Pokretači prvih sindikalnih protesta su brzo shvatili: da bi žar protesta varničio a učesnici osetili moć kolektiva – neophodna je muzika koja će artikulisati zajedničku energiju i pomoći nam da budemo kao jedan! Pre tačno 150 godina radnici su na ulicama zapevali “Eight hours a day and decent pay - It is for that they fight!”, refren najstarije sačuvane i objavljene sindikalne pesme “Eight Hours Strike” Bilija Pastora. Omasovljenje pokreta i sindikata pratio je i sve širi repertoar pesama, dok su muzičari postajali glas radnika u medijima i koncertima.
Ljudi koji gitarom i glasom proširuju područje borbe kao počasne sindikalne horovođe
tema su ove priče.
Džo
Stramer
Bez obzira na godine ili vrstu muzike koju je svirao -
Stramer je uvek pevao o nepravdi, problemima i ne/mogućnostima radničke klase.
Od pesme „Crumby Bum Blues” koju
je snimio u vreme kada je imao nadimak „Vudi“ (po Gatriju) i nije znao šta je
pank - do čuvenih reči „People can change anything they want to.“ - Stramer
je bio na pravoj strani, kanališući ono što je i lično iskusio u vreme kada je radio
u fabrikama za proizvodnju gume ili industriji tepiha.
Poslušajte ponovo „Career Opportunities“, „Clampdown“, „Magnificent
Seven“... ili se setite kako su The Clash odredili cenu albuma „London
Calling“. To je stav, tako se brane ideje.
Stramer je dokaz da iskreni glasovi odzvanjaju snažnije. A kada otpevane reči
prate dosledna dela - večnost je zagarantovana.
Bili
Breg
Najpoznatiji trubadur britanske pop-scene ili – „muzičar i
levičar“. Od ranije inspirisan muzikom Boba Dilana i Vudija Gatrija – Bili je shvatio
čime želi da se bavi na jednom koncertu The Clash, koje i dalje pominje
kao etičke uzore.
Tokom karijere je snimio veliki broj poznatih i voljenih protestnih pesama („There
is Power in A Union“, „Take Down The Union Jack“, „A New England“),
sa bendom Wilco je odsvirao i neverovatan omaž Vudiju Gatriju (album „Mermaid
Avenue“), javno se borio i protivio politici Margaret Tačer, na koncertima
često svira „Internacionalu“; pozvan je da piše nove reči Betovenove „Ode
radosti“, a na seminarima drži prezentacije pod naslovom „Odgovornost: protiv-otrov
autoritarizmu“... Naslov njegove biografije možda ponajbolje otkriva suštinu
njegovog dela i delanja: „Still Suitable for Miners”, u kojoj se bavi ne samo
sopstvenim životom, već i Tačerizmom, usponom Džeremija Korbina i Bregzitom.
Tipovi poput Bilija su uvek neophodni na čelu kolone.
Brus
Springstin
Najveća zvezda današnje priče, takođe veliki poštovalac
Vudija Gatrija i autor nekih od najpoznatijih pesama XX veka o mukama i snovima
radničke klase Amerike zapravo nema dan „ozbiljnog radnog iskustva“ u radnoj knjižici.
„Jedini pravi posao koji sam u životu radio bilo je održavanje travnjaka i
sređivanje komšijskih ograda tokom letnjeg raspusta. To sam radio da bih
zaradio za prvu gitaru“ izjavio je svojevremeno. Ali, to Brusa nije
sprečilo da napiše i otpeva pesme poput „Factory“, „Working on the
Highway“, „The Promised Land“ i druge u kojima se prašina, znoj,
umor, hrapave ruke, umorna glava, prazan račun i borba za bolju budućnost jednostavno
čuju.
I to nije samo pitanje talenta.
Kada Brus zapeva „I'm working on a
dream/And I know it will be mine someday” mi iskreno verujemo da nam Springstin upravo peva istinu, i da
je naša borba vredna cilja.
Taj osećaj vredi kao deset prijatelja koji koračaju u koloni, uz nas.
*
Više o majskom broju magazina LiceUlice >>