Wednesday 16 February 2022

"Summer of Soul" (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)

Priznajem da sam bio pomalo skeptičan prema osvrtima - "The best music documentary I've ever seen" (reče Mark Kermod na BBC-u), "... I actually forgot to breathe" (Guardian).

Ali, ovaj dokumetarac zaslužuje oba gore navedena iskaza.

"Summer of Soul" je jedan od najboljih muzičkih dokumentaraca koje sam gledao u životu.

Ova priča je čekala 50 godina da bi bila ispričana.

Višenedeljni festival koji je gledalo gotovo 300.000 ljudi ostao je senci Vudstoka koji se istog leta odvijao nekih 100 milja dalje.

Niko nije bio zainteresovan za filmske trake snimljene tokom nekoliko nedelja trajanja "Harlem Cultural Festivala", održanog u parku koji sada nosi ime Markusa Garvija. Onda se materijala prihvatio Questlove (bubanj i glas u The Roots), povezao snimke iskazima svedoka i fragmentima koji sve savršeno kontekstualizuju između dva rifa, i stvorio film zbog kojeg aplaudirate ekranu televizora, iako ste sami u sobi.

Na prvu te ponesu muzika i spektakularne scene.

Još uvek mladi Stivi Vonder, koji u jednom trenutku seda za bubnjeve i zateže ritam do pucanja. 5th dimension koji pred crnom braćom i sestrama pevaju "Aquarius". Mahalia Džekson i Mejvis Stejpls čije natpevavanje razbija ekran u paramparčad ("Mi nismo znali šta je psihoterapeut. Ali smo znali za Mahaliju Džekson!"). Sly & The Family Stone koji na 'takvo mesto' dolaze sa belim bubnjarem "koji ne bi trebalo da svira toliko dobro" i prave metež u glavama. Nina Simon koja poput prvosveštenice, "glasom između nade i žalosti" peva "To Be Young, Gifted and Black" i tako raspaljuje vatru.

Na drugom kanalu te čeka priča o zajednici koja je krajem šezdesetih prepuštena sebi nakon ubistva Martina Lutera Kinga i velikih nemira leta 1968, i koja pokušava da u takvom vremenu izgradi svoj novi identitet.
Tog leta je reč "black" odmenila reč "negro".
I ta promena je stigla zajedno sa muzikom.
Muzika je bila zajednički sadržalac, poveznica, tačka uporišta.

"Summer of Soul" je spektakularan dokumentarac.

Nakon pedeset godina tišine i ignorisanja događaja - ovaj film je istovremeno i visoko podignuta pesnica otpora zaboravu, dokaz da muzika uvek pronalazi put, poput vode - i podsetnik da su neke pesme nade i otpora i dalje aktuelne, u ovom našem delu sveta, danas.
Obavezno gledanje. 
Glasno.


Friday 11 February 2022

Noćurak o ljubavi, i slomljenim srcima, donjem vešu, razvodima i četkicama za zube :: Love Songs

Nekonvencionalne, bezobrazne, uvrnute, šašave ali i nežne i „prave“ pesme o ljubavi koji te „lome srce, dok ti tapšeš od sreće“ poput novog singla benda Eva Braun.

Čekaju te i Black Box Recorder, Bohemija, David Bowie, Elvis Costello, Gabriella Cohen, Čovek koji viče na ljubav - Hamilton Leithauser, Japanese Breakfast, Jarvis Cocker & Lætitia Sadier, K. D. Lang, Kevin Johansen & David Byrne, Lou Reed, Oscar Benton, Pulp, R.E.M., Rialto, Serge Gainsbourg, Sivert Hoyem & Marie Munroe, Skint & Demoralised, Spiritualized, The Cure, The Delines, The National, The Smiths, Thomas Dybdahl, Tracey Thorn, U pol' 9 kod Sabe, Valerie June, Wet Leg... i znam da po abecednom redu to izgleda nespojivo, ali to tako ide u ljubavi.


Foto: Zid kuće Monteki, Verona.


Monday 31 January 2022

Ukazanje Svetog Save od kartona, leta gospodnjeg 2022.


"Tužna je bila sudbina mladog Nemanjića 
a kako ga danas slave i ko ga slavi još je tužnije i ružnije." 

Drugi dan kako gledam ovu fotografiju, i dalje ne znam da li da urlam od smeha ili bi trebalo da urlam od užasa, uplašen mračne budućnosti.

