Saturday, 2 October 2021

Prešlicavanje za LiceUlice: Iza rešetaka ili „Time Keeps Draggin' On...”

Gotovo sve najpoznatije „zatvorske“ pesme u istoriji pop-kulture napisali su oni koji iza rešetaka nisu bili duže od jedne večeri (ili nekoliko, poput Džonija Keša). Neke od najnežnijih stihova o ljubavi, samospoznaji i sreći napisali su oni koji su u zatvorima proveli godine.

Rešetke ne mogu zaustaviti muziku. Ali muzika može srušiti rešetke, ili ih barem iskriviti toliko da duh može da šmugne i slobodno luta.

Ova tri albuma možete preslušavati kao dokaz te tvrdnje.

Gil-Scott Heron: „I’m new here“ (2010, XL Recordings)

Mogu da te zatvore i ograniče slobodu. Ali, ne mogu da ti ograniče razmišljanje.“ pričao je GIl-Skot Heron nakon izlaska iz zatvora i objavljivanja „I’m new here“, prvog nakon šesnaest godina tišine i dve godine zatvorskog života. Proto-reper na ovom albumu više ne uzvikuje „The Revolution will not be Televised!“ kao što je činio početkom sedamdesetih, već nas vodi kroz iskrene priče o odrastanju, životu, ljubavi, ljudima i ne-snađenosti nakon izlaska iz zatvora. Ovaj album je doživeo i dve sjajne „reinterpretacije“. Jamie XX je 2011. uradio sa Gil-Skotom remiks-verziju „We’re New Here“, da bi Makaya McCraven 2020. objavio fenomenalni „We're New Again“ kojim domiraju džez i proročki glas sada već pokojnog „oca rep muzike“.
Da, Gil-Skot ima bolje priče nego Red u Šošenku.

St. Vincent: „Daddy’s Home“ (2021, Loma Vista Recordings)

Možda je mala, ali verovatnoća da su se Gil-Skot Heron i otac tada mlade Eni Klark mimoišli u zatvorskoj menzi ipak postoji. Jedan je mogao uživati u poslednjoj zatvorskoj večeri, drugom je to bilo prvo veče iza rešetaka.
Kada je 2011. Eni (sada poznatija kao St. Vincent) objavila „Strange Mercy“ mnogi nisu znali da je pesmu posvetila ocu, tek utamničenom zbog velike finansijske prevare. Deset godina kasnije njen Daddy je konačno pušten iz zatvora, a taj povratak je inspirisao St. Vincent da zaroni u muziku koju su slušali zajedno, ali i pretresanje stavova o roditeljstvu, deci i slobodi. Sve to se čuje na ovom albumu.
„The Melting of the Sun“
, „“Pay Your Way in Pain“ i „Down“ dokazuju da St. Vincent sa lakoćom piše sjajne pesme, ali i da je otkrila jednu važnu tajnu: nisu sva deca dužna da odrastu.

Johnny Cash: „Live at Folsom Prison“ (Columbia Records, 1968)

Džoni Keš je ovo prvi uradio!

Nekoliko godina nakon što je održao prvi (nesnimljeni) koncert u Hantsvilu, odavno fasciniran pričom o zatvoru Folsom kojem je već posvetio čuvenu pesmu, željan da preokrene tok karijere i iskoristi činjenicu da je već kreirao imidž „lošeg momka“ – Džoni je stao pred zatvorenike, prosto izgovorio „Hello, I’m Johnny Cash“.
Live at Folsom Prison“ nije jedan od najboljih live albuma svih vremena zbog virtuoznosti muzičara ili tehnike kojom je snimljen. Ovaj album nosi tu titulu zato što Keš zatvorenicima peva „Folsom Prison“, „Cocaine Blues“ i „25 Minutes to go“ kao da je jedan od njih.



Wednesday, 29 September 2021

O kreativnosti, reklamama, brendovima i trendovima (#DigiTalk)


Da li je posao kreativnog direktora da žonglira četiri pomorandže na gliseru koji juri ka vodopadu, ili je ipak važnije da ume da sluša, prepoznaje ideje i pomaže im da porastu?

Šta je uopšte ta „ideja“?

Ko je stariji i važniji – ideja ili tehnologija?

Mogu li kreativci da rade bez dobrih uvida u podatke?

Kako su se pravile kampanje u vreme pre pojave mobilnih telefona i zašto je nekada za produkciju spota bilo važno znati gde je najbliža kafana?

Na početku razgovora nisam verovao da ćemo tako lako uspeti da pretresemo mnoga planirana pitanja na temu kreativnosti, oglašavanja, trendova i brendova. 
Ali, Vladimir Kovač je sjajan domaćin i vešt voditelj koji je učinio da pričam sa uživanjem o svemu, uprkos mukotrpnom radnom danu, teškoj nedelji i trusnoj godini. 




Friday, 24 September 2021

Najdraže pesme i albumi 3/4 2021 :: Tri meseca u tri sata!


Ovog leta sam više i češće putovao prstima po karti i ušima za zvukom nego drumom.
Otkrio sam bossanovu pevanu na Velškom, muziku Korzike puštenu kroz wah-wah pedalu, fenomenalni džez na harfi... ali i neke 4-taktne pesme koje će se naći na listi najdražih svih vremena.
Najdraže otkrića iz prethodna tri meseca spakovao sam u miks od tri sata ;)

Čekaju te i Billy Bragg, Baobab, Caroline Shaw, Emma & Jimmy, Helado Negro, James Blake, Jon Batiste, KOIKOI, Lady Blackbird, Lenhart Tapes, Little Simz, Madrugada, Manic Street Preachers, Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp, Plesač Sporog Stepa, Pocket Palma, Rodrigo Leão & Michelle Gurevich, Rogi, Sitzpinker, The Coral, The Stranglers, Tom Rosenthal, Yola...

p.s. Vreme je sadnje drveća! Kompletan iznos sakupljen od vaše podrške Prešlicavanju (tj. opcije Subscribe/Support na Mixcloudu) je pre nekoliko dana preusmeren ka organizaciji @ŠumaPeva. Hvala vam!
Više informacija
o tome >>

Sad play na mix, a lista albuma koje bi trebalo da preslušaš je u nastavku ;)


20 albuma za preslušavanje (po abecednom redu, linkovi >> vode na bandcamp)

Basheskia & Edward EQ - Seven Lessons With Mehmed Begić >>

Caroline Shaw & So Percussion - Let the Soil Play Its Simple Part >>

Durand Jones & The Indications - Private Space

Fat Freddy's Drop - Wairunga

Half Waif - Mythopoetics

Heartless Bastards - A Beautiful Life >> 

Lady Blackbird – Black Acid Soul

Lenhart Tapes – Duets >> (i singl: Baresha >>

Liam Kazar - Due North

Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert

LUMP - Animal

Maggie Rose - Have a Seat

Marinero - Hella Love

Nala Sinephro - Space 1.8 >>

Quivers - Golden Doubt

Pachyman - The Return of...

Rodrigo Amarante - Drama

The Stranglers - Dark Matters

Tom Rosenthal - Denis Was a Bird

Yola - Stand For Myself

*