Da li nas je uopšte briga o kojem tiražu je prodat album autorke koju volimo?
Ovoga puta pričamo o takvim albumima.
Fiona Apple: „Fetch the bolt cutter“ (Epic, 2020)
Peti - i za sada poslednji - Fionin album je drsko, u nekim
trenucima sumanuto, u drugim šašavo, a sve zajedno - genijalno delo koje ruši
tabue, udara rukom o sto, i jedan od najhrabrijih albuma u poslednjih nekoliko
godina. Ta hrabrost se ne oličava samo u stihovima koje peva („Kick me under the table all you want / I won't shut
up...”), već i u pristupu u
oblikovanju ovih pesama, koje često negiraju čak i bazične obrasce pop-muzike,
koja podrazumeva, tvrde neki, da pesma mora poštovati strukturu
strofa-strofa-refren. Ovaj album će nam, valjda, pomoći da prihvatimo da - ne
mora. Pored genijalne “Under the Table”, ovaj album krije i male
zemljotrese (da se poslužim rečima Tori Ejmos) poput pesme “Shameika” i “I
Want You To Love Me”. Ukoliko na prvo slušanje budete pomalo zbunjeni, ili
uzrujani – sve je u redu.
Roisin
Murphy: „Hit Parade“ (Ninja Tune, 2023)
Svet već dvadeset i pet godina pokušava da stigne Rošin,
ili barem uhvati njen ritam – ali ona je uvek jedan plesni korak ispred. Da bi
stvari bile još komplikovanije i zabavnije – Rošin je u prednosti ne zato što
pravi korak napred, već u stranu, neprekidno eksperimentišući sa sopstvenim
glasom, disko-plesnim ritmovima i atmosferom.
„Hit Parade“ je, bez preterivanja, najbolji album koji je snimila tokom
karijere, koja traje već gotovo trideset godina.
Možda na prvo slušanje nećete prepoznati esencijalni hit – ali već na
drugo ili treće ćete shvatiti da ne znate po koji put slušate „CooCool“,
„The Universe“ ili „Can’t Replicate“ i da bi baš bilo dobro da se
setite gde vam je stara disko-kugla.
Videosex: „Lacrimae Christi“ (ZKP RTVLJ, 1985 / Matrix Music, 2023)
Nedavno objavljeno reizdanje na zlatnom vinilu koristim kao
povod za pisanje o jednom od najdražih albuma bivše Jugoslavije i bendu koji
je, suptilno, redefinisao naš ukus i očekivanja od muzike tog doba.
Iako objavljen pre gotovo četrdeset godina - „Lacrimae Christi“ i dalje
zvuči intrigantno, drugačije i avangardno. Možda je razlog tome što su na njemu
električni instrumenti i Anja zapravo zamenili uloge? Ili ipak postoji
elektronska muzika koja je otporna na tehnološke promene?
Ukoliko ponovo preslušate ne samo najveći hit sa albuma („Tko je zgazio gospođu
mjesec?“) već i „Sivi Dan“, „Stakleno nebo“, iščašenu „Pejd ga pogledat Anja“ i
rano-jesenji „Swing 2002 GTL“, možda shvatite koliko su Anja, Nina,
Iztok i Janez bili u trendu – i za koliko slobode su deca socijalizma
ipak uspela da se izbore.
Više o oktobarskom broju magazina Liceulice >>