Sve što bi trebalo da znate o veri, poštovanju i odnosu prema 'svetinjama' je u ovom, jednom kadru: tu su kič, mrak, nadrealna spretnost našista da degradiraju svaki državni i verski simbol; materijal za serijal skečeva "održavajte distancu od dva Sv. Sava", neverica preživelih članova Pajtonovaca, i pakao.

O događaju i ukazanju Svetoga Save (Kartonskog?) ne bismo verovatno znali da se jedan poličar (na fotografiji bez maske) ovom fotografijom nije pohvalio na tviter nalogu stranke - poznate kao rasadnika većeg broja mračnjaka u novijoj srpskoj političkoj istoriji, koji uveliko pomažu Srbiji da se galopom vrati u srednji vek.

Fotografijom je, verujem, želeo da potvrdi da je privržen tradiciji ili da odaje počast svetitelju ili slično.

Šture vesti ne potvrđuju da li je i ova Svetosavska akademija održana 'pod pokroviteljstvom Predsednika Republike Srbije i Vlade Severne Makedonije, u organizaciji Srpskog kulturnog centra", kako su prethodne bile potpisivane, ali nemamo razloga da sumnjamo da je i ove godine bilo tako. 
Dostupni video snimak >> potvrđuje da je fotografija autentična, to jest da je sala tokom Svečane akademije bila puna Svetih Sava.

Iako znam da bi me to trajno oštetilo, voleo bih da popričam sa osobom koja se:

a) setila da napravi "Sveti Sava - Puna sala" cut-out to jest kartonske figure,
b) pomislila da je to dobra ideja,
c) hrabro podelila ideju sa drugima,
d) nije prsla u smeh kada je ideja odobrena.

Na novokomponovane pseudo-hrišćanske svinjarije uglavnom hladnokrvni Mirko Đorđević je pre deset godina sve rekao o estetskim i etičkim principima slavljenja "mladoga Nemanjića" (videti citat, gore), i od tada se stvari nisu promenile na bolje, nasuprot.

Mene pak zanima: da li je odred kartonskih figura prvog arhiepiskopa autokefalne SPC nakon događaja završio kraj kontejnera ili će kartonske Svete Save biti transportovane i na naredne skupove u regionu?

Zamislite taj kadar:
hodate ulicom, pored vas prođe mini-bus pun Svetih Sava.
Kakav helikopter i statua iz filma "Goodbye Lenin", kakvi bakrači, ovo je prava stvar.
Voleo bih da ja budem vozač tog mini-busa i snimam lica. Kakav bi to road-movie bio.

A mogu da se naprave i mrdalice, da mašu.


Friday 28 January 2022

Noćurak :: Bluebird [mixtape]


Jednom davno, u vreme kada su se neke države u ovom delu sveta zvale drugačije a muzika-za-poneti pakovala na kasete i slušala sa vokmena, proveo sam mnoge sate blizu granice sa puškom na ramenu, čuvajući vas u hladnim noćima poput ove.

Bez vokmena i muzike u ušima, naravno.

Višesatno (ili višekratno u toku jedne noći) gledanje u nepregledni sleđeni mrak nad ravnicom nije nimalo zabavan posao.

Osuđen na osluškivanje gluvog doba noći, ili (u boljem slučaju) na slušanje dobovanja ledene kiše o limene krovove - raspoloženje i hitrost oka sam čuvao izmaštavanjem mikseva od pesama koje imam u glavi.

Tada sam, naravno, znao manje pesama (a neke nisam razumeo do kraja), ali je sve to uglavnom dobro zvučalo.
U glavi je sve vreme svirala muzika koja je grejala i grudi i stopala.

I ovaj miks je nastao na sličan način - bez gledanja u ekran i foldere, premotavanjem pesama u glavi, poređanih u niz koji ne bih umeo da ponovim, zato što se svaka pesma završava raskrsnicom koja te nagovara da ne pratiš ritam bubnja već bas-liniju, da pređeš sa C-dura na A-dur, nastaviš tragom boje klavijature iz prethodne pesme, ili povežeš poslednje reči prethodne pesme sa prvim rečima u narednoj.

Zato je svaki mikstejp drugačija ptica, 
i zato pri svakom novom slušanju peva o nečem drugom.

*

Glava je birala: Cat Power, Corinne Bailey Rae, Curtis Harding, David Byrne & Yo La Tengo, Destroyer, Erlend Øye, Erykah Badu, George FitzGerald Feat. Tracey Thorn, Helado Negro, Jay-Jay Johanson, Jenny Hval, Joan as Police Woman, Julia Stone, Kevin Johansen & David Byrne, Lady Wray, Madrugada, Metronomy, Paul McCartney & Wings, Prefab Sprout, Propaganda, St. Paul & The Broken Bones, Teitur, The Delines, The National, Yazoo, Yello...



