Sunday 23 December 2018

"Toliko knjiga, tako malo vremena!"*

Atlantis Books, Santorini, letos.

* (Citat, Frenk Zapa)

To je to. 
Neću uspeti da pročitam sve knjige koje posedujem.

Ova misao je od nejasne slutnje (uglavnom se javlja kada se nađem na vratima omiljene knjižare >>) prešla u okamenjenu činjenicu dok sam premetao knjige po policama a foldere po hard disku, trošeći vreme na samoobmanu da je moguće osmisliti sistem uz pomoć kojeg ću lakše doći do nepročitanih knjiga koje su "u drugom planu" (naslagane iza prvog reda, horizontalno, hrbat ka spolja), kao i onih koje su iza njih (licem ka spolja, leđa uz zid biblioteke). Samoobmana je trajala koliko čitanje stotinak dobro napisanih stranica, i to vreme sam možda mogao da uložim i u popunjavanje tiketa koji bi mi omogućio kupovinu prostora u kojem bih imao bolji pregled knjiga. Ipak, to ne bi uticalo na početnu činjenicu zato što nije problem u prostoru već količini.

(Sa folderima je lako. 
Ukoliko znaš šta tražiš.)

Egzaktna matematika pokazuje da ipak postoji teoretska šansa. Ukoliko bih čitao knjigu-na-dan, možda bih i stigao sve, a u okvirima prosečnog životnog veka muškarca u Srbiji (ne osvrći se na to da se taj broj umanjuje iz godine u godinu). To bi, istovremeno, značilo da do kraja života ne unesem nijednu novu knjigu u stan što je verovatno koliko i da se u narednih deset godina izmisli i napravi vremeplov ili da ugradim neki Automan plug-in (sećaš se, on je čitao baš brzo!) Ideja anti-biblioteke Umberta Eka, te činjenica da Japanci imaju i reč-kovanicu kojom imenuju želju za posedovanjem više knjiga nego što je moguće pročitati za života (Cundoku) - nisu utešne.

Prebrojao sam opcije koje su mi na raspolaganju. 

1. Prestani da se osećaš loše kada odustaješ od knjige sa kojom se ne razumeš, a pre kraja. Šo (ili je to bio Tven?) svojevremeno je zabeležio da "svaka knjiga ima nešto dobro u sebi - kraj", ali ja za taj kraj više nemam vremena. Prvih dvadesetak odustajanja mi je bilo čudno. Onda sam se setio profesora sa FDU koji je tvrdio da je deset minuta filma dovoljno da bi se znalo i prepoznalo da li je film vredan našeg vremena ili ne.

2. Ugradi veći broj filtera za izbor, poslušaj Tomasa Eriksena. Jedna preporuka ponekad nije dovoljna. Preporuka + nezavisni prikaz - možda . "Trojica su već društvo", još je bolje ako treći stiže od osobe sa kojom se razumeš, ali se najčešće ne slažeš. Pažljiv izbor je majka kućnog budžeta.

(Kad smo kod filtera - prestani da pušiš. Vudi Alen tvrdi da ćemo time dobiti još nekih sedam dana i da će tokom tih sedam dana padati kiša, tako da će biti idealno za čitanje, u sedam dana mogu da stanu 2-3 solidne knjige.)

3. Kupi knjižaru. Iako ne pomaže u rešavanju problema, pretočićeš čežnju za čitanjem u "to mi je posao". Ako je knjižara na moru, još bolje. (videti fotografiju)

I to je to.

*

Nisam ove godine pisao na blogu o svim knjigama koje su zaslužile preporuku.
Neke zaslužuju još jednu.
Koristim priliku: počinje vreme darivanja, a drugari iz Beopolisa su i ove godine pokrenuli već tradicionalnu akciju druženja sa knjigama i popustima 'Praznici sa prijateljima' >>

(Gde je >>, tu je link!)

Vilijam Barouz - "Razgovori" (LOM, 2018.) 

Vladimir Sorokin - "Manaraga" >> (Geopoetika, 2018.)

Vladimir Tasić - "Udaranje televizora" (Adresa, 2009.)

Gabrijel Garsija Markes - "S puta po Istočnoj Evropi" >> (Sezam Book, 2018.) 

Eduardo Galeano - "Knjiga zagrljaja" >> (Službeni Glasnik, 2017.) (obavezno)

Zoran Paunović - "Doba heroja" (Geopoetika, 2018.)

Ivana Đilas - "Kuća" >> (Booka, 2018.)

Jevgenij Vodolazkin - "Avijatičar" (Službeni glasnik, 2018.)


Lešek Kolakovski - "Da li je Gospod Bog srećan" (Alef/Gradac, 2013.)


Milan Trpković - "U dalekom svetu običnih ljudi" (Čarobna knjiga, 2018.)


Paul Morley - "The Age of Bowie" (Gallery Books, 2016.) (obavezno)

Radivoj Radić - "Klio se stidi" (Evoluta, 2016.)

Rajko Grlić - "Neispričane priče" (Laguna, 2018.) (odlomak iz knjige >>)

Ted Čang - "Priče tvog života" (Booka, 2016.)

Timoti Snajder, "O tiraniji (dvadeset pouka iz dvadesetog veka)" (Dosije, 2018.)

Džonatan Frenzen - "Korekcije" (Dereta, 2015.) 

Džon Kenedi Tul - "Zavera budala" (Clio, 2015.)


Džon Fauls - "Čarobnjak" (AED, 2014)

Sad - ti. 

Otežaj mi buduće izbore.

