Artur Klark i Stenli Kjubrik sastaju se prvi put u proleće 1964. Kjubrik je, po Klarkovim rečima, "Želeo je da snimi film o čovekovom odnosu prema Vaseljeni." U knjizi "Izgubljeni svetovi 2001.", Klark otkriva neke od detalja razvoja priče koja je, zapravo mogla biti potpuno drugačija (ili su to bile samo "Kjubrikove faze"?).
Četiri godine kasnije, 6. aprila 1968. godine, "2001: Odiseja u svemiru" je premijerno prikazana.
Evo dela izgubljenih svetova:
28. maj 1964. Predložio sam Stenliju da oni budu mašine koje organski život smatraju za kužnu bolest. Stenliju se to čini dopadljivo i oseća da smo na pravom putu.
31. maj 1964. Evo jedne zgodne zamisli koju, međutim, nećemo upotrebiti. Sedamdeset vanzemaljskih stvorenja - gole, crne piramide - voze se u otvorenim kolima Petom avenijom, okružena irskim policajcima.
26. jul. Stenlijev rođendan. Otišao sam do Vilidža i našao jednu čestitku na kojoj je prikazano kako se Zemlja rasprskava; ispod je bilo napisano: 'Kako čoveku da bude srećan rođendan kad svet može svakoga časa da ode bestraga?'
28. jul. Stenli kaže: 'Ono što nam je potrebno jeste neka gromovita tema koja doseže mitske razmere.'
6. avgust. Stenli predlaže da kompjuter bude ženskog pola i da ga nazovemo Atena.
17. avgust. Konačno imamo ime našeg junaka - Aleks Boumen.
2. oktobar. Završio sam čitanje 'Afričkog Postanja' Roberta Ardrija. Našao sam na jedan upečatljiv deo iz koga bismo čak mogli da uzmemo naziv filma: 'Zašto čovekova vrsta nije iščezla u dubinama pliocena?... Znamo da bi bez poklona sa zvezda, bez slučajnog sudara zraka i gena, inteligencija nestala na nekoj zaboravljenoj afričkoj ledini.' Ardri, doduše, ima na umu mutacije izazvane uticajem kosmičkih zraka, ali formulacija 'Poklon sa zvezda' izvrsno se može primeniti na siže za koji smo se trenutno odlučili.
17. oktobar. Stenliju je pala na um luda zamisao o svojevrsnim robotima-posilnima koji stvaraju viktorijansku sredinu da bi se naši junaci prijatno osećali.
21. novembar. (...) posle šestočasovnog razgovora Stenu je sinula zgodna ideja. Naši vanzemaljci stižu na Zemlju i upućuju naše miroljubive pretke u komandoske borilačke veštine, što ovima omogućuje da opstanu i napreduju. Prilično smo se zabavljali razrađujući ovu zamisao, ali mi se ona ipak ne čini osobita.
8. mart 1965. Morao sam da se uprem iz petnih žila da sprečim Stena da doktora Pola vrati iz mrtvih. Bojim se da mu je opsednutost besmrtnošću natkrilila umetničke nagone.
25. avgust. Iznenada mi je sinulo kako bi roman trebalo da se okonča: Boumen stoji pokraj vanzemaljskog broda.
3. oktobar. Stenli na telefonu - brine ga kraj... izložio sam mu svoje poslednje zamisli i jedna od njih iznenada nas je obojicu privukla: Boumen regredira na nivo detinjstva i u poslednjoj sceni vidimo ga kao bebu. To je njegova sopstvena predstava o sebi na tom stupnju razvoja. A možda Kosmička Svest raspolaže sklonošću ka humoru. Saopštio sam telefonom tu zamisao Stenu, koji nije bio baš oduševljen, ali ja sam sada srećan.
16. novembar. Proveo sam dugo vremena sa Stenlijem, raspravljajući o scenariju. Došli smo do nekoliko dobrih zamisli, ali imam utisak da bi bilo najbolje ako nam više nijedna ne bi pala na um.
20. mart 1966. Ceo dan sam žestoko radio na romanu i negde oko dvadeset jedan čas završio sam poslednju radnu verziju (šta, opet!).
2. april. Dodao sam nekoliko stotina poslednjih (?) reči u rukopis i konačno ga zaklopio. Što se mene tiče, posao je završen."
Četiri godine kasnije, 6. aprila 1968. godine, "2001: Odiseja u svemiru" je premijerno prikazana.
Evo dela izgubljenih svetova:
28. maj 1964. Predložio sam Stenliju da oni budu mašine koje organski život smatraju za kužnu bolest. Stenliju se to čini dopadljivo i oseća da smo na pravom putu.
31. maj 1964. Evo jedne zgodne zamisli koju, međutim, nećemo upotrebiti. Sedamdeset vanzemaljskih stvorenja - gole, crne piramide - voze se u otvorenim kolima Petom avenijom, okružena irskim policajcima.
26. jul. Stenlijev rođendan. Otišao sam do Vilidža i našao jednu čestitku na kojoj je prikazano kako se Zemlja rasprskava; ispod je bilo napisano: 'Kako čoveku da bude srećan rođendan kad svet može svakoga časa da ode bestraga?'
28. jul. Stenli kaže: 'Ono što nam je potrebno jeste neka gromovita tema koja doseže mitske razmere.'
6. avgust. Stenli predlaže da kompjuter bude ženskog pola i da ga nazovemo Atena.
17. avgust. Konačno imamo ime našeg junaka - Aleks Boumen.
