Wednesday, 2 May 2012

"The Passenger" (Iggy Pop; 39 pesama #34)

I
.
Prvi put u životu ulazim u inostranu prodavnicu ploča.
Prodavnica nije prevelika ni preterano ekskluzivna, nema gramofona i slušalica za preslušavanje onoga što bih kupio (a toliko sam slušao o tim prodavnicama u kojima možeš da čuješ ono što bi kupio, toga kod nas nema); ulazim u prodavnicu na sredini Tsimiski Street u Solunu i u narednim minutima počinju da me bole - ovim redom - novčanik, zatim glava, te konačno - i srce.
.
Imam četrnaest godina, još uvek se nisam obrijao nijednom u životu, ograničen sam na džeparac - i imam dovoljno novca da kupim tačno tri albuma. 
.
Ili - jedan "dupli" plus jedan "običan"... 
Ili - jedan "dupli" plus dve kasete. 
Toliko tih "ili" mi se mota po glavi i srcu (sa novčanikom nema "ili", tu je sve egzaktno), a nalazim se u centru univerzuma, barem ja u trenutku verujem u to - jer - sve što sam do tada čuo ili znao da postoji, kao i još nekoliko stotina (ili hiljada?) naslova je pod mojim rukama - i svega će tri ili troje biti izabrano, odluka nije laka i moje kopanje po naslovima traje predugo.
.
Tog popodneva u toj prodavnici spoznao sam neke od najvažnijih životinih činjenica, a koje me prate i danas: 