*


Koristan tekst: 
Zašto je dobro okružiti se knjigama koje nećete pročitati (Fast Company >>)

13 comments:

  1. “Čovek sazri tek kada zna da sve ove knjige nikada neće pročitati i da mu nije žao. Važno je znati gde je šta, to je dovoljno. Sa mirom odbaciti sve.”
    Kišove reči izgovorene u jerusalimskoj biblioteci, a zapisane u Mandicev dnevniku,obajvlenom u Politici u Kulturnom dodataku, a saćuvane u nekom mom folderu.
    I sećanju. :)

    Dakle, Nebojša, sazreo si. :)

    Hvala za preporuke, mada i moja polica je puna nepročitanih, a tri trenutno čitam. :D
    Preporuka za "Ministarstvo niezmerne sreće" Arundati Roj, ako već nisi pročitao, što je vrlo verovatno. :) Ja kasnim. Nikad manje nisam čitala, nego preoteklih šest meseci, kako je krenulo ovo sa lokalom, i jedva čekam da se vratim u neku normalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I nisam čitao, hvala na preporuci - uteftereno! :)

      Delete
    2. "Bog malih stvari" od nje jesi?
      Ako nisi, onda obavezno.

      Delete
  2. Nisam video ovaj citat ranije, hvala <3
    (Ma, ko (bre) zreo... :)

    Obećavam da se uskoro pojavljujem u lokalu, taman da razmotrimo kako idu knjige uz Nuts&Fruits i da li je budućnost tog posla možda u povezivanju slatkog i čitanog!
    :)



    ReplyDelete
    Replies
    1. Vidiš, to mi nije palo na pamet, ali odlična ideja!
      Čekam te da je razradimo. :)

      Delete
    2. Nisam čitao ni ovu drugu koju pominješ... vidiš kako to ide...

      Kad dođem, razrađujemo! :)

      Delete
  3. E crni Nebojša! Toliko ovde pobrojanih koje nisam čitala! Složila bih se s Natašom da ne Bog malih stvari savršena knjiga. Može međ klasike odma'.

    Dodaću ti još par na listu - kad je muka neka bar bude teška :)


    Džan - Andrej Platonov, Lom
    Tiho rušenje - Prtenjača, BVZ
    Sjećanje šume -Karakaš, Lom
    Avgust - Džon Vilijams (briljantna knjiga o Oktavijanu)
    Uhvati zeca - Lana Bastašić, Kontrast
    Kalendar Maja - Ferić
    Fluidno zlo - Bauman
    Hrvati izdali opet Svet po Garpu (Džon Irving)- ako nisi čitao nekad davno davno.

    Dodaću ti posle još par - ovo vako u preletu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Donekle mi je utešno da prve tri sa spiska imam (čak sam maltretirao Mladena iz Beopolisa da donosi "Tiho rušenje" iz Hrvatske letos)...
      "Kalendar Maja" je na spisku takođe, sad ćemo da priključimo i ove ostale...
      Dodaj još, muči me! :)

      Delete
  4. Evo još malkice:
    I duže od veka traje dan - Čingiz Ajtmatov - Alogoritam
    https://www.delfi.rs/knjige/8992_i_duze_od_veka_traje_dan_knjiga_delfi_knjizare.html

    Leto - Tuve Janson
    https://www.delfi.rs/knjige/55590_leto_knjiga_delfi_knjizare.html

    Srce je usamljeni lovac - Karson Mekalers, Lom
    https://www.delfi.rs/knjige/63440_srce_je_usamljeni_lovac_knjiga_delfi_knjizare.html

    Dosta ti je!

    ReplyDelete
  5. Čingiza sam probao pre nekoliko godina, na nagovore sa raznih strana, ali sam negde na pola shvatio da ja to ne razumem i da bi trebalo da mu se vratim kasnije... I eno ga, čeka na polici, strpljiv je.

    Dobro, uz još ove dve - dosta mi je, stigla slova do grla! :)

    ReplyDelete
  6. Čingiz jeste zahtevan pisac, (u smislu) moraš da se pustiš...a mi natrenirani na savremenu rečenicu :) bolje je preseći nekim klasikom, Prustom na primer, e onda Čingiz ide i ide, i ode :)

    ReplyDelete
  7. Sećam se kako si pre 4 godine u jednom tekstu napisao "O pravu čitaoca da prekine sa čitanjem kada to poželi ćemo drugom prilikom." (tek sad primetih da sam greškom ovaj komentar stavio na taj post!).
    Zapamtio sam to jer sam hteo da pročitam tekst koji će mene ubediti da se ne osećam loše ako prekinem čitanje knjige (a pošto se osećam loše, do sada sam to samo par puta u životu uradio).
    Mislim da ću neke od tih knjiga sa kojima sam se namučio (poslednji primer na silu pročitane knjige je od ovog leta, i to Uelbekove Elementarne čestice u izdanju Platoa) pamtiti više nego nego bolje knjige.

    Elem, u mom sećanju je takođe i jedna emisija o životu Meše Selimovića (možda grešim da je to bio Meša, stvarno je DAVNO bilo), gde snimaju pisca u biblioteci, pisac je već star, šeta se tako među knjigama i krene prstom da vuče po njima, i samo tiho i setno reče "eh, sve te knjige koje neću nikad pročitati...". I to je bilo to.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, ta ideja o mogućnosti izlaženja iz knjige sazreva već neko vreme, bez obzira ko je pisac i koliko god preporuka imao :)
      Gocićeva knjiga za koju je dobio NINovu nagradu je, ako se dobro sećam, prva stradala od te odluke. Trideset strana, vidim da se ne razumemo, it's not you, it's me, idemo dalje, možda se sretnemo kasnije...

      Hvala za ovu crticu o Meši, nisam znao da je pripada Klubu :)

      Delete