2. oktobar. Završio sam čitanje 'Afričkog Postanja' Roberta Ardrija. Našao sam na jedan upečatljiv deo iz koga bismo čak mogli da uzmemo naziv filma: 'Zašto čovekova vrsta nije iščezla u dubinama pliocena?... Znamo da bi bez poklona sa zvezda, bez slučajnog sudara zraka i gena, inteligencija nestala na nekoj zaboravljenoj afričkoj ledini.' Ardri, doduše, ima na umu mutacije izazvane uticajem kosmičkih zraka, ali formulacija 'Poklon sa zvezda' izvrsno se može primeniti na siže za koji smo se trenutno odlučili.
17. oktobar. Stenliju je pala na um luda zamisao o svojevrsnim robotima-posilnima koji stvaraju viktorijansku sredinu da bi se naši junaci prijatno osećali.
21. novembar. (...) posle šestočasovnog razgovora Stenu je sinula zgodna ideja. Naši vanzemaljci stižu na Zemlju i upućuju naše miroljubive pretke u komandoske borilačke veštine, što ovima omogućuje da opstanu i napreduju. Prilično smo se zabavljali razrađujući ovu zamisao, ali mi se ona ipak ne čini osobita.
8. mart 1965. Morao sam da se uprem iz petnih žila da sprečim Stena da doktora Pola vrati iz mrtvih. Bojim se da mu je opsednutost besmrtnošću natkrilila umetničke nagone.
25. avgust. Iznenada mi je sinulo kako bi roman trebalo da se okonča: Boumen stoji pokraj vanzemaljskog broda.
3. oktobar. Stenli na telefonu - brine ga kraj... izložio sam mu svoje poslednje zamisli i jedna od njih iznenada nas je obojicu privukla: Boumen regredira na nivo detinjstva i u poslednjoj sceni vidimo ga kao bebu. To je njegova sopstvena predstava o sebi na tom stupnju razvoja. A možda Kosmička Svest raspolaže sklonošću ka humoru. Saopštio sam telefonom tu zamisao Stenu, koji nije bio baš oduševljen, ali ja sam sada srećan.
16. novembar. Proveo sam dugo vremena sa Stenlijem, raspravljajući o scenariju. Došli smo do nekoliko dobrih zamisli, ali imam utisak da bi bilo najbolje ako nam više nijedna ne bi pala na um.
20. mart 1966. Ceo dan sam žestoko radio na romanu i negde oko dvadeset jedan čas završio sam poslednju radnu verziju (šta, opet!).
2. april. Dodao sam nekoliko stotina poslednjih (?) reči u rukopis i konačno ga zaklopio. Što se mene tiče, posao je završen."
.
Sećam se ove fenomenalne knjige i raznoraznih njenih delova, otpisanih poglavlja... ali se ne sećam ovih delova koje si naveo. Lepo je pročitati ih (ponovo) :)
ReplyDeleteMislim da su to 4. poglavlje i deo 5. - "Bozic u Sepertonu" - ako se dobro secam da je to naslov pocetka sage o pisanju romana - koji se na kraju pojavio, paradoks, POSLE filma.
ReplyDeleteJoš uvek mi je neverovatno, da takvo jedno remek delo nastane u saradnji dva genijalca, to ne biva često u životu. Opet još ređi je slučaj da i knjiga i film na sopstvenim jezicima podjednako uspešno iznesu jednu priču. Ako "Izgubljeni svetovi 2001" kriju odgovore... jednom će se naći i na mojoj polici.
ReplyDeletePozdrav,
Mozda je nepravedno, ali verujem da je ovim duetom ipak vladao Kjubrik - ako ne vise, a onda barem 51%-49%. Inace se ne secam slicnih saradnji, ali ni slicnih rezultata - to zaista "ne biva cesto".
ReplyDeleteIako nisam savladao kompletan Klarkov opus - i dalje mi je najbolja knjiga "Kraj detinjstva", prvi put objavljena jos pocetkom pedesetih. Sve nakon toga, kretalo se vise-manje predvidivim putevima, vec nacetim ili ispricanim u toj knjizi.
Kako god - 'Svetovi' zasluzuju da se nadju na svakoj polici (mada je izdanje za koje znam vec prilicno staro, 1988, jedino antikvarijati mogu pomoci) ili na HD-u, s obzirom da se nalazi na 'Polarisovom' CD izdanje od pre nekoliko godina.
oh,my god, it's full of stars!
ReplyDeleteideja sa viktorijanskom sobom je moja omiljena sekvenca iz filma...inace,gledao sam skoro neki dokumentarni film o kjubrikovoj zaostavstini - angazovan je nemacki vrhunski arhivar koji je godinu dana sortirao kjubrikovu arhivu velicine jednog teniskog terena...ne mozes da zamislis sta sve tu ima,covek je bio opsesivni manijak sklon totalnom perfekcionizmu tako da mislim da je klark sigurno bio mekan kao pamuk da bi ta saradnja dozivela tako genijalan kraj za obojicu
uf...o kjubriku i klarku ima toliko mnogo da se prica, da je ovaj format zaista minijaturan za tako nesto
Nebojša...mislim da će ovaj link biti interesantan za sve one koji žele da znaju kako je sniman film. http://pulse.rs/kako-je-sniman-film-2001-odiseja-u-svemiru/
ReplyDeleteMoj pozdrav tebi!
Boban
Hvala ti, lepo se nadopunjuju!
ReplyDeletePozdrav ;)