Prva: "Nikada nećeš otkriti sve, jer kraj ne postoji".
Druga: "Nikada nećeš imati dovoljno para da kupiš sve ploče koje želiš".
.
Zato će tog popodneva, kao i mnogo puta kasnije, presuditi radoznalost.
.
Igija u tom trenutku bolje znam kroz priče koje sam čitao iz Bouvijeve biografije, te već posedujem album koji se tih dana mogao kupiti u Beogradu - "Blah Blah Blah" - "povratnički" album a koji mi nije odgovorio zašto je Igi toliko važan za rock'n'roll? Znam ga i po pesmi "The Passenger" koju su nekoliko meseci ranije obradili Siouxsie and the Banshees, a koja je već bila redovna u mom vokmenu.
.
I kako sam već uskraćen za preslušavanje albuma pre kupovine, odlučujem o kupovini na osnovu onoga što znam, a prethodno nisam čuo
Znao sam da su Dejvid, Igi, gitarista Rick Gardner i ostatak ekipe čitav album snimili za svega osam dana, u istom studiju u Berlinu u kojem su nastala i tri sjajna Bouvijeva albuma; znao sam da su se tokom snimanja ovog albuma njih dvojica utkrivala ko će uraditi više za kraće vreme, što je u jednom trenutku učinilo da se pitaju čiji je to zapravo album; znao sam da je "The Passenger" inspirisan stihom Jima Morrisona ("... modern life as a journey by the car... ") i da je tekst nastao na licu mesta, u studiju. Sve to bilo je sasvim dovoljno da probudi radoznalost - kako ta pesma zapravo zvuči u originalu, zašto su svi pisali o tom albumu kao važnom, šta se, konačno, nalazi - na izvoru
(Ono što nisam znao je da je "The Passenger" prvobitno objavljen kao B-strana singla sada zaboravljene pesme "Success", ali je ta istorijska nepravda ispravljena vremenom, te svakako ne bi uticala na moju odluku o kupovini.)
.
Konačno - ali nikako i najmanje važno - omot albuma bio je od one vrste koja ne čini da me roditelji gledaju popreko i počnu gunđanje na temu "na šta bacaš pare, mogao si nešto od Stounsa da kupiš", česta rečenica u periodu mog otkrivanja muzike.
.
Tako je "Lust for Life" postao jedan od tri albuma koji su završili u kesi koju sam nosio pod miškom, izlazeći na ulicu Tsimiski, teška srca napuštajući jednu od dve prodavnice muzike koju ću uvek pamtiti. Taj album biće ujedno i prvi od tri kupljena koje ću staviti na stari Phillips gramofon desetak dana kasnije, po povratku u Beograd.
.
I od prvog udarca bubnjeva na "Lust for Life" znao sam da se radoznalost isplati. Da nikada ranije nisam čuo tako dobro snimljen bubanj i da do tog dana nisam znao šta zapravo mogu da urade gitara, bubanj i bas. I kada sam se konačno otkrljao do "Passengera", u verziji potpuno drugačijoj od Siouxsie obrade - dobio sam prvu pravu lekciju o sirovosti u dve stotine sekundi, poučak o jednostavnosti i dobrom gitarskom rifu, shvatio sam šta je produkcija, pomalo patio što se na snimku od Dejvida ne čuje mnogo, malo me iritirao taj prateći vokal dok nisam shvatio da je to zapravo bolje; te dobio još jedan dokaz da su sve velike pesme nastajale na brzinu i da staju u četiri-pet akorda, to ih takođe čini velikim: ovde su to A-mol/F/C/G, odnosno F/C/E, dovoljno jednostavno da je i ja uskoro prosviram na mojoj akustari, znam sve te akorde, o sreće.
.
Nekoliko dana po povratku sa letovanja prvi put sam obrijao te tinejdžerske brkove, počeo da nosim album na rođendane i uspevam da pustim barem 2-3 pesme, lagana edukacija okoline, počeo sam ozbiljnije da razmišljam o pravljenju benda - ipak su to samo četiri akorda, možemo i mi tako, te na kraju shvatio i činjenicu da je to letovanje poslednje koje ću provesti sa roditeljima, i da mi najbolja putovanja tek predstoje.
.
II
.
U Tsimiski street ponovo sam zakoračio dvadeset-i-nešto-godina kasnije. 
.
Aleksandra i ja iza sebe imamo tri hiljade kilometara kruženja po Grčkoj prethodnih dana, lagano se povlačimo ka Beogradu i na tom putu prolazimo kroz Solun, tu ćemo prespavati; prolazimo i kraj tog ćoška na kojem je bila prodavnica; u izlogu sadašnje prodavnice cipela vidim potamnelog sebe i po prvi put nakon mnogo godina hronično neobrijanog, nisam ni znao da mi je brada tako proseda ali prija mi, ništa od toga me ne uzbuđuje, kao ni činjenica da je i ona druga-najvažnija-prodavnica-ploča takođe uveliko zatvorena, a nalazila se u Ljubljani, ništa me ne žulja; uskoro gazimo gas i krećemo ka kući, uskoro će sumrak i vozićemo još koju stotinu kilometara kroz mrak do Beograda, na usb-u sa kojeg muzika svira tokom svih tih kilometara verovatno ima i više muzike nego što je postojalo u toj prodavnici; tu je i ceo "Lust for Life"; nisam umoran i ništa ne smeta;"life as a journey by the car"; sada znam i to da je "The Passenger" više pesma o nemogućnosti upravljanja i prepuštanju nego o samom putovanju, ali ni to ne smeta, gazim gas i puštam muziku glasnije.
Najlepši kilometri su pred nama.
.
"And everything was made for you and me/
All of it was made for you and me/
'Cause it just belongs to you and me..."

..

.
[Ideja serijala “39 pesama”: do 39. rođendana nabrojati i objasniti samom sebi – koje pesme su obeležile prvih 39 godina života. Dosadašnji tekstovi dostupni su > ovde]
.

15 comments:

  1. Glasam za Iggya!;)

    Singing la la la la la.. lala la la....

    Lep tekst druže!

