Friday, 9 May 2025

Depeche Mode: "Clean" / ogoljena verzija


Ne znam kada je i kako počelo.
Možda baš jednog ovakvog petka uveče, na frekvenciji 98,5 mHz: „Dragstor 202“, emisija u kojoj redakcija ispunjava želje slušalaca.
Depeche Mode su bili česti na plejlistama, iako još uvek nisu bili veliki bend.
Možda se iz zvučnika čula u to vreme često tražena „Blasphemous Rumours“. Verovatnije je to bila „Shake The Disaese“ – dovoljno pitka i prijemčiva za neformiranog dvanaestogodišnjaka, dovoljno tamna da se ne vidi dno. A kada je pesma takva, ne preostaje ti drugo nego da uskočiš u nju, zaroniš i pratiš glas.

Danas, četrdeset godina kasnije, shvatam: Depeche Mode su bili moj most ka onome što me tek čeka skriveno u tami u godinama koje će doći.
To je jedan od retkih mostova koji i dalje često prelazim.

*

Martin Gor, Dejvov kompanjon je nesumnjivo veći majstor od njega. Kompletniji muzičar, veštiji pesnik, mudriji strateg, bolji vizionar koji je nakon snimanja spota na kojem su pevali na plejbek sa po kokoškom u krilu shvatio da obojica mogu bolje od toga.
Opet, bez Dejva bi Martinovo majstorstvo ostalo manje poznato, a svet bi ostao uskraćen za nekoliko velikih pesama koje se nikada ne bi dogodile da Martin nije imao kraj sebe čoveka koji se ne štedi u uživljavanju u pesmu; Dejva koji ubrzano sazreva, uništava se, iščezava, oživljava, traži se, pronalazi, otkriva novi glas, pokušava samostalno, vraća se, postaje 'klasik' kojem čak i šmiranje dobro stoji.
Dejv, pak, ne bi to postao da nije kraj sebe imao tipa koji često nosi anđeoska krila, i koji ume da njegove muke, sumnje, gubljenja i vaskrsnuća pretoči u pesme napisane samo za njega, i o njemu.

(Možda Martin navlači s vremena na vreme ta krila samo da bi podsetio Dejva koliko je imao sreće.)

Večeras, na Dejvov šezdeset i treći rođendan biram jednu od takvih pesama. Martin je napisao za Dejva u vreme njegovih prvih velikih kriza. Moćno je zvučala i u verziji iz 1990, ali je postala još bolja mnogo godina kasnije, kada je zaista Dejv zaista postao „Clean“.

“I don't understand what destiny's planned
I'm starting to grasp what is in my own hands
I don't claim to know where my holiness goes
I just know that I like what is starting to show
(Sometimes)”



Wednesday, 30 April 2025

Prešlicavanje za LICEULICE (Bohemija, The Lightning Seeds, BaianaSystem)

Znam, sve je politika. Ali – nemoguće je razmišljati isključivo o politici dvadeset četiri sata dnevno sedam dana u nedelji već punih pet meseci. Koliko god put bio težak, orci mnogobrojni a šuma mračna – neophodno je sve vremena na vreme izroniti, popeti se na najviše drvo i kroz krošnje pogledati u sunce, uzeti vazduh i sagledati koliki nas još put čeka.

Seti se Bilba na vrhu krošnje u Mrkoj šumi.

Ovi albumi će ti pomoći da lakše nastaviš dalje ako ti deluje da je šuma beskonačna a pauci mnogobrojniji.
Jer - nije, i nisu.

Bohemija: „Odiseja u nemiru“ (Pop Depresija, 2025)

Mogao bih da nastavim sa referencama na Tolkina, i one ne bi bile pogrešne. U muzici Bohemije je od prvog albuma bilo nečeg vilinskog (muzički kritičari bi rekli: hipi!), istovremeno utešnog i katarzičnog, poletnog i lamentirajućeg – a nežne niti kojima su uspeli da povežu raznolike muzičke žanrove nikada nije bilo lako pratiti. Zato njihova muzika sa lakoćom zaobilazi sve naše svakodnevne nedaće, i sleće pravo na srce.
Ako ti je delovalo neverovatno da će uspeti da nadmaše „Sidro“ ili „O ljubavi“ – pronađi ovaj album na bandcamp >> stranici njihovog izdavača i shvatićeš da je „Odiseja u nemiru“, jednostavno rečeno - remek delo koje ne izlazi iz glave.

