Napomena: tekst je pisan za "Belgrade Less Ordinary" >>, jedinstveni vodič namenjen strancima koji i danas ne veruju da je rokenrol postojao u SFR Jugoslaviji, "komunističkoj zemlji".
* * *
"Kakvo je društvo,
takva je i muzika.
Muzika ne može da se
gleda van konteksta društva."
(muzičar Branimir Džoni
Štulić, 1983.)
"Sve što je imalo tiraž veći od
200.000 primeraka je bila politička činjenica." – otkrio mi je u neformalnom
razgovoru nekadašnji urednik jednog od najtiražnijih rok-magazina bivše
Jugoslavije. Počinjem priču o muzičkoj sceni Jugoslavije ovim citatom zato što
će nam možda pomoći da razumemo koliki je realni uticaj u tadašnjem vremenu i
sistemu (državnih) vrednosti imala rok-muzika u SFR Jugoslaviji, državi
sa nešto više od 22,5
miliona stanovnika početkom osamdesetih od kojih je manje od 10% bilo učlanjeno
u Savez Komunista Jugoslavije, odnosno vladajuću (i jedinu) partiju.
Kakva je to komunistička država bila, sa tako malim procentom članova partije i u kojoj je rok-muzika imala svoj prostor još od šezdesetih? Jugoslavija je - kao što će Vam i drugi tekstovi u ovom magazinu dokazati – bila liberalnija i progresivnija od država Istočnog bloka, u kojoj je čak i alternativna scena, odnosno muzika imala svojevrsnu podršku sve do raspada sistema, koji se pridržavao ideje da je meka kontrola produktivnija nego stroge zabrane – barem dok rok-časopisi ne premašuju tiraž od 200.000 primeraka.
Kakva je to komunistička država bila, sa tako malim procentom članova partije i u kojoj je rok-muzika imala svoj prostor još od šezdesetih? Jugoslavija je - kao što će Vam i drugi tekstovi u ovom magazinu dokazati – bila liberalnija i progresivnija od država Istočnog bloka, u kojoj je čak i alternativna scena, odnosno muzika imala svojevrsnu podršku sve do raspada sistema, koji se pridržavao ideje da je meka kontrola produktivnija nego stroge zabrane – barem dok rok-časopisi ne premašuju tiraž od 200.000 primeraka.
Kao što ništa nije prepuštala slučajnosti u svim aspektima života, Partija nije ni muzičkoj sceni dozvoljavala samovoljno ispadanje iz ritma. Ipak, rešenja koja su preminjivali u ograničavanju protoka ljudi i robe nisu se mogla primeniti na muziku, odnosno AM talase Radio Luksemburga sa kojeg su mladi muzičari 'po sluhu' skidali svetske hitove da bi ih svirali na igrankama. Kakav uticaj muzika ima na mlade je Partija osetila 1963, kada su održane prve ulične demonstracije u Beogradu, i to 'zbog muzike'. Prva velika zvezda Jugoslavije, pevač Đorđe Marjanović nije od strane žirija proglašen pobednikom jednog lokalnog takmičenja a oko sedam hiljada mladih ljudi je započelo proteste zbog kojih je na kraju morala da interveniše policija. Postalo je jasno da je neophodno uhvatiti ritam i korak s vremenom. Kako bi eventualna zabrana popularne muzike poljuljala realno zasnovan imidž Jugoslavije kao socijalističke države u kojoj postoji više sloboda nego u drugim zemljama Istočnog bloka - Partija je obukla plesne cipele, izašla na podijum, zagrlila omladinu i povela ples.
Partija je
dala dozvolu za pokretanje prvog rok-end-rol magazina ("Džuboks",
1966) koji je, priča se, odmah rasprodat u tiražu od 100.000 primeraka (dakle,
politički 'nevažan' tiraž); organizovana je prva "Gitarijada", na
radio-talasima su se pojavile emisije sa 'muzikom za mlade'; školski 'okršaji'
profesora i tinejdžera sa 'bitls' frizurama su završeni pobedom ovih drugih a
na sceni se pojavila prva generacija 'kosijanera'. Ovo je važno znati, jer je lakše
razumeti kako su rok-end-rol i Država neko vreme živeli i radili u čudnoj, ali
plodnoj simbiozi. Tokom sedamdesetih su neki od najboljih prog-rok bendova
otpevali neke od najlepših partizansko-revolucionarnih pesama (pravljenje 'rodoljubivih
pesama o revoluciji' i učešće na partijskim svečanostima je bilo uobičajeno,
kao i nagrade koje su bendovi redovno dobijali, čak i oni prkosniji); odlazak muzičkih zvezda na 'odsluženje vojnog roka'
bila je vest za naslovne strane državnih
medija, a u prostorijama od Partije osnovanog 'Studentskog Kulturnog Centra'
(SKC) sada svetski poznata umetnica Marina Abramović izvodila je prve
performanse, radikalnije od današnjih. Umesto klasične 'cenzure' (nisu svi bili
u ljubavi sa Partijom) pribegavalo se drugim metodama. Mediji, kao i izdavačke
kuće i koncertni prostori bili su pod kontrolom države – ali su umesto
otvorenih zabrana kao mere uvedeni 'porez na šund' što je neka izdanja činilo
skupljim (i primenjivalo se i na druge vrste muzike); objavljivanje albuma odlagalo
se sve dok autori nisu pristajali na izbacivanje nekih stihova ili pesama, a koristili
su se i izgovori poput 'pozornica u Domu
kulture ne može da izdrži tolike instrumente, pojačala i muzičare'.
