(Uvodna napomena: ova priča inspirisana je akcijom „Ustupamo (medijski) prostor“ koju su pokrenuli jedni a podržali mnogi blogeri – i koja je sprovedena ustupanjem prostora oglasnim porukama
humanitarnih organizacija na blogovima, a sve iz želje da
se objasni kako je Komercijalna Banka ustupajući zakupljeni (svoj) medijski prostor tim organizacijama - pokušala da ih iskoristi u komercijalne svrhe.)
Ukoliko je ova i ovakva
rečenica bila naporna za razumevanje, onda verovatno ne znate o čemu se radi, i
to je u redu. Zato ovakav uvod, namenjen onima koji nisu u temi - i koji je neophodan - jer je ovaj blog čitaniji od strane ne-blogerskog sveta i popularnost nije zadobijao prateći „hot
issues“ koje je zajednica proglašavala
bitnim, već drugačijim pristupom.
Dakle, dragi ne-blogeri, ukoliko ovaj
tekst bude naporan za praćenje ili postane dosadan - praštajte. Naredni tekst biće drugačije sorte. Ovo
što sledi je pokušaj raščlanjenja jedne zanimljive priče - te pokušaj ukazivanja na to kako bi se snaga koju blogeri poseduju mogla iskoristiti, ukoliko se zaista bavimo problemom i ukoliko nam je zaista stalo.)
Početni udarac:
Komercijalna Banka,
korišćenjem kratke TV forme najavljuje i odjavljuje da svoj/plaćeni medijski
prostor ustupa oglasnim porukama humanitarnih organizacija ili projekata,
umesto da emituje sopstvene oglasne spotove.
Tagline: „Ulažemo
u budućnost.“
Saopštenje kojim banka predstavlja razloge i ciljeve dostupno je na ovom linku:
(Ukratko:„Komercijalna banka odlučila je da u mesecu štednje ustupi i pokloni svoj medijski prostor, prvobitno namenjen kampanji za štednju, u dobrotvorne svrhe i tako utiče na podizanje svesti ukupne javnosti o
bitnim problemima zajednice. (...) ustupanjem
svog medijskog prostora daje šansu ljudima kojima je potrebna pomoć ili
podrška, a koji nemaju priliku da o tome javno govore.“)
Prva reakcija i razapinjanje Banke zbog tog i tako izvedenog poteza pojavila se na ovom blogu >>
Akcija je, zatim, započeta ovde>>.
Do sada je podržalo više od 50 blogera - i to iz kategorije najuticajnijih, koji su ustupili svoj prostor tim istim organizacijama.
Sad, iskreno bih voleo da saznam nekoliko detalja u vezi sa bankarskom akcijom, ukoliko je moguće:
.
Da li neko (izuzev AGB Nielsena koji se bavi monitoringom medijskog (TV) prostora) ima tačnu procenu koliko ova akcija KomBanke finansijski vredi, odnosno koliki deo tog medijskog prostora je zaista iskorišćen za potrebe humantiranih organizacija?
.
Da li neko (izuzev AGB Nielsena koji se bavi monitoringom medijskog (TV) prostora) ima tačnu procenu koliko ova akcija KomBanke finansijski vredi, odnosno koliki deo tog medijskog prostora je zaista iskorišćen za potrebe humantiranih organizacija?
Iako ključna tema blogerske akcije nije (valjda) novac, bilo bi zanimljivo sagledati taj iznos, te ne suditi o kampanji na osnovu toga ko je koliko spotova video (Ja sam, na primer, video ovih dana barem 3 za
mene potpuno nova, te su na kanalima koji su do sada
bili nedostupni nekim organizacijama viđeni neki novi spotovi (koleginica mi potvrđuje za „Bitku za bebe“
na TV Pink, koja tamo do sada nije emitovana jer je pokrenuo B92).
Da li se neka od ovih organizacija priključila projektu na silu? Ukoliko nije - da li to znači i da su direktori priključenih organizacija načinili
pogrešnu procenu i pogrešno uložili svoj kredibilitet u funkciju velike korporacije?
Verujem da bi odgovori na dva pitanja pomogla da se sagleda čitav projekat, čak i pre no što se završi, tj. pre no što organizacije objave da li je bilo koristi od ovakve saradnje sa Bankom.
Verujem da bi odgovori na dva pitanja pomogla da se sagleda čitav projekat, čak i pre no što se završi, tj. pre no što organizacije objave da li je bilo koristi od ovakve saradnje sa Bankom.
No, trenutno mi je zabavnije posvetiti se stvarnom izazovu za blogere - a koji izlazi iz zone „da
li je CSR prigodan za ATL oglašavanje“ što je gotovo najčešće postavljano pitanje u vezi sa ovom akcijom na većini blogova.
Blogerska
akcija ima, dakle, plemeniti cilj širenja oglasnih poruka humanitarnih
organizacija ka široj javnosti, a valjda zarad obaveštavanja što je moguće većeg broja ljudi o problemima/temama kojima su organizacije posvećene.
Realizacija
akcije: prelinkovani ("embedovani") spotovi organizacija na stranicama 50 i više blogera.
Ok!