The Lightning Seeds: „Tomorrow's Here Today“ (Sony, 2024)

Potraga za poletnom muzikom koja podseća na hiljade leptirova što igraju iznad vrhova mrkih šuma dovodi nas do kompilacije najvećih hitova jednog od onih bendova koji nikada nije zadobio zasluženu pažnju i slavu. The Lightning Seeds su najpoznatiji po pesmi „Three Lions“, himni Engleske fudbalske reprezentacije iz 1996, ali ovaj bend je napravio i bolje i veće pesme.
„Lucky You“, „Perfect“, „Change“, „The Life of Reily“ zvuče ohrabrujuće i optimistično bez obzira na protok vremena, ili kao „voda na spečenoj zemlji“, a najnovija u ovom izboru, predivna „Emily Smiles“ obećava da još uvek nisu završili sa pravljenjem prelepih minijatura.
Jednom, kada ponovo budemo imali stari dobri FM radio vrtećemo ovaj bend svakog dana!

BaianaSystem: „O Mundo Da Voltas“ (Máquina De Louco, 2025)

Leto slobode će, sasvim sigurno, doći.
Mora da dođe.
Skakaćemo i vrištati od sreće, plesati dok ne popadamo s nogu – a noge su nam sada izdržljivije nego ikada – grliti se sa onima koji možda prvi put probaju ukus slobode, a već znaju kolika je njena cena.
Ovaj album BaianaSystem bi trebalo da bude deo soundtracka tih dana. Zrači toplinom, ne zaboravlja odakle dolazi, a dovodi ti u goste glasove ljudi koje dobro znaš (Seu Jorge, Gilberto Gil, Antonio Carlos), i koji ćete sa lakoćom uzeti za ruku i odvesti ka Brazilu, ne samo onom mitskom sa obala Ipaneme.

*

Više o aprilskom broju magazina LICEULICE >>


Tuesday, 22 April 2025

Ekatarina Velika: "Bežimo u mrak", 1988. / neobjavljena verzija pesme

Upravo objavljeni boks set EKV uz osam remasterizovanih vinila kompletne diskografije Ekatarine Velike donosi i dva bonus diska sa neobjavljenim snimcima benda iz perioda 1983-1993. Pored demo verzija pesama, snimaka sa proba i drugačijih remiksa, među dvadeset i sedam snimaka je i prva verzija pesme „Bežimo u mrak” koju su Milan, Margita, Bojan i Žika snimili za album koji će se zvati “Samo par godina za nas”. Na inicijativu Zadužbine Milana Mladenovića ovaj snimak je sada i ekranizovan.

Sačuvana traka sa snimanja albuma otkriva da je ova pesma trebalo da bude poslednja na A strani albuma koji se radno zvao „Zašto deca plaču?” Ali, bend je u januaru 1989. dosnimio još sve pesme – „Par godina za nas” i „Nisam mislio na to”, zbog čega je „Bežimo u mrak” ostala – doslovce – u mraku, više od trideset i pet godina.

Ova verzija pesme umnogome razlikuje od one koju znamo sa albuma „Neko nas posmatra”. Sudeći po Milanovim beleškama, ovo je i jedini tekst kojem se nekoliko puta vraćao, i to u periodu od gotovo pet godina. To nije bilo uobičajeno za njega. Milan je pisao brzo, “u dahu” i naknadno bi dorađivao tek poneku reč.
Od ovog teksta, ipak, nije odustajao i menjao ga je sve do samog snimanja 1993. godine.



Sve to je ovu verziju „Bežimo u mrak“ preporučilo za video-spot koji je nastao tokom marta i aprila 2025. godine.

Zadužbina Milana Mladenovića se zahvaljuje prijateljima, saradnicima i poštovaocima muzike EKV koji nisu štedeli vreme, veštine, entuzijazam i opremu da bi ovaj raritetni studijski snimak iz 1989. godine dobio adekvatnu sliku.

*

Reditelj: Ivan Šijak
Direktor fotografije: Luka Trajković
Montažerka: Ana Todorovski Radojčić
Akteri: Dragana Baćović i Petar Popović
Scenario: Nebojša Krivokuća
Line-producer: Tara Babić
Postprodukcija: Das Kleine Herz
Producent: Maja Maričić / Zadužbina Milana Mladenovića

Neizmerno hvala i Nebojši Babiću i Branki Jovanović (Orange Studio), Soft Studiju, Sagoru Meškoviću (Dom Kulture Silosi Beograd), Miodragu Trajkoviću i Sokolaru Raptoru.

„Vatra je ostala u nama.”



Verzija teksta "Bežimo u mrak" iz 1988. dostupna je na YouTube kanalu EKV Official >>