Sunday 16 January 2022

Noćurak za plutanje, sanjarenje i ćutanje :: Music For Quiet Moments [mixtape]


Ovih dana je teško pronaći tiho mesto.
Zato sam morao sam da napravim jedno,
“pod ovim nebom što ne prestaje da
pada,
pada,
pada”*
Dva sata muzike za plutanje, maštanje, zanošenje, kontempliranje, sanjaranje, ćutanje, pisanje i čitanje koja će se, logično, završiti uzvikom: “Has anyone seen Sam Lowry?”

Čekaju te: Brian Eno*, Agnes Obel, Nala Sinephro, Ryuichi Sakamoto, Kate Bush, Blank Gloss, Rain Tree Crow, Arve Henriksen & Jan Bang, David Sylvian, Hior Chronik, Bjork, Craig Armstrong & Elizabeth Fraser, Houeida Hedfi, Hania Rani & Dobrawa Czocher, Ana Ćurčin, Arooj Aftab, Holly Herndon, Imogen Heap, Ryan Lott... i još neka iznenađenja ;)



Saturday 8 January 2022

Vilijem Barouz i Dejvid Bouvi o budućnosti i hologramima, 1973

S vremena na vreme, mrežom poput komete ponovo proleti Bouvijev intervju iz 1999. godine, u kojem priča kako će internet promeniti svet. Ali, to nije bilo njegovo jedino "proročanstvo", odnosno uvid u budućnost.

Kreg Kopetas, novinar magazina "The Rolling Stone" organizovao je i beležio razgovor Vilijema Barouza i Dejvida Bouvija, koji je trajao (najmanje) dva dana, u Londonu, 1973.

Tokom razgovora, Barouz i Bouvi pretresaju teme snova, inspiracije, Zigija, "zvuka koji se emituje ispod 16 herca i ruši zidove na trideset kilometara daleko", kao i budućnosti tehnologije i medija.

Bouvi priča: (...) Voleo bih i da uradim moju verziju Sinbada Moreplovca, mislim da je to klasik za sva vremena. Ali to bi trebalo uraditi na izuzetnom nivou. Film bi bio neverovatno gledan i skup. Koristili bi se laseri i sve ono što se može dogoditi u pravoj fantaziji. Čak bi se koristili i hologrami. Hologrami su važni. Video-traka je sledeće, a onda će biti hologrami. Hologrami će početi da se koriste za nekih sedam godina. Videoteke će se razviti do neslućenih razmera. Ne možeš da vidiš dovoljno dobrog materijala sa sopstvenog televizora. Hoću da imam svoj izbor programa. Zato je neophodno imati odgovarajući softver (...) Mediji su ili naš spas ili naša smrt. Radije mislim da su spas. Ono što posebno volim je da otkrivam šta može da se uradi sa medijima i kako to može da se upotrebi. Ne možeš okupiti ljude kao jednu ogromnu porodicu, ljudi to ne žele. Oni žele izolaciju ili plemensku šemu. "


(prekucano iz "Barouz, razgovori", LOM, 2018, prevod Mina Rigonat i Flavio Rigonat.
Knjigu možete pronaći u knjižari Beopolis >>)


Friday 7 January 2022

„O trojici varalica“ ili o praznoverju, bogovima i ljudima (fragment)

/Objavljeno pre 250 godina, a napisano verovatno još 1230*. godine, dakle u vreme kada je uticaj Crkve bio mnogo veći i kada se zbog ovakvih reči završavalo na lomači - ovo delo ponovo postaje revolucionarno i hrabro, i znam delove sveta u kojima bi autore spisa koji se nalaze u ovoj knjizi rado prokazali kao slugu đav'la, ili barem nevernika čak i u XXI veku. To je i komično, i strašno./

