bude se nekakve nade”
Sunday, 19 February 2023
Noćurak :: Hiding Out In The Open (mixtape)
bude se nekakve nade”
Thursday, 16 February 2023
“Think small”: Velika knjiga
Mogao bih da probam sa “Mala knjiga o najboljoj kampanji svih vremena”.
Ili da parafraziram neke od oglasa kojim se ova knjiga bavi:
“Mala je samo spolja.”
“Učiniće da vaša biblioteka izgleda pametnije.”
A kako bi bilo reći samo “Jagoda”?
(Svakako ne bi trebalo da
koristim znak uzvika.
Kreativci o kojima se u ovoj knjizi priča su svojevremeno izgurali znak uzvika
iz advertajzinga, i stavili tačku.)
Svaki od gore izvedenih, više ili manje nespretnih pokušaja je - verovatno ste
već prepoznali - mali hommage oglasima koji su svojevremeno učinili
Folksvagenovu “bubu” jednim od najomiljenijih automobila Amerike i sveta, a
nekada malu agenciju DDB jednom od najmoćnijih na planeti.
Lemon je termin koji se u auto-industriji koristio za vozila sa greškom. |
Kako se dogodilo da vozilo iz Hitlerove fabrike "narodnih automobila" postane simbol kontrakulture hipi Amerike šezdesetih godina - i to zahvaljujući oglasima agencije u kojoj rade uglavnom Jevreji iz porodica koje su napustile Nemačku tridesetih?
Šta je prethodilo okupljanju te grupe vanserijskih pojedinaca, neželjenih u
tadašnjim velikim i važnim agencijama na Aveniji Medison?
Odakle im hrabrost da prvi na svetu ponude klijentu TV spot za bubu koji
počinje sprovodom?
Iako deluje malo - “Think small. Priča o oglasima koji su promenili
svet” Dominika Imzenga jeste velika. Imzeng je napisao knjigu koja vam može
poslužiti kao advertising bukvar, i izuzetno koristan vodič za ulazak u
svet ideja.
Osmeliću se da napišem i ovo: toliko je velika po onome što otkriva da će
bistrijima biti dovoljna kao jedini udžbenik koji će pročitati pre no što svoje
prve reklamne ideje stave na papir, ili ekran računara.
Da parafraziram još jedan oglas za bubu iz 1969, inspirisan sletanjem Apola na
Mesec:
“It’s small. But it takes you there.”
*
“Think small” na nešto više od 150 strana priča o tom naizgled dalekom, ali uvek aktuelnom trenutku u kojem se advertising (ili, kako
bi neki sada rekli: industrija komunikacija) prvi put suočio sa problemima koji ponovo postoje i danas.
Reklame su bile nepoželjne, vređale su inteligenciju onih kojima su
namenjene i krasio ih je nedostatak elementarne čestitosti.
Dojl, Dejn i Bernbah (DDB) su verovali da je moguće kreirati reklame koje su "vredne poverenja javnosti".
Sticajem okolnosti koje će ova knjiga takođe rasvetliti – u sedište njihove tek osnovane agencije stigao je novi klijent – nemački Folksvagen i njihov prvi
model bube, automobila koji je prkosio svim aktuelnim konvencijama američkog
automobilskog tržišta.
Buba je, nesumljivo, bila čestito napravljena.
Ali - imala je mnogostruko manji budžet za oglašavanje na tržištu Amerike i do tog trenutka je prodala 2 (slovima: dva) automobila u SAD.
Nešto kasnije ćemo otkriti koliko je taj broj porastao početkom saradnje sa agencijom DDB.
Dominik Imzeng vodi knjigu
kao scenario za dokumentarni film, vozeći izuzetno ekonomično sve do
najvažnijeg oglasa svih vremena po izboru AdAge i magazina Time.
Dodatno – on novinarski precizno definiše kontekst u kojem je ova kampanja
prevrnula advertising industriju naglavačke, beleži činjenice i izjave
svedoka i time nam dočarava proces nastanka kampanja za koji su prvenstveno bili
zaduženi legendarni Bob Levenson, Helmut Kron, Sirovic i drugi junaci - među kojima i klijent igra izuzetno važnu ulogu.
(citat)
“Danas je gotovo nemoguće shvatiti
koliko je zapravo oglas Think small bio drugačiji od oglasa tog vremena.
