj kompilaciji nalaze se i neki dragoceni demo-snimci („Babilonske baklje“, „Spasil’ sam se“), te novi remiksi i duuuuugooooo željeni a do sada neobjavljeni remiks naslovne pesme iz 1983. koji se može slušati u krug – satima (probao sam!)
Iako podređen dramaturgiji i strukturi filma - ovaj soundtrack se može slušati i kao presek karijere benda koji je od prvog dana vešto zaobilazio žanrovske i granične patrole da bi se domogao teritorije na kojoj je moguće stvarati slobodno.

Link za preslušavanje (Spotify) >> 

Yasmine Hamdan: „I remember I forget“ (Crammed Discs/PIAS, 2025)

Karijera Jasmin Hamdan je poput jedne od onih teško vidljivih, ali važnih srebrnih niti koje svet povezuju na novi način i čine ga zanimljivijim i raznovrsnijim. Nekima je poznata kao nekadašnja članica jednog od prvih nezavisnih elektronskih bendova Libana (Soapkills), drugima po saradnji sa CocoRosie i Markom Kolinom iz Nouvelle Vague, trećima po pojavljivanju u filmu „Only Lovers Left Alive“ Džima Džarmuša. Ali - najzanimljivija je muzika koju stvara već dvadeset i pet godina, sučeljavajući bliskoistočni melos i elektroniku, pevajući o ljubavi i preživljavanju u svetu koji kleca od nepravdi.

„I remember I forget“ je njen četvrti album, savršeno produciran i pun pesama („Hon هون“, „I remember I forget بنسى وبتذكر“, „Shmaali شمالي“) koje inspiriše na potragu za prevodima tekstova i otkrivanje koliko imamo zajedničkog sa Jasmin, bez obzira na to što se razlikujemo po poreklu, jeziku, ritmovima i godinama.

Link za preslušavanje (Bandcamp) >>

Lucrecia Dalt: „A Danger to Ourselves“ (RVNG Intl, 2025)

I Lukresija je, poput Jasmin, dugo izmicala uobičajenim žanrovskim podelama i poznatosti, sve dok nije snimila odlični album „
¡Ay!” 2022. godine i od kako je obznanjeno da sve više vremena provodi na imanju novog partnera – Dejvida Silvijana, sa kojim je počela da stvara novu muziku.
Nastao na izolovanom mestu i iz saradnje sa Silvijenom, Huanom Molinom, Kamilom Mandoki i spektakularnim perkusionistom Aleksom Lazarom - „A Danger to Ourselves“ je album koji hrabro i graciozno preskače muzičke i jezičke granice.
Ova muzika je prostor na kojem se možemo prepustiti lutanju i preplitanju ritmova, glasova i jezika.
Najlepša mesta na albumu: „Cosa Rara“, „Caes“, „No death no danger“, „Hasta el final“.

Link za preslušavanje (Bandcamp) >>

*

Više o novembarskom broju magazina Lice Ulice >>



No comments:

Post a Comment