Sećate se tog lepog doba kada se u „Politinikom
zabavniku“ moglo pročitati kakve sve bizarne
zakone imaju tamo neke (uglavnom Američke) države, od kojih su se mnogi
graničili sa fantastikom ili čak opasno prelazili u zonu neverovatnih
izmišljotina. Malo pažljivijim guglanjem i
sada se mogu pronaći mnogi – od kojih neki, gotovo sigurno, pripadaju domenu
urbanih legendi ili se prosto ne
primenjuju.
.
Nije smešno.
,
Ana Ješić javlja: "juče su, posle negativnih reakcija u javnosti, okačili dodatno objašnjenje:
http://www.nb.rs/events/event.php?pf=1&id=20539&url=%2Fevents%2Fevent.php%3Fpf%3D1%26id%3D20539
ovoga:
U Ajovi, Maršaltaun je konjima zabranjeno da jedu
hidrante.
U Tenesiju je zabranjeno loviti ribu uz pomoć lasa.
U Konektikatu je zabranjeno hodati unatraške posle
zalaska sunca.
U Vermontu je zabranjeno prdenje ispod vode.
U Jorku (Britanija) je još uvek na snazi zakon koji
dozvoljava ubistvo Škota, ukoliko je naoružan lukom i strelama, ali i zakon po
kojem trudnice imaju pravo da uriniraju u šešire policajaca.
U Švajcarskoj je muškarcima zabranjeno da vrše nuždu stojećki posle 22h.
U Ohaju je ženama zabranjeno da istovremeno nose
suknje i lakovane cipele, da se u odsjaju istih ne bi videlo šta ne bi trebalo.
U Kanadi je zabranjeno pojesti glasački listić.
Na Floridi deca ne smeju da čitaju „Harija Potera“ bez
pismenog odobrenja roditelja.
.
Sasvim sigurno, nijedan od navedenih zakona nije donet slučajno.
.
Sasvim sigurno, nijedan od navedenih zakona nije donet slučajno.
(U svakoj drugoj opciji, možemo da zamislimo dvojicu
birokrata koji sede u podrumskoj kancelariji i dobacuju jedan drugom ideje za
nove zakone: „Hej, Džek, kako bi bilo da
ženama zabranimo da koriste reč „Ne“ za vreme venčanja?“ – „Predvidivo, dragi
Džone. Ja razmatram predlog zakona o zabrani korišćenja slova „a“ petkom u
vestima od deset.“)
.
A sada je trenutak da Džeka i Džona preimenujemo u, na primer, Vladu i Julijanu, naše ljude.
.
A sada je trenutak da Džeka i Džona preimenujemo u, na primer, Vladu i Julijanu, naše ljude.
I da shvatimo da je ovaj zakon, tj. uredba o knjigama
doneta tek tako.
U Srbiji je nedavno ponovo pokretnuta priča o taksi na
iznošenje knjiga (vaše lične imovine) preko granice, a u iznosu od 1300 dinara
po komadu. Odluka je, navodno, objavljena još u decembru 1994. godine, „mada se
primenjivala godinama pre toga“, a na snazi je i danas te postoji „zbog zaštite
kulture i baštine“.
Dobronameran građanin bi mogao da pomisli da je ova
genijalna uredba doneta u vreme kada je država Srbija/Jugoslavija uvodila i
taksu na izlazak iz zemlje (ko je zaboravio, neka se priseti – taksa je uvedena
1993. godine, usred sankcija (!?!?), te nije eliminisana decembra 2000. godine,
kada je taksa za izlazak iz Srb...Stradije povučena. Još dobronamerniji bi mogli da pomisle da je u pitanju zlonamerno tumačenje zakona o iznošenju
kulturnih dobara/autorskih umetničkih dela preko granice – ali – nije to u
pitanju. Prosto, carinici imaju pravo da vam naplate iznošenje vaše lične
imovine, i to knjiga – iz vaše rođene države.
Kad to saberem, shvatim da ja više nisam dobronamerni građanin, jer ne vidim da
je država dobronamerna prema –
građanima, i mislim da bi umesto argumentacije „zbog zaštite kulture i baštine" bilo i iskrenije i tačnije da su iskoristili čuvenu „zbog da jedeš govna“, jer je teza o zaštiti kulture i baštine – neodbranjiva
i da je ovo već preko svake granice.
(Digresija:
Nije ovo ni prva nijedna svinjarija koja se odnosi na knjige i državu, tj. odnos države
prema knjigama. Pre nekoliko nedelja je, povodom zabrane fotokopiranja knjiga u celosti objavljeno i ovo objašnjenje: “Našim pravosuđem je utvrđeno da kada student za potrebe učenja i polaganja ispita na fakultetu umnoži autorsko delo, reč je o komercijalnoj potrebi, jer on time ulaže u svoje obrazovanje, posao i platu.” Sad, da je država malo
dovitljivija, mogla bi da zabrani i spavanje – jer spavanjem ulažemo u obnovu moždanih ćelija, koje
će nakon te kažnjive radnje
funkcionisati bolje, čime takođe, sram
nas bilo, imamo šanse da dobijemo bolji posao i bolju platu. Kraj digresije.)