*

"Svi se moraju složiti s tvrdnjom da se ljudi rađaju u dubokom neznanju i da im je u prirodi jedino da traže ono što im je korisno i plodonosno: otud dolazi da, najpre, veruju da je dovoljno što su slobodni da sami osete da mogu hteti i želeti, ne dovodeći uopšte u pitanje uzroke koji im omogućuju da hoće i žele, jer su im oni nepoznati; zatim, pošto ljudi sve čine samo zbog jednog ishoda koji im je draži od drugog i pošto im je cilj da spoznaju samo konačni ishod svojih dela i zamišljaju da posle toga nemaju nikakvog razloga za sumnju, a pošto u sebi samima i izvan sebe pronalaze razna sredstva da dođu do onog što žele, zaključili su da u prirodi ne postoji ništa što nije baš za njih stvoreno, u čemu oni ne treba da uživaju i čime ne treba da raspolažu; ali pošto znaju da nisu oni ti koji su sve te stvari stvorili, poverovali su da imaju valjane razloge da zamisle neko svevišnje biće koje je tvorac svega, odnosno, pomislili su da je sve što postoji delo jednog ili više Bogova.
S druge strane, priroda Bogova koje su ljudi prihvatili nije im bila poznata, pa su o njoj sudili po sebi, zamišljajući da Bogove vode iste strasti kao i njih; a kako su ljudske sklonosti različite, svaki je za svog Boga stvorio kult u skladu sa svojom ćudi, sa željom da zadobiju njegov blagoslov kako bi sva priroda služila njemu, u skladu s njegovim željama.

IV 

Tako se predrasuda pretvorila u sujeverje; ukorenila se toliko da su najprostostiji ljudi poverovali da mogu da proniknu u konačne uzroke, kao da o tome baš sve znaju. Stoga, umesto da uvide da priroda ništa ne čini uzalud, poverovali su da Bog i priroda razmišljaju na način na koji razmišljaju ljudi. Pošto su iz iskustva saznali da beskonačan broj nesrećnih slučajeva može poremetiti slatki život, na primer oluje, zemljotresi, bolesti, glad, žeđ, itd., sva ta zla pripisivali su nebeskom besu, poverovali su da se Bog ljuti zbog ljudskih greha, toliko da im se iz glave ne može izbiti takva himera niti se tih predrasuda mogu osloboditi svakodnevnim primerima koji im dokazuju da su sve dobre i loše stvari oduvek zajedničke kako dobrima tako i zločestima.

Ta greška dolazi od toga što je ljudima lakše da ostanu u svojem prirodnom neznanju nego da ukinu neku predrasudu koja se vekovima nasleđuje i da umesto nje uspostave nešto što je verodostojnije.

V

Ta predrasuda dovela je do još jedne, da se veruje da je božanski sud ljudima nerazumljiv i da je, u skladu sa takvim razmišljanjem, spoznaja istine izvan snage ljudskog duha. To je greška u kojoj bismo još živeli da je matematika, fizika i još neke nauke nisu uništile."

_

* Rasprava o datumu nastanka dela "O trojici varalica" je građa za Umberta Eka. Možda se Umberto ovim delom i bavio, biće provereno.


(Prekucano iz knjige "Kako ne verovati ni u šta", prevela Milica Stojković,
Službeni Glasnik, 2021 >>)


Saturday 1 January 2022

Godišnja 'lista' :: 50 najdražih pesama i albuma 2021



Mogao bih listu da složim prema tome koliko sam puta tokom 2021. preslušavao sve te nove pesme. Ali, nije sve u brojanju i ponavljanju. 
Ima nešto i u intenzitetu žmaraca koje te pesme izazivaju, iznenađenjima koje donose i nakon sedam uzastopnih slušanja.
Kako poređati sve koje su odzvanjale glavom i u tišini?
Koliko bodova dobijaju zato što ih je glava vrtela i dok sam spavao?

Zato pravim miks pesama koje čuvaju sunce u sebi, one za ples na pesku, neke idealne za kraj sveta, one koje dokazuju da smo napravljeni od iste zvezdane prašine i pesme koje dok slušaš čine - da bolje čuješ sebe. 

Čekaju te: ... Allison Russell, Ana Ćurčin & The Changes, Arooj Aftab, Auf Wiedersehen, Bohemija , Cassandra Jenkins, Curtis Harding, Eddie Vedder & Olivia Vedder & Glen Hansard, Floating Points, Helado Negro, James, Jay-Jay Johanson, Jon Batiste, KOIKOI, Lenhart Tapes, Little Simz, Lord Huron, Low, Madrugada, Modest Mouse, Nežni Dalibor, Nick Cave & Warren Ellis, Pocket Palma, Rhiannon Giddens, Robert Finley, Rodrigo Leão & Michelle Gurevich, SITZPINKER, Spiritualized, The Antlers, The Chills, The Coral, The Delines, The Stranglers, Tom Rosenthal, Yola, Yuta Orisaka...