Ne samo da je bacio u senku sve druge oglase za automobile tog doba - bacio je
u senku sam advertajzing. Bila je to revolucija, početak nečeg potpuno novog.
Štaviše, ovaj oglas bio je
marketinški ekvivalent brojnim umetničkim transformacijama koje su se dešavale
baš u to vreme.
Godine 1959, saksofonista
Ornet Kolman izdao je album The Shape of Jazz to Come ključan za
nastanak avangardne muzike. Cilindrični dizajn novog Gugenhajmovog muzeja, delo
Frenka Lojda Rajta, podelio je kritičare, ali je ova zgrada ipak postala jedno
od najznamenitijih dela arhitekture dvadesetog veka. Takozvani 'pop umetnici' -
poput Džaspera Džounsa, Klausa Oldenburga ili Roberta Raušenberga - imali su
svoje prve izložbe, izazivajući publiku korišćenjem predmeta i slika masovne
kulture, od stripova do vesti i reklamnih oglasa. Dokaz da je i svet filma
prolazio kroz transformaciju je film “Senke”(Shadows) Džona Kasavetesa,
premijerno prikazan prikazan iste te 1959. godine.
Povrh toga toga što se zaplet filma vrti oko međurasne veze duboko uznemirujuće
za široku javnost nervozu je u Holivudu izazvala činjenica da je Kasavetes
novac za produkciju filma prikupio od prijatelja, članova porodice i čak
slušalaca jedne kasnonoćne radijske emisije. (Rani oblik sakupljanja sredstava
koji je dokazao da postoji alternativa sistemu studijske produkcije.) (...)
Dakle, nije samo kampanja za Folksvagen prekršila konvencije svog doba, ali
jeste to uradila podjednako radikalno i vešto, pogotovo s reklamom Think
small. Mala buba, mala gotovo kao poštanska markica, bila je postavljena na
žućkastobelu, praznu stranicu.
Jedini drugi sićušni vizual, Folksvagenov logo, bio je takode čudno
pozicioniran ne u donji desni ugao, kao potpis oglasa, nego levo, poravnat s trećim
stupcem. Konačno, tu je bio gotovo jeretički imperativ Think small koji
je mogao poslužiti kao slogan (ili krilatica) za celu kampanju za
Folksvagen, ali Bernbah nije voleo slogane, pošto ih je advertajzing bio još
uvek prepun.
Za dvadeset četiri meseca
od izbacivanja na tržište prvih malih automobila proizvedenih u Americi,
prodaja uvezenih automobila u Sjedinjenim Državama - većina su bili
"kompakt” - opala sa 614.000 prodatih 1959. godine na 379.000 vozila 1961.
Samo prodaja folksvagena nije opadala. Naprotiv, broj registrovanih buba se
konstantno uvećavao, dostigavši 150.000 vozila 1961. godine.
Razmišljanje na malo se uveliko isplatilo.”
Kako je nastao i šta bi se dogodilo sa ovim oglasom u rukama prosečnog menadžera ili agencije je na stranici 122. |
Ovi segmenti su dragoceni i zato što predstavljaju male ode o hrabrosti kreativaca i poverenju koje su imali od strane klijenta; pojedinačnim naporima i timskom radu; razumevanju uloge oglašavanja u životu onih kojima se obraćate.
Ti segmenti knjige, konačno, otkrivaju zanatske tehnike koje su i dalje sveže i koje i dalje rade, bez obzira na sve promene u prirodi i načinu konzumacije medija koji nas danas okružuju.
Konačno, ti segmenti knjige govore o suštini koja je ovu kampanju i ovaj brend učinila tako
moćnim u jednom trenutku: ona je spretno i iskreno komunicirala ono što proizvod
jeste, na način koji ljude čini prijemčivim da otkriju više o njemu, i izaberu
ga.
A to je, i dalje, suština.
Šta više tražiti od jedne
knjige?
*
“Think small” je objavila izdavačka kuća Red Box >>, a u okviru edicije PROSPERO
koja će se baviti istorijom advertajzinga, komunikacijama i načinima na koje oblikuju
naš svet.
Objavljivanje ovakve knjige na našem jeziku je velika stvar, i vredna pohvale.
Knjigu možete pronaći u knjižari Beopolis >>
Monday, 13 February 2023
Peter Gabriel, 73 - ili o pogledu sa proplanka
To je prirodan proces.
