Možemo se zagledati u brojeve, procente, procene, top-liste
najprodavanijih albuma svih vremena, broj singlova na prvim mestima, i videćemo
da je odnos tih brojeva neravnopravan, čak i u muzici. Ali, moć muzike, i njen
uticaj na naše živote ne može se – na sreću – objasniti objasniti samo
matematikom, ili statistikom. Postoje stvari i sile koje će nam uvek izmicati.
Kako izmeriti vanrednu lepotu albuma „Tapestry“ Kerol King? Može li EKG
registrovati uticaj glasa Elizabet Frejzer iz benda Cocteau Twins na
naša srca? Možemo li da procenimo koliko je „You Had Time“ Ani DiFranko
promenila svet oko nas?
Da li nas je uopšte briga o kojem tiražu je prodat album autorke koju volimo?
Ovoga puta pričamo o takvim albumima.
Fiona Apple: „Fetch the bolt cutter“ (Epic, 2020)
Peti - i za sada poslednji - Fionin album je drsko, u nekim
trenucima sumanuto, u drugim šašavo, a sve zajedno - genijalno delo koje ruši
tabue, udara rukom o sto, i jedan od najhrabrijih albuma u poslednjih nekoliko
godina. Ta hrabrost se ne oličava samo u stihovima koje peva („Kick me under the table all you want / I won't shut
up...”), već i u pristupu u
oblikovanju ovih pesama, koje često negiraju čak i bazične obrasce pop-muzike,
koja podrazumeva, tvrde neki, da pesma mora poštovati strukturu
strofa-strofa-refren. Ovaj album će nam, valjda, pomoći da prihvatimo da - ne
mora. Pored genijalne “Under the Table”, ovaj album krije i male
zemljotrese (da se poslužim rečima Tori Ejmos) poput pesme “Shameika” i “I
Want You To Love Me”. Ukoliko na prvo slušanje budete pomalo zbunjeni, ili
uzrujani – sve je u redu.
Roisin
Murphy: „Hit Parade“ (Ninja Tune, 2023)
Svet već dvadeset i pet godina pokušava da stigne Rošin,
ili barem uhvati njen ritam – ali ona je uvek jedan plesni korak ispred. Da bi
stvari bile još komplikovanije i zabavnije – Rošin je u prednosti ne zato što
pravi korak napred, već u stranu, neprekidno eksperimentišući sa sopstvenim
glasom, disko-plesnim ritmovima i atmosferom.
„Hit Parade“ je, bez preterivanja, najbolji album koji je snimila tokom
karijere, koja traje već gotovo trideset godina.
Možda na prvo slušanje nećete prepoznati esencijalni hit – ali već na
drugo ili treće ćete shvatiti da ne znate po koji put slušate „CooCool“,
„The Universe“ ili „Can’t Replicate“ i da bi baš bilo dobro da se
setite gde vam je stara disko-kugla.
Videosex: „Lacrimae Christi“ (ZKP RTVLJ, 1985 / Matrix Music, 2023)
Nedavno objavljeno reizdanje na zlatnom vinilu koristim kao
povod za pisanje o jednom od najdražih albuma bivše Jugoslavije i bendu koji
je, suptilno, redefinisao naš ukus i očekivanja od muzike tog doba.
Iako objavljen pre gotovo četrdeset godina - „Lacrimae Christi“ i dalje
zvuči intrigantno, drugačije i avangardno. Možda je razlog tome što su na njemu
električni instrumenti i Anja zapravo zamenili uloge? Ili ipak postoji
elektronska muzika koja je otporna na tehnološke promene?
Ukoliko ponovo preslušate ne samo najveći hit sa albuma („Tko je zgazio gospođu
mjesec?“) već i „Sivi Dan“, „Stakleno nebo“, iščašenu „Pejd ga pogledat Anja“ i
rano-jesenji „Swing 2002 GTL“, možda shvatite koliko su Anja, Nina,
Iztok i Janez bili u trendu – i za koliko slobode su deca socijalizma
ipak uspela da se izbore.
Više o oktobarskom broju magazina Liceulice >>