Sve najdraže iz 2021. spakovao sam ti u nešto više od 2 sata 21 minuta ;)


Lista najdražih albuma + linkovi za preslušavanje (po abecednom redu)

Allison Russell Outside Child >>

Arooj Aftab Vulture Prince >>

Auf Wiedersehen Hej Bejbe >>

Black Country, New Road - For the First time >>

Bohemija – Putujemo >>

Caroline Shaw & So PercussionLet the Soil Play Its Simple Part >>

Cassandra Jenkins - An Overview On Phenomenal Naturе >>

Curtis Harding If Words Were Flowers >>

David Keenan What Then >>

Floating Points, London Symphony Orchestra, and Pharoah Sanders Promises >>

Heartless Bastards A Beautiful Life >>

Helado Negro Far In >>

Jane Weaver - Flock >>

Jon Hopkins Music For Psychedelic Therapy >>

KOIKOI Pozivi u stranu >>

Lady Blackbird Black Acid Soul >>

Lenhart Tapes – Duets >> (i singl: Baresha >>

Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert >>

Marinero - Hella Love >>

Matt Maltese - Good Morning It's Now Tomorrow >>

Mdou Moctar - Afrique Victime >>

Nala Sinephro Space 1.8 >>

Nezni Dalibor - SKROZ OK >>

Nick Cave & Warren Ellis Carnage >>

Omar Sosa - An East African Journey >>

Pachyman - The Return of Pachyman >>

Razni izvođači Klavirsko Nebo 4 >>

Rhiannon Giddens They're Calling Me Home (with Francesco Turrisi) >>

Robert Plant & Alison Krauss - Raise The Roof >>

Rodrigo Amarante Drama >>

Sam Evian Time to Melt >>

The Babe Rainbow Changing Colours >>

The Black Keys - Delta Kream >>

The Coral - Coral Island >>

Valerie June - The Moon And Stars Prescriptions For Dreamers >>

p.s. Još jednom HVALA! za podršku Prešlicavanju na Mixcloud platformi.
Sav novac sakupljen od pretplata preusmeren je organizaciji Šuma peva >> koja se bavi sadnjom i pošumnjavanjem. Zahvaljujući tebi svet oko nas je bogatiji za desetak novih stabala! ;)



Saturday 25 December 2021

LiceUlice: Praznični miks ;)



Možda se i ova godina zbunila i možda nam se rugala, ali nije da nam ništa dobro nije donela.Po dobrom je pamtim i zbog saradnje sa ekipom Liceulice, koja je dovela i do ovog miksa.

Srećne božićne i novogodišnje praznike vam pesmama žele Paul Simon, Calexico, Sharon Jones, Ella Fitzgerald, Fountains of Wayne, Low, Norah Jones... a glasovima i željama - Anica, Daca, Dragan, Jovanka, Milan, Sloba, Svetlana i Vesna – ulični prodavci i prodavačice magazina čijom kupovinom pomažete drugima, a čitanjem pomažete sebi.
Novogodišnji dvobroj je izašao! 



Sunday 19 December 2021

Cat Power: "I'll be Seeing you", priča




Mnoge pesme se pojave na nebu pre nego što su potrebne Planeti, ili u vreme kada svet još uvek ne zna da izgubljeni mornari traže po noćnom nebu sjaj prema kojem bi se upravljali u plovidbi do kuće.

Neke od tih pesama su, ipak, takve da uspevaju da prežive prvi sudar sa atmosferom, i nastavljaju da presecaju našu orbitu decenijama.

"I'll be Seeing you" je napisana za potrebe mjuzikla "Right this way" koji je izveden svega 15 puta na Brodveju 1938.
Mjuzikl je, kao i pesma brzo prekrio zaborav.

Dve godine kasnije pesmu je snimio orkestar Tomija Dorsija sa Sinatrom za mikrofonom, ali - i to je bilo prerano.

Ne znamo ime di-džeja, ili muzičkog urednika koji se dosetio da je ova pesma savršen melem za srce svakog američkog vojnika koji se 1943. nalazi u borbi, daleko od kuće.
Pesma je ponovo zaplovila dugim radijskim talasima i konačno zagrlila Planetu.

Postoje zapisi o vojnicima koji svojim draganama pevaju preko telefona čak i promenjen tekst ("I’ll be squeezing you in all the old familiar places..."), kao i svedočanstva o onima koji su umirali na obalama Sicilije 1943. pevušeći ovu pesmu.

Bing Krozbi je snimio 1944. kao jedan od najvećih hitova karijere.

Verzija koju je Bili Holidej snimila iste godine bila je i poslednja "instrukcija" koju je NASA roveru Oportunity na Marsu 2019. godine.
Uz tu pesmu su se oprostili. *

Tokom narednih decenija pesmu su snimali i Džoni Matis, Sara Von, Vera Lin, Frenk Sinatra (još jednom)... čak i Fun Lovin' Criminals i Džo Peši.