Kako
ne volim da odokativno procenjujem
stvari, zagledao sam se u statistike gledanih spotova. To sam učinio zato što
me ne zanima posećenost stranica blogera koji su se priključili akciji, već koliko
je ljudi primilo informaciju o potrebama i mukama humanitarnih
organizacija. Prvi spot u nizu (koliko vidim, svi su ih rasporedili identično)
je zabeležio veću gledanost u poslednjih nekoliko dana (200+ pregleda). Poslednji spot u nizu je
zabeležio 120+ (stotinudvadeset) pregleda više. Koliko ljudi je videlo neki od tih
spotova na nekom od TV kanala, jednim emitovanjem? Znam da gledaoci beže od ekrana kada krene reklamni blok
– ali sigurno su ih videle stotine hiljada ljudi. Tu su, svakako i bilbordi koji su takođe deo kampanje.
Mogu
li se blogeri nadmetati sa
televizijom? Ne, naravno.
Ima
li smisla nadmetati se alatima koje
koristi televizija kao medij? Nikako.
Može
li uticaj tolikog broja blogera da premaši 200 gledanja spota postavljenog na
YouTube? Siguran sam da može.
Kako bi blogerska akcija mogla biti uspešnijom?
Evo predloga, nadam se konstruktivnog:
Umesto
da se u humanitarne svrhe na blogove linkuju (nažalost
prečesto hladni i nemušti) TV spotovi - da li bi svaki od blogera mogao da uzme na sebe da se pozabavi po jednom od navedenih organizacija?
Prvi
bloger se posveti kampanji protiv droge, drugi se posveti „malimVELIKIM
ljudima“, treći – sledećoj temi – i tako svako od blogera, zaista
koristi prostor koji
mu pripada u okviru bloga i zaista uradi nešto dobro, a zarad pomoći
onima kojima je pomoć potrebna. Siguran sam, jer su u pitanju uticajni blogeri, da bi deset redova
teksta o svakom pojedinačnom problemu imalo veći efekat, nego linkovanje samih spotova. Tako bi se, dodatno, stvorila razlika između onoga šta radi Banka, a šta je moguće uraditi drugim sredstvima.
Takav
potez, koliko sam do sada primetio, nije načinio niko.
I
na toj, zapravo najvažnijoj tački, jer sve se ovo valjda radi zbog njih - tj. ljudi kojima je potrebna
pažnja, pomoć, saradnja a ne zbog
Komercijalne Banke – ova dosadašnja akcija pada, odnosno ima, verujem, mnogo slabiji efekat no što bi mogla imati (te dodatno otvara pitanje da li je sve ovo bacanje prašine u oči.)
Primer:
Ja se priključujem akciji tako što skrećem pažnju na mali kolektiv posvećen likovnom vaspitanju i radu sa decom koja boluju od Daunovog sindroma i koja se zove "Pohvala ruci".
Oni nisu deo kampanje, ničije.
Ja se priključujem akciji tako što skrećem pažnju na mali kolektiv posvećen likovnom vaspitanju i radu sa decom koja boluju od Daunovog sindroma i koja se zove "Pohvala ruci".
Oni nisu deo kampanje, ničije.
Njihove radionice nalaze se na Senjaku, u tesnoj ali prijatnoj kući u Petra Čajkovskog
2. Radovi dece se, s vremena na vreme, mogu naći na aukcijama. Prodajom
tih malih (a velikih dela), deca osvajaju prostor i slobodu. Ovo su fotografije radova koje sam ne tako davno zatekao u toj radionici.
Koliko
vidim i koliko Google ume da mi kaže:
nemaju ni sajt.
Ja
ne umem da ga napravim, mogu da pomognem oko pisanja i sređivanja tekstova, ali
se nadam da neko od blogera ume – i tako zaista pružimo podršku i ljudima koji
„ulažu u budućnost“ (njihovi vaspitači) i onima koji se bore za „bolju
budućnost“ (deca). Možda se organizuju i on-line aukcije? Možda i prodaja radova onima koji su u inostranstvu, a zainteresovani
su da ih kupe?
Toliko je, dakle mogućnosti, toliko prostora, koji se
može sjajno iskoristiti, kao što je nedavno učinjeno pametno osmišljenom i sprovedenom kampanjom „moje dojke su
ok“. I toliko toga je moguće uraditi blogom, a što je nemoguće reklamom.
p.s.
Ovo je pisano u dobrim namerama, što bi rekli. Ukoliko sam negde pogrešio ili nešto ne znam - javite, ukoliko Vam je stalo. Ukoliko je važno, pominjem i ovo: posao kojem sam svakodnevno posećen ne podrazumeva bilo koji oblik saradnje sa toliko puta pominjanom Bankom. Nemam tamo ni otvoren račun. Štaviše, radim na kreiranju kampanja za njihovu konkurenciju. Pozabavio sam se temom zato što mi je stalo i zato što verujem da može bolje.
Hvala na pažnji, kao i na poseti ovom prostoru.
Ovo je pisano u dobrim namerama, što bi rekli. Ukoliko sam negde pogrešio ili nešto ne znam - javite, ukoliko Vam je stalo. Ukoliko je važno, pominjem i ovo: posao kojem sam svakodnevno posećen ne podrazumeva bilo koji oblik saradnje sa toliko puta pominjanom Bankom. Nemam tamo ni otvoren račun. Štaviše, radim na kreiranju kampanja za njihovu konkurenciju. Pozabavio sam se temom zato što mi je stalo i zato što verujem da može bolje.
Hvala na pažnji, kao i na poseti ovom prostoru.