To je prirodan proces.
I ljudi se, kao i sve drugo, vremenom kvare.
Nama preostaje da biramo koliko i da li ćemo tolerisati nove stavove (ili lošu
muziku) nekada važnih idola, da li ćemo preseći niti koje nas povezuju (“‘Til I thought of what
I'd say/Which connection I should cut”), ili - još snažnije
prigrliti one koji su ostali dosledni i uspeli da p/ostanu anđeli za života.
Čika Piter je, na sreću, od te druge vrste.
Piter
Gebriel je napravio ne mali broj meni životno važnih pesama, zvukova i slika.
Danas sam shvatio da ta lista nije kratka.
Na njoj je, naravno, i “Solsbury Hill” (koja me, priznajem, konačno pogodila u
živac mnogo godina nakon što sam je prvi put čuo). Tu su “I don’t Remember”, “No
Self Control”, “Excellent Birds” sa Lori Anderson, muzika za “The Last
Temptation of Christ”, ceo album “So” - od početnog haj-heta na “Red Rain” preko
na svako slušanje ubitačnog “Sledgehammera”, do odjavnog dubokog glasa koji
pevuši “In-Your-Eyes” na kraju pesme koja mi je važna koliko i Lojdu Dobleru.
I kako da ne stavim na spisak “Come Talk To Me” koju je pevao sa Šinejd O’Konor,
ili “Growing up”?
Sve te pesme su me decenijama vodile ka proplanku sa kojeg je pogled na svet drugačiji.
Ne manje važno je ono što je Piter radio tokom proteklih decenija boreći se za
bolji, povezaniji i normalniji svet. Nekoliko godina pre no što je termin
“world music” postao globalno popularan – Piter je 1980. postao jedan od od
osnivača organizacije WOMAD (World of Music, Arts and Dance), i tako pomogao svetu da otkrije
mnoge čudne muzike.
Lista imena na “Real World” etiketi koju je osnovao sa ciljem da ta muzička
čuda budu dostupna svuda u svetu je impresivna: Nusrat Fateh Ali Khan, Youssou
N’Dour, Rokia Kone, The Blind Boys of Alabama, Susanna Bacca, i još desetine
drugih.
Ako na tren utišamo muziku – videćemo ga i čuti kako radi sa Amnesty
International, Nelsonom Mendelom, kako formira WITNESS (organizaciju koja
dokumentuje probleme kršenja ljudskih prava i bori se za izmene zakona koji
štite ugrožene), ali i osniva prve striming servise na planeti Zemlji.
Zbog svega toga je bio i na listi najuticajnijih ljudi planete Zemlje po
magazinu TIME 2006. godine.
*
Piter
danas puni 73 godine.
Nakon
duge pauze - od januara ove godine je počeo da deli sa svetom kriške novog
albuma “i/o”. Kako za sada stoje stvari - album će izlaziti tokom čitave 2023.
godine: pesma po pesma, koje će biti objavljene u noćima punog meseca.
Ono o čemu peva i kako peva u prve dve dostupne pesme (“Panopticom”, te fenomenalna “The Court” koja zvuči kao da je stigla sa njegovog III ili IV
albuma) otkriće ti da se - uprkos godinama – Piter nije umorio i odustao od
onoga što je ispravno, i korisno.
Malo potrage za značenjima i slikama koje prate te pesme - ponovo će nas povesti ka nekom drugom proplanku.
Sudeći po onome šta i o čemu priču u najnovijim intervjuima - Piter je
i dalje onaj divni, neverovatno normalan tip radoznalih očiju, koji se u
bekstejdžu “Arene” 5. oktobra 2013. trudi da “nauči srpski”, okružen sa
nas četvoro koji mu pomažemo oko izgovora “nj”, “lj” i “ž”, menjamo reči u planiranom govoru sinonimima koje će lakše izgovoriti pred publikom, na čemu nam se zahvaljuje
uz širok osmeh.
Malo kasnije će stati pred beogradsku publiku i podsetiti nas zašto je važno
boriti se,
ne odustajati od borbe i penjanja ka vrhu,
bez obzira na cenu.
Came in close, I heard a
voice
Standing, stretching every nerve
Had to listen, had no choice
I did not believe the information
Just had to trust imagination
My heart going boom, boom, boom
"Son", he said, "grab your things, I've come to take you
home"