I evo je ponovo.
U verziji Cat Power/Čen Maršal, "I'll be seeing you" nastavlja da sija na nebu, možda i sjajnije nego ranije.
Možemo se ponovo upravljati prema tom sjaju čak i kada je mesec skriven oblacima, kao večeras.
Rat, ionako, i dalje traje.

I'll find you in the morning sun
And when the night is new
I'll be looking at the moon
But I'll be seeing you.


* - Hvala Ani Golijanin na podsećanju na ovu divnu kosmičku triviju ;)

Friday 17 December 2021

Najdraže iz 4/4 ili tri meseca u 160 minuta


Pesmama iz poslednje četvrtine godine je najteže.

Imaju manje vremena da uđu na godišnje top-liste i srca, da dođu do ušiju kroz hladnoću, kape, rukavice, smetove i vetrove, da budu glasnije od novih albuma obrada uvek istih 15 božićnih pesmama. Pojave se, slete na smrznuto tlo i čekaju da ih neko zavoli.
Nije im lako.

Zato – usvojite neku od ovih tridesetak pesama iz poslednje četvrtine 2021 - i one će vas grejati u hladnim danima  i ledenima noćima vernije od tamo nekih letnjih hitova!

Na usvajanje čekaju pesme koje pevaju: Adia Victoria, Bohemija, Bonobo, Bruno Mars & Anderson Paak, Cleo Sol, Curtis Harding, Damon Albarn, Duran Duran, Elvis Costello & The Imposters, Gabriels, Hamilton Leithauser & Kevin Morby, Helado Negro, Jack White, Jay-Jay Johanson, Khruangbin & Leon Bridges, Madrugada, Mon Laferte, My Morning Jacket, Nežni Dalibor, Nick Cave & Warren Ellis, Self Esteem, Sitzpinker, Spiritualized, The Delines, The National, Wet Leg... i ima ih još i sve su na klik od tebe ;)

Lista albuma po abecednom redu (>> linkovi za preslušavanje)

Abdullah Ibrahim – Solotude >>

Adia Victoria - A Southern Gothic

Bohemija – Putujemo >>

Bruno Mars, Anderson .Paak, Silk Sonic - An Evening With Silk Sonic

Cleo Sol – Mother >>

Curtis Harding - If Words Were Flowers >>

Daniel Freedman - Ghost Modern

David Keenan – What Then

Electric Eye – Horizons >>

Hania Rani & Dobrawa Czocher - Inner Symphonies

Helado Negro - Far In >>

Jon Hopkins - Music For Psychedelic Therapy >>

Matt Maltese - Good Morning It's Now Tomorrow

Nathaniel Rateliff & The Night Sweats - The Future

Nezni Dalibor - SKROZ OK >>

Omar Sosa & Seckou Keita – Suba

Razni izvođači - Klavirsko Nebo 4 >>

Robert Plant & Alison Krauss - Raise The Roof

Susanna Hoffs - Bright Lights

Various Artists - Late Night Tales Presents Version Excursion selected by Don Letts 


Saturday 4 December 2021

Pesme otpora i nade [#guerillaradio]

“Izboriti (se): znači borbom što postići, uspeti u nečemu vatrenim zalaganjem, trudom, naporima; izboriti slobodu.” (iz rečnika sinonima)U ovom miksu rame uz rame koračaju Ljubivoje Ršumović, Nina Simone, Joe Strummer, Aesop Rock, Del Arno Band, Bob Marley, Alberto Mangel, Dub Pistols, Curtis Harding, The Coup, Aleksandar Genis, Johnny Cash, Danijel Kovač i Boris Mladenović, Manic Street Preachers, Darko Rundek, Ljubičice, Radomir Lazović i The Specials.

Koračaju ka slobodi, i vremenu kada ćemo ponovo imati svoj radio! ;)


Sunday 21 November 2021

Ovde Radio Pingvin... (Audio vremeplov)


Davno sam zahvaljujući “Zabavniku” Vajte i Rusa koji se emitovao nedeljom prepodne naučio važnu lekciju iz fizike: ako bismo imali svemirski brod koji leti brže od svetla – kroz moćan teleskop bismo mogli da gledamo šta se u istoriji dešavalo na planeti Zemlji.

Meni je potreban svemirski brod koji leti brže od zvuka.

Usmerio bih sve njegove antene ka Planeti, i slušao (i snimao!) program koji se u Beogradu emitovao sa frekvencije 90.9 mHz, od 22. novembra 1991. do 15. maja 1995. godine. Ti snimci bi dokazali da su čuda uvek moguća.