I sad, kako je zaista idiotski raspravljati o uredbi
zasnovanoj na tvrdnji da je iznošenje knjiga iz države ugrožavanje naše kulture
i baštine, ja bih državi predložio još nekoliko mogućih zakona, čija bi primena takođe ne samo popunila budžet Republike
Srbije, već bi i podigla stepen tragikomedije
na viši nivo, te kompletirala utisak o potpunoj pajtonizaciji Srbije u proteklih nekoliko godina:
Predlozi zakona:
- Ukoliko građanin napušta državu i u posedu ima emiter zvuka (CD-plejer, vokmen,
kasetofon i sl.) – za iznošenje pesama u istom naplatiti 50 dinara po
pesmi, a zbog ugrožavanja srpske kulture i baštine. Zakon se ima primeniti
čak i ukoliko građanin na emiteru zvuka poseduje isključivo inostrane
izvođače.
- Ukoliko se pokaže da građanin ima za 1 ili više
komada donjeg veša (npr. „gaće“) od broja prijavljenih dana koje će
provesti van države (na primer – 8 komada gaća za 7-dnevni put), građaninu
se ima naplatiti svaki dodatni komad donjeg veša, a zarad čuvanja naše
kulture i baštine. Za bokserice – 1000 dinara; slip model – 1500. Dugačke
gaće imaju se naplatiti samo ukoliko građanin napušta državu u letnjim
mesecima, bez obzira na destinaciju. U slučaju da građanin poseduje
potvrdu G-1984 o putovanju u zemlju oštre klime a koja se izdaje za iznos od
15.000 dinara, građanin ne plaća iznošenje dugačkih gaća iz države.
Ukoliko je u pitanju građanka: tanga
model ima se naplatiti 300 dinara, a klasičan – 500 dinara + 10 din x broj cvetova ili mašnica koje
su sastavni deo dezena istih. Tip brazilke
ima se naplaiti 750 dinara, a tip bokserice–
da se uhapsi, jer šta ima žena da nosi bokserice.
- Ukoliko se pokaže da građanin ima za 1 ili više
komada čarapa od broja dana koje će provesti van države (na primer 3 para
čarapa za 2-dnevni put), građaninu se ima naplatiti svaki dodatni komad
istih, a zbog zato. Jednobojne čarape, tip sokna – 300 dinara; dizajnirane
čarape – 500 dinara, a ukoliko građanin poseduje čarape tipa „hula-hop“ - da se uhapsi. Ukoliko
je u pitanju građanka – cene iznošenja čarapa su iste, izuzev u slučaju
čarapa tipa „hula-hop“, onda građanka da se ne uhapsi, ako su sa žabicama.
- Ukoliko se u prtljagu građanina koji napušta
državu nađe kontraceptivno sredstvo tipa kondom procedura je sledeća.
Ukoliko građanin putuje sa saputnicom koja je istovremeno i zakonski partner,
građaninu naplatiti svaki kondom po ceni od 500 dinara, zbog nehajnog
odnosa prema problemu bele kuge. Ukoliko
građanin putuje sa nezakonitim partnerom, kondom naplatiti po ceni od 1000
dinara, iz istih razloga. Kondomi se ne naplaćuju isključivo ukoliko je
građanin u bračnoj zajednici, a putuje sa švalerkom, jer može biti
nezgodno.
- Ukoliko građanin u svom prtljagu poseduje
fotografiju porodice, utvrditi broj lica na fotografiji i naplatiti
iznošenje fotografije iz države po formuli (broj lica)x100 dinara + PDV.
- Ukoliko građanin napušta državu posedujući knjigu Dobrice Ćosića, da mu se ne naplati..
Ilustracija: Graforidza |
.
Nije smešno.
Logično je: srpski
pisci bi prvi trebalo da krenu u borbu protiv ove gluposti.
Ovaj zakon je direktna provokacija onih koji čitaju, tj. njihove publike.
Veliki deo te publike je već prešao granicu, nekako u
ono vreme kada su se u Srbiji uvodile takse na izlazak iz zemlje. Prešli su granicu u jednom pravcu, knjige nisu
ni poneli sa sobom.
Bilo im je važno da iznesu živu glavu i zdravu pamet.
Na predstojećem Sajmu knjiga očekuje se porast prodaje
knjiga manjeg formata, koje mogu stati u dupe, a zarad švercovanja.
p.s. "Nedavno sprovedeni PISA tekst pokazao je da je 60 odsto petnaestogodišnjaka u Srbiji funkcionalno nepismeno i da ne razume suštinu pročitanog teksta"
Novo! (dan nakon objave ovog i drugih tekstova a u vezi sa temom):,
Ana Ješić javlja: "juče su, posle negativnih reakcija u javnosti, okačili dodatno objašnjenje:
http://www.nb.rs/events/event.php?pf=1&id=20539&url=%2Fevents%2Fevent.php%3Fpf%3D1%26id%3D20539
ovoga:
Ukoliko je vam jasnije, onda dobro:
U saopštenju stoji "(...)na zahtev zainteresovanih građana(...)", dok u obrascu i dalje stoji da se ta usluga plaća.
Nama je, dakle, dato na slobodu da se obratimo nadlažnom organu ili ne? Eto, danas status kandidata i odmah slobodnija tumačenja zakona... ;)
U saopštenju stoji "(...)na zahtev zainteresovanih građana(...)", dok u obrascu i dalje stoji da se ta usluga plaća.
Nama je, dakle, dato na slobodu da se obratimo nadlažnom organu ili ne? Eto, danas status kandidata i odmah slobodnija tumačenja zakona... ;)