Kao i mnogo
toga u Jugoslaviji, ljubav rok-end-rola i Partije počela je da slabi početkom
osamdesetih, čime počinje zlatni period jugoslovenske alternativne muzičke
scene. (Neki novinari i muzičari tvrde da
je u to vreme, a u organizaciji Državnih službi – u Jugoslaviji počela da stiže
i veća količina narkotika koji su namerno usmeravani ka akterima novotalasne
scene.) Pank i novi talas su (ne)očekivano brzo stigli do Jugoslavije: prvi
pank bend (Pankrti) osnovan je već
1977. u Ljubljani ali pank je u Jugoslaviji zapravo bio izgovor za sviranje drugačije muzike a ne 'simptom
dezintegracije samoupravnog socijalizma' kako su ga kritičari zvali, što
potvrđuje jedan od osnivača tog istog benda. Novi mladi svet kojem je konačno
bilo omogućeno da se 'bave muzikom' ukoliko imaju instrument i znaju nekoliko
akorda ubrzo je stvorio jednu od najživahnijih scena Evrope, o kojoj se pisalo
i po stranim magazinima - ali i na najvišem nivou (kada je ambasada SSSR-a
protestovala zbog pesme "Maljčiki" grupe VIS Idoli zato što se 'rugala' sovjetskoj svakodnevici).
Od 1980.
godine jugoslovenska muzička scena je bukvalno eksplodirala. Prvi privatni
studiji za snimanje i osnivanje prvih manjih, a kasnije i 'nezavisnih'
izdavačkih kuća, radio-stanice sa sve više termina 'nezavisne muzike' (Studio B
(Beograd), Radio 101 (Zagreb), Radio Študent (Ljubljana) te ozbiljan broj
omladinskih (partijskih, ali zapravo liberalnih) magazina stvorili su prostor u
kojem je alternativna scena cvetala u naizgled neurednoj bašti, no dobro
ograđenoj.
Nakon učešća na zajedničkom albumu "Paket aranžman" beskompromisni trio Šarlo Akrobata je objavio danas skupoceni vinil "Tuplji ili bistriji čovek biva kad..." koji je u četrdesetak minuta uradio više nego neki britanski novotalasni i pank bendovi na četiri albuma. Pomenuti VIS Idoli su objavili po svim anketama 'najbolji album jugoslovenskog roka' "Odbrana i poslednji dani" na kojem se pored eklektičnog zvuka prvi put moglo čuti i pravoslavno pojanje a album je objavljen u Zagrebu zato što je beogradska izdavačka kuća odbila da štampa omot albuma koji je imao ispise na srpskoj ćirilici (sve se dešava pet godina pre novog talasa nacionalizma i Slobodana Miloševića). Ovaj album se našao na listi najboljih po izboru urednika evropskih muzičkih časopisa (glasali i urednici časopisa Actuel i NME) na mestu broj četiri. Ispred njih su bili Depeche Mode, Yello i Falco, dok su UB40 bili osmi! Razlazom Šarla Akrobate nastala su dva značajna benda jugoslovenske alternativne scene: sirova muzika puna pokliča i rifova koju je svirala Disciplina Kičme koju su u početku činili samo Koja (pevač-basista) i bubnjar i koja je, iako objavljivana u skromnim tiražima, ubrzo postala jedan od prvih kult-bendova Jugoslavije. Drugi bend nastao iz te podele bila je Katarina II/Ekatarina Velika čiji je prvobitni XTC-The Stranglers-art rock zvuk u jednom trenutku prerastao u simfo-pop koji je bio veoma popularan tako da su punili i veće hale i prodavali i do 50.000 albuma (što je smatrano 'komercijalom'). Pred kraj života vođa ovog benda Milan Mladenović je u Brazilu snimio izuzetni album "Angel's Breath" sa Mitrom Subotićem – Subom i muzičarima iz Brazila na kojem su stvarali 'novi zvuk sveta – peti jezik', a Suba je svetu poznat i kao producent albuma "Tanto Tempo" Bebel Gilberto, najprodavnijeg albuma brazilske muzike na planeti Zemlji.
U Beogradu je novi talas uskoro iznedrio i novu generaciju bendova, poput i danas ljutih i opakih Partibrejkersa, a za njima su tokom devedesetih došli eklektični Kanda, Kodža i Nebojša i Darkvud Dab, da pomenem i preporučim za preslušavanje barem one koji su počeli da sviraju u vreme postojanja Jugoslavije.
