Peca Popović u „Rokopisima“ tvrdi da su to
trenuci „zbog kojih je vredelo živeti“. Trenuci u kojima osetiš da su zvuk,
prostor i vibracija tako isprepleteni da je mala šansa da ćeš ih doživeti još
mnogo za života.
Ako je do muzike – za mene su ti trenuci
ulazak na koncert Cesarie Evore u Ljubljani 1997, a koju pre toga nikada
nisam čuo; zatim onaj trenutak na povratničkom koncertu Darka
Rundeka u Beogradu 2000. godine u kojem sa bine počinje da grmi bas linija „Ona
se budi“; nastup Gotan Project na Kalemegdanu, pod otvorenim nebom, dok
uz uvodne taktove „Santa Maria“ na moje lice padaju prve krupne kapi kiše; tren
u kojem Nick Cave izgovara „ovu pesmu inače ne sviramo“ i počinje „Weeping
Song“ - i taj trenutak u kojem prvi put čujem Amirin glas uživo, nije joj potrebna
ni bina ni pratnja, ona je sama, samo glas.
Žmarci, i danas.
Kasno popodne, toplog letnjeg dana prošle
godine, blizu granice Bosne i Srbije.
Nakon više sati prezentacija i predavanja, draga Zvezdana kao specijalni poklon svima nama, kolegama iz regije, u tu
mračnu i pomalo skučenu salu, uvodi ženu čija frizura i stil ne odaju ono što će
uslediti.
Amira je prešla pogledom preko svih nas, a zatim bez bilo kakve
muzičke pratnje počela da peva.
„Ah, što ćemo ljubav kriti“.
Sevdah.
Imao sam sreće: čuo sam Amirin glas uživo,
a bez najave, nisam znao da ću ga čuti – i tako nespremnog na
čuda taj glas me za tren sledio, a zatim otopio.
Čist glas, bez pratnje instrumenata: njen glas i moji otkucaji srca; a srce lagano usporava, jer želi da je prati.
Čist glas, bez pratnje instrumenata: njen glas i moji otkucaji srca; a srce lagano usporava, jer želi da je prati.
Te
iste večeri Amira je zapevala još jednom, istu pesmu. Ponovo bez pratnje, glas
je rasterivao mrak, a ja sam shvatio da moji geni ne mogu biti jedini razlog
opijenosti tim glasom i tom muzikom. Ovo je, bilo je jasno, univerzalno
lepo.
„Kada
budete snimali novi album, mogu li da barem da razvlačim kablove po studiju, ne
tražim ništa više, samo da budem tu?“ pitao sam je, na šta se ona nasmejala i zahvalila.
Nekoliko dana nakon te jedne pesme, čija
su se izvođenja urezala u pamćenje dublje od mnogih sati neke drugačije muzike koju
češće slušam - do ušiju, srca i ruku mi je, uz posvetu Zvezdane i Amire došao i „Amulette”, njen najnoviji album.
.
.
Prvi snimak na albumu ponovo je doneo taj
isti osećaj ushićenja. Decentno aranžirana a prebogata verzija pesma „Bele
ruže“ Šabana Bajramovića, od koje je on pravio gypsy jazz-swing - dok su Almira i
Bojan Zulfikarpašić ostavili samo kontrabas i glas, potpuno ogolili pesmu i
stvorili jedan od najlepših snimaka koji u 2 minuta i 30 sekundi dovedu do pročišćenja
s lakoćom dostojnom velikih dela.
Sve što je „Amulette“ dalje otkrivao iz
pesme u pesmu takođe je bilo predivno, ali ovaj prvi snimak, koji sam slušao
sam u sobi u tišini letnjeg popodneva i dalje je plutao glavom i zapravo terao
da pesmu puštam iznova, mnogo puta.
Tih nedelja je svetska muzička
štampa pokušavala da sroči dostojan hvalospev njenog albuma. I
jasno se videlo - bez obzira na svu stručnost kritičara, visoke ocene
i titule albuma meseca, niko od njih nije dosegao Aleksandra Hemona
i njegov tekst za booklet albuma, koji se odnedavno može naći
i na njenom sajtu, a koji se ja ne usuđujem da prevedem, plašeći se da ću
prevodom nešto nehotice pokvariti:
“The home of the soul is silence; from
this silence beautiful music emerges.
Amira Medunjanin’s voice touches that silence
on one end of it’s range; on the other, it reaches transcendent emotional
purity. Her voice makes a full circle, as it were, to the soul and it’s
silence. In that, she can claim kinship with Billie Holiday or Cesaria Evora.
Another way to put it: Amira’s singing
brings tears to one’s eyes and unmitigated joy to one’s heart.
Her voice is good news for those of us who
need music to live.”
Tako
sam, sa punih trideset i osam godina, otkrio – sevdah.
Da parafraziram stih ove pesme – „bolje
da ga čuo nisam”.
Napomena: ovaj tekst je, u nešto drugačijem obliku, prvi put objavljen na blogu 2011. Od tada je prošlo dovoljno
vremena da mi postane jasno da su „Bele ruže“ jedna od 39 važnih pesama.
[Ideja serijala “39 pesama”: do 39. rođendana nabrojati i objasniti samom sebi – koje pesme su obeležile prvih 39 godina života. Dosadašnji tekstovi dostupni su > ovde].