Kako se udaljavamo od početka emitovanja programa Radio Pingvina, sve je teže prepričati kakav je to radio bio.

Na sreću - jedan deo više ne moramo da prepričavamo, zato što je nešto, ipak, sačuvano.

U ovom miksu se prepliću džinglovi, kao-reklame, “prave” reklame i neke od pesama koje su obeležile program Pingvina u prve tri i po godine njegovog postojanja. Od pesme kojom je počelo zvanično emitovanje programa, preko onih koje smo najčešće puštali, do malih omaža osmesima, glasovima i ljudima zahvaljujući kojima godine provedene na tom radiju pamtim kao najlepši posao na svetu, ikada i zauvek.

Da, tridesetogodišnjica je sutra.

Ali, nisam više mogao da čekam.

Hvala svima koji su mi pomogli da sakupim ovo blago.

(Roberte, pojačao sam bas.)



Thursday 18 November 2021

"Achtung Baby" (ili od ljubavi do ravnodušnosti i natrag)


Odavno nije lako razgrnuti slojeve koji su prekrili nekadašnju ljubav prema tom bendu (o, da, bilo je vreme kada je ta ljubav bila zaslužena, i uzvraćana).

Ako to uspemo, a zatim na čas zaboravimo da nas njihove nove pesme već godinama ostavljaju uglavnom ravnodušnim, onda više nije teško priznati:
Achtung Baby“ je (bio) veličanstven album.

Ovaj album je zvučna slika zime u kojoj su neki od najboljih prijatelja tek skinuli uniforme, ali su još neko vreme čekali da im se kući vrate i duše i glave. Ovo je zvuk dana u kojem su i meni tražili potpis na „pristanak na produženje vojnog roka po potrebi“ što me nateralo da tražim drugi izlaz. "Achtung Baby" je zvuk vremena u kojem se zamrzlo sve - država, Beograd, normalnost, budućnost, mi, ti, ja.

(Nešto je ostalo zauvek sleđeno, nešto je teška arteljerija pretvorila u prah.)

Ipak - ništa, pa ni silna pseudomudrovanja, gluposti i pozeraj jedne četvrtine U2 ne mogu anulirati pesme koje su nam te zime pumpale krv u obraze i srca.

Uprkos svemu, ovaj album ipak zavređuje ljubav do kraja sveta.

I normalno je da ti u trenutku kada se slušalicama razlije krešendo ove pesme >> opet klecne koleno dok hodaš gradom, isto ti se događalo i u zimu 1991.

„Achtung Baby“ je objavljen na današnji dan, pre 30 godina.


Tuesday 9 November 2021

Aida i Jelena, ostala imena nepoznata

Večeras, na kraju Međunarodnog dana borbe protiv fašizma i antisemitizma nekoliko osoba u Srbiji imaju pravo da spavaju snom pravednika, zato što su ne samo rečima već i delima (i jajima) otvoreno i glasno stale na stranu pravde, slobode i čovečnosti.

To su Aida Ćorović i Jelena Jaćimović, kao i osoba (ili osobe, ne znamo) koja/e su danas u Sremskoj Kamenici uspele da unište mural osuđenom ratnom zločincu. 

Mi, ostali, nemamo pravo na miran san.

Ali - Srbija je velikodušna.
Već sutra će nam dati novu priliku da polažemo test ljudskosti.

Nećemo ga svi položiti, znam.


Friday 5 November 2021

Noćurak :: I Will Be Your Shield :: Novembarski Mixtape


Zagledaj se u kalendar, u sećanja, ili u arhivu fotografija na telefonu.
 
Decembar donosi praznike i poklone, januar slobodne dane i poneku pahulju, februar poljupce, mart – proleće, april prve korake bosih nogu po travi.
Svaki mesec u godini će ti ponuditi nešto slatko: maslačak, jagodu, miris smole, sunce, smokvu, kesten.

Svaki - osim novembra.

Izuzev nekoliko rođendana ljudi koje uglavnom ne mogu da zagrlim zato što nisu ovde - novembar se uglavnom ponaša poput škrtice koja voli da kisne, i ne voli ljude.

Ne znam priču ili knjigu u kojoj je novembar nekoga usrećio.

Ne znam nijednu pesmu u kojoj se o Novembru peva sa ne znam kako mnogo ushićenja.
(Ovo će u miksu potvrditi i Jay Jay Johanson)

Rešenje: pozajmiti novembru neke pesme, i dogovoriti se da bude malo nasmejaniji i nežniji prema nama.

Ako već moramo da provedemo neko vreme u njegovom društvu, hajde da nam svima bude prijatnije.
Ok, ne moramo ni da pričamo.