U Zagrebu je
novi talas procvetao drugačijim cvetovima. Na početku teksta citirani Branimir Džoni Štulić je kao vođa benda
Azra za svega četiri godine sasuo javnosti
u lice neke od najljućih kritika 'na svim nivoima' te više desetina pesama zbog
kojih su se izdavači preznojavali (i terali ga da na omote albuma dopisuje
'objašnjenja' poput 'imperijalizmu i
hegemoniji' iako je bilo jasno da peva o nečem drugom). Prokleto ljut na
sve, Džoni se još 1983. povukao u Holandiju ostavši neprikosnovena legenda.
Bend drugačijeg zvuka, poetike ali i scenske estetike - Haustor je u svega četiri albuma prošao put od novotalasnog
etno-regea i istraživanja egzotičnih foklora, daba i džeza do popularnog pop
benda, ali je na tom putu ujedno bio i jedna od retkih žrtava direktne cenzure.
Njihova pesma "Radnička klasa odlazi u raj" je najpre odbijena za
objavljivanje 1981, da bi po objavljivanju 1984. bila zabranjena za emitovanje.
Sada svetski
poznati bend Laibach je takođe
'dete' Jugoslavije, sa kojom su bili u sukobu gotovo od samog osnivanja a zbog korišćenja
snimaka govora Josipa Broza Tita za nastupe i albume, koji su u njihovoj muzici
dobijali novi, nepoželjni kontekst.
Najneobičniji bendovi dolazili su sa neočekivanih strana. Novosadska Luna objavila je svega jedan, malotiražni album "Nestvarne stvari" na kojem ćete čuti neverovatnu, furioznu četvorku (glas, klavijature, gitara, bubanj) čiju ćete tamu razumeti i bez da znate srpsko-hrvatski. Riječka scena je ponudila genijalni bend Paraf kojim bi se ponosila i britanska scena, a nešto kasnije i Let 3 koji još uvek sviraju i šokiraju javnost - zvukom, tekstovima, koncertima i spotovima. Iz Skopja nije stigao samo Leb i Sol, na čijim albumima ćete čuti jednog od najvećih gitarskih virtuoza Balkana i Evrope, već i tamni Mizar, prvi poznatiji ovdašnji goth-rock bend u čiji su zvuk utkani i pravoslavna tradicija i pojanje. Sarajevo, odnosno Bosna nije dala samo razbarušenu verziju novog talasa ('new primitves'), o kojem bi se knjiga mogla pisati (Zabranjeno pušenje i Elvis J. Kurtović), već je bila i kolevka dva poslednja velika (državna) muzička projekta - Plavog orkestra i folk-zvezde Lepe Brene koje je važno pomenuti zato što su oba ono što je država očekivala od popularne muzike: laku zabavu, pamtljive refrene i nikakvu društvenu angažovanost. Pokazalo se da je i publika to tražila: debi album Plavog orkestra je dosegao gotovo milionski tiraž, a Brena i danas važi za jednu od najvećih zvezda Balkana.
Koliki je, zapravo, bio domet rok-muzike, odnosno njenih zvezda, štampe i novinara postalo je, na žalost, vidljivo u vreme kada je SFR Jugoslavija počela da se raspada. Uprkos popularnosti i kakvoj-takvoj prisutnosti čak i na TV kanalima sa nacionalnom frekvencijom – oni muzičari koji su se jasno i glasno određivali protiv novog talasa nacionalizma i oružanih sukoba na prostoru Jugoslavije nisu, ipak, uspeli da odnesu prevagu. Bez obzira na "koncerte za mir", zajedničke nastupe, apele, čak i incidentne prekide TV programa ("Dok mi sviramo, padaju bombe na Dubrovnik i Tuzlu. Nećemo da zabavljamo biračko tijelo. Jebem vam mater!" – Rambo Amadeus) – oni koji su bili za sukob su ipak imali jača pojačala, podršku medija i – pokazalo se – više glasača u svim delovima države.
Koliko
sjajnih bendova nisam pomenuo a čije bi pesme vredelo da potražite barem na YouTube kanalu? Miladojka YouNeed, Lačni Franz i Videosex iz Slovenije; Pekinška
Patka, Laboratorija Zvuka i Obojeni Program iz Novog Sada; Film, Prljavo Kazalište, Dorian Gray iz Zagreba... A kada osetite da su
vam te energije i vibracije bliske, možda počnete da učite srpsko-hrvatski ili
hrvatsko-srpski, slovenački, makedonski ili kako smo već sve zvali te jezike –
i bolje razumete koliko je bilo sjajno živeti i pevati u takvoj zemlji, čak i
ukoliko ste bili 'ljuta alternativa'.
*
Deset albuma koje bi trebalo da preslušate, čak i ukoliko ne razumete jezik:
"Tupli ili bistriji čovek biva kad..." – Šarlo Akrobata
"Odbrana i poslednji dani" – Idoli
"Nova iznenađenja za nova pokoljenja" – Disciplina Kičme
"Treći svijet" – Haustor
"Nova Akropola" – Laibach
"Partibrejkers I" - Partibrejkers
"Sunčana strana ulice" – Azra
"Ghastly Beyond Belief" – Miladojka YouNeed
"Distorzija" – Električni orgazam
"Disillusioned" – Rex Ilusivii/Suba