I ljudi se, kao i sve drugo, vremenom kvare.
Nama preostaje da biramo koliko i da li ćemo tolerisati nove stavove (ili lošu
muziku) nekada važnih idola, da li ćemo preseći niti koje nas povezuju (“‘Til I thought of what
I'd say/Which connection I should cut”), ili - još snažnije
prigrliti one koji su ostali dosledni i uspeli da p/ostanu anđeli za života.
Čika Piter je, na sreću, od te druge vrste.
Piter
Gebriel je napravio ne mali broj meni životno važnih pesama, zvukova i slika.
Danas sam shvatio da ta lista nije kratka.
Na njoj je, naravno, i “Solsbury Hill” (koja me, priznajem, konačno pogodila u
živac mnogo godina nakon što sam je prvi put čuo). Tu su “I don’t Remember”, “No
Self Control”, “Excellent Birds” sa Lori Anderson, muzika za “The Last
Temptation of Christ”, ceo album “So” - od početnog haj-heta na “Red Rain” preko
na svako slušanje ubitačnog “Sledgehammera”, do odjavnog dubokog glasa koji
pevuši “In-Your-Eyes” na kraju pesme koja mi je važna koliko i Lojdu Dobleru.
I kako da ne stavim na spisak “Come Talk To Me” koju je pevao sa Šinejd O’Konor,
ili “Growing up”?
Sve te pesme su me decenijama vodile ka proplanku sa kojeg je pogled na svet drugačiji.
Ne manje važno je ono što je Piter radio tokom proteklih decenija boreći se za
bolji, povezaniji i normalniji svet. Nekoliko godina pre no što je termin
“world music” postao globalno popularan – Piter je 1980. postao jedan od od
osnivača organizacije WOMAD (World of Music, Arts and Dance), i tako pomogao svetu da otkrije
mnoge čudne muzike.
Lista imena na “Real World” etiketi koju je osnovao sa ciljem da ta muzička
čuda budu dostupna svuda u svetu je impresivna: Nusrat Fateh Ali Khan, Youssou
N’Dour, Rokia Kone, The Blind Boys of Alabama, Susanna Bacca, i još desetine
drugih.
Ako na tren utišamo muziku – videćemo ga i čuti kako radi sa Amnesty
International, Nelsonom Mendelom, kako formira WITNESS (organizaciju koja
dokumentuje probleme kršenja ljudskih prava i bori se za izmene zakona koji
štite ugrožene), ali i osniva prve striming servise na planeti Zemlji.
Zbog svega toga je bio i na listi najuticajnijih ljudi planete Zemlje po
magazinu TIME 2006. godine.
*
Piter
danas puni 73 godine.
Nakon
duge pauze - od januara ove godine je počeo da deli sa svetom kriške novog
albuma “i/o”. Kako za sada stoje stvari - album će izlaziti tokom čitave 2023.
godine: pesma po pesma, koje će biti objavljene u noćima punog meseca.
Ono o čemu peva i kako peva u prve dve dostupne pesme (“Panopticom”, te fenomenalna “The Court” koja zvuči kao da je stigla sa njegovog III ili IV
albuma) otkriće ti da se - uprkos godinama – Piter nije umorio i odustao od
onoga što je ispravno, i korisno.
Malo potrage za značenjima i slikama koje prate te pesme - ponovo će nas povesti ka nekom drugom proplanku.
Sudeći po onome šta i o čemu priču u najnovijim intervjuima - Piter je
i dalje onaj divni, neverovatno normalan tip radoznalih očiju, koji se u
bekstejdžu “Arene” 5. oktobra 2013. trudi da “nauči srpski”, okružen sa
nas četvoro koji mu pomažemo oko izgovora “nj”, “lj” i “ž”, menjamo reči u planiranom govoru sinonimima koje će lakše izgovoriti pred publikom, na čemu nam se zahvaljuje
uz širok osmeh.
Malo kasnije će stati pred beogradsku publiku i podsetiti nas zašto je važno
boriti se,
ne odustajati od borbe i penjanja ka vrhu,
bez obzira na cenu.
Came in close, I heard a
voice
Standing, stretching every nerve
Had to listen, had no choice
I did not believe the information
Just had to trust imagination
My heart going boom, boom, boom
"Son", he said, "grab your things, I've come to take you
home"