Po definiciji, superheroji su „izmišljeni heroji koji imaju specijalne ili nadljudske moći“. Mogao bih, dakle, ovaj tekst mogu da posvetim Zigiju Stardastu i njegovom tvorcu, Dejvidu Bouviju. Ipak, novija definicija ima i nastavak koji kaže „izuzetno vešta ili uspešna osoba“.
To otvara mogućnost da se u narednim redovima pojave one i oni koji imaju super
moći da nam menjaju raspoloženje ili učine da igramo; koji nas muzikom i glasom podsete koga želimo da
zagrlimo, ili učine da se osetimo toliko moćno da možemo da pomerimo svet.
Dakle, moramo početi od Bouvija.
David
Bowie: „The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars“
(RCA, 1972)
Zigi, prva naučno-fantastična zvezda rokenrola, sleće na
Zemlju pet godina pre njenog kraja. Na planeti iscrpljenih resursa zatiče
stariju generaciju otuđenu od stvarnosti, i njihovu decu, utonulu u hedonizam.
Zato je došao, da nam donese poruku nade, i ponudi spas.
Prošlo je tačno pedeset godina od kako je Bouvi spustio Zigija među nas (i
nešto kasnije ga i napustio) - ali Zigi bi slično stanje zatekao i danas.
Možda je to razlog što pesme sa ovog albuma i danas zvuče tako živo i moćno
(naročito u remasterovanim verzijama), i čine da se osećamo kao da je kraj
sveta („Five Years“), tražimo spas u muzici („Starman“), lebdimo
(„Moonage Daydream“) ili jednostavno nalazimo utehu („Rock’n’roll
Suicide“).
Astronomi su nedavno ponogo zabeležili kratki, snažni radio-talas iz dalekog i
dubokog svemira. Možda nam Starman ponovo šalje taj „hazy cosmic jive“?
Daft
Punk: „Random Access Memories“ (Columbia,
2013)
Pre tačno deset godina dva super-super-super heroja muzike
obratila su nam se za sada poslednji put albumom koji je krcat super herojima -
gostima. Možda prethodna rečenica zvuči profano, ali kada pogledate ekipu koja
je pravila „R.A.M.“ – lako možete zamisliti plakat za filmski hit pod naslovom
„Lose Yourself to Dance“ kojim dominiraju dva-tipa-pod-kacigama, dok iza
njih vire Kazablankas, Moroder, Rodžers i Farel. Zaplet filma je jednostavan:
ekipa se okuplja da bi stvorila muziku koja će nas sve namamiti u džinovsku
disko-kuglu u kojoj ćemo biti bezbedni i bezbrižni, uprkos svemu.
Odjavna scena: svi dvehiljadedvadesetitreći put zajedno igramo uz „Get Lucky“,
i nije nam dosadila. Happy end.
The
Rolling Stones: „Hackney Diamonds“ (Polydor,
2023)
U prirodi superheroja je da nas iznova oduševljavaju
trikovima koje već znamo.
Mik, Kit i Roni upravo to rade na tek objavljenom novom albumu. U saradnji
sa novim producentom, i gostima u rasponu od Lejdi Gage do Stivija Vondera i
Pola Mekartnija – Stounsi ne samo da deluju energičnije i življe od većine
mlađih bendova koji tvrde da sviraju rokenrol, već i zvuče kao da su spremni za
još nastavaka (Mik - naročito!)
Prva dva singla sa albuma - „Anger“ i „Sweet Sounds of Heaven“ će
se naći na svakoj budućoj poštenoj kompilaciji najboljih pesama koje su snimili
za ovih šezdeset (!!!) godina, ali „Hackey Diamonds“ nudi još genijalnih
momenata i zato će biti jedan albuma Stounsa koji se preslušavaju mnogo puta.
Obratite pažnju i na „Live By The Sword“, poslednji snimak na kojem
sviraju i Čarli Vots i Bil Vajmen. Ako je ovo kraj – spektakularniji nije mogao
da bude.
*
Novembarski broj magazina Liceulice >>