    ReplyDelete
  2. Nedavno sam bio na jednoj svadbi i za tzv "pesmu za ulazak mladenaca (u salu)" su odabrali upravo The Passenger. Još uvek razmišljam o tome da li je pesma bila odgovarajuća, no sve sam skloniji da je OK. Mislim da su mladenci mnogo manje razmišljali o tome nego li ja. :)

    ReplyDelete
  3. Divan tekst.S obzirom da je rano jutro procitavsi ovo napunio sam baterije i pocinjem sa slikanjem.Pedja slikar.

    ReplyDelete
  4. @Djordje: hvala druže, ovaj tekst se pisao "sam", dok sam ja pevušio "la la la lala la la" ;)

    @Dzoni: kakav izbor pesme!!! u redu je to skroz, moji prijatelji su nedavno sve ključno na venčanju uradili uz "Nothing Else Matters" :)

    @Pedja: hvala, srećan rad!

    ReplyDelete
  5. super prica, super tekst, super pjesma! :) upravo sam s puta :)

    u pravu si za velike pjesme i 3-4 akorda, minimalizam wins :)

    ps. koja su druga dva albuma sto si kupio?

    ReplyDelete
  6. Hvala ti! :)
    Dobrodošla s puta!

    Znao sam da ce se to pitanje pojaviti... Jedan od preostalih bio je "Boy" od U2, tada je to vec bio mator album, ali ga u Jugi nikako nije bilo... I naravno, mesec dana nakon sto sam ga suvim zlatom platio u Solunu, Jugoton ga je objavio, sa 7 godina zakasnjenja... :(
    Treci je ponovo Iggy Pop, ali sa Stooges, neka kompilacija sa prva dva albuma, takođe čudesna ploča koja mi je mozak pomerila, ali to nije bila tema ove priče, "Lust for Life" mi je i važniji i draži.

    ReplyDelete
  7. ja uz ovu stvar jednom odradio ceo striptiz na stolu na nekoj žurci. al bilo davno, tj. bejah mnogo mlađi, neko leto `95, ako se dobro sećam.

    ReplyDelete
  8. i da, naravno..bio sam pijan ko letva :)

    ReplyDelete
  9. Zdravo!
    Love your blog! even if I have to use google translate sometimes or ask my friends to help with it!

    ReplyDelete
  10. O Igiju mogu samo kao radijski slušalac, a ovo što si napisao mogu da upotrebim kao smernicu na šta bi trebalo obratiti pažnju u materiji. Može biti da se ponavljam u komentarima, ali stanje zaista tako stoji. Ono što je zajedničko u svim tvojim odabranim pesmama koje sam pročitao (tekstove o njima) je da posle čitanja tvog pogleda na njih čovek ne može a da te pesme ne (za)voli.

    ReplyDelete
  11. @Vrabac: da si napisao da je striptiz na stolu pao uz "Lust for Life" ili tako neku pesmu, pa da razumem... Ili barem "Raw Power"... :) No, dobro, pijanstvo objasnjava dosta toga :)

    @aggy: Zdravo, Aggy! As far as I know, YOU are the first one who reads this blog, although Serbian is not your native language. Or, you are the first who clarified it. Thanks, a lot! :)

    @Sizif: Jedan od ciljeva jeste upravo to - da te pesme postanu voljene i van moje glave i kuće ;) Ako će i smernice da te odvedu negde dalje, samo javi dokle si stigao.

    ReplyDelete
  12. Kad je reč o pesindžeru, našla sam triviju negde na netu. Igi je igrao u Star trek DS9, i u jednoj epizodi silazi s nekog transportnog broda. Pitaju ga: Ko si ti?
    On odgovara: I'm the passenger. :)
    Nažalost ne mogu da nađem klip.
    Ali evo ga u drugoj sceni
    http://www.youtube.com/watch?v=AD3cFY7YPwI

    ReplyDelete
  13. !!! Nisam znao za ovo pojavljivanje i repliku!
    Hvala! :)

    ReplyDelete