Pevaju: Adia Victoria & Matt Berninger, Andrew Bird, Billy Bragg, Bohemija, Neko Case & KD Lang & Laura Veirs, Helado Negro, J.J. Cale, Jarvis Cocker, Jay-Jay Johanson, John Lee Hooker, Lhasa De Sela, Madrugada, Matt Maltese, Paul Weller, Pokey LaFarge, Prefab Sprout, Pretenders feat. Neil Tennant, Sam Evian, Steve Harley & Cockney Rebel, The Colorist Orchestra & Howe Gelb, The Delines, The Magic Numbers, Thomas Dybdahl, Tindersticks, Tracey Thorn i - Yazoo... 



Saturday 23 October 2021

Noćurak od obrada #14 :: Inner City Blues


Bouvi je prvi put bio zadovoljan svojim pevanjem tek kada je snimio pesmu koju nije on napisao. Svirajući Bouvijevu “Space Oddity” - unatraške - Vil i Ian stvorili su jednu od najlepših pesama svih vremena, “The Killing Moon”. Dilan nije krio koliko su na njega uticale tuđe pesme koje je svirao na početku karijere. Isto se nedavno dogodilo i sa Lady Blackbird. Zahvaljujući notama i rečima koje je napisao neko drugi – ona je pronašla svoj glas.
Evo novih obrada koje će te obradovati, i nekih starih koje nam možda pomognu da se bolje snađemo u vremenu u kojem živimo.

Čekaju te Working Week, David Bowie, REM, Jazzmeia Horn, Alison Moyet, Lady Blackbird, Bryan Ferry, Jarvis Cocker & Laetitia Sadier, Robert Plant & Alison Krauss, Black Box Recorder, The Stranglers, Echo & The Bunnymen, Kurt Vile, Eddie Vedder, Dave Gahan & Soulsavers...


#Radio 

Friday 8 October 2021

Oktobarski Noćurak :: Autumn's In The Air (mix)


Oktobar je vreme opraštanja.
Prodavac za tezgom kaže „ovo su poslednje smokve!“, i ja zato uzimam dodatnu korpicu i razvlačim je danima.
Računam: još 256 dana do sledećeg leta. Izdržaćemo. Nekako.

Oktobar je i mesec prisećanja: kakav je to osećaj biti u većini – barem na jedan dan?
Taj jedan dan je bio pre 21 godinu, ali osećaj nisam zaboravio.

Oktobar je i vreme kada sa Beograda spadaju ostaci letnje preplanulosti koji otkrivaju koliko je namučen, zapušten i nespreman za još jednu kišnu jesen.

Šta se dogodi kada se sve to smiksa u jedno?
Dobije se Noćurak u čijem pravljenju sam uživao.

Pod kišobranom su i: Adia Victoria, Caetano Veloso, Curtis Harding, Danijel Kovač & Boris Mladenović ("O, Beograde!", kakav snimak!), Hurray for the Riff Raff, Jay-Jay Johanson, Lambchop, Massive Attack, Mercury Rev, Michael Stipe, Nick Cave And The Bad Seeds, Patrick Watson, Patti Smith, Paul Weller, Rundek & Ekipa, The Coral, The National, The Specials, The The, Thomas Dybdahl i veličanstveni Working Week!





Saturday 2 October 2021

Prešlicavanje za LiceUlice: Iza rešetaka ili „Time Keeps Draggin' On...”

Gotovo sve najpoznatije „zatvorske“ pesme u istoriji pop-kulture napisali su oni koji iza rešetaka nisu bili duže od jedne večeri (ili nekoliko, poput Džonija Keša). Neke od najnežnijih stihova o ljubavi, samospoznaji i sreći napisali su oni koji su u zatvorima proveli godine.

Rešetke ne mogu zaustaviti muziku. Ali muzika može srušiti rešetke, ili ih barem iskriviti toliko da duh može da šmugne i slobodno luta.

Ova tri albuma možete preslušavati kao dokaz te tvrdnje.

Gil-Scott Heron: „I’m new here“ (2010, XL Recordings)

Mogu da te zatvore i ograniče slobodu. Ali, ne mogu da ti ograniče razmišljanje.“ pričao je GIl-Skot Heron nakon izlaska iz zatvora i objavljivanja „I’m new here“, prvog nakon šesnaest godina tišine i dve godine zatvorskog života. Proto-reper na ovom albumu više ne uzvikuje „The Revolution will not be Televised!“ kao što je činio početkom sedamdesetih, već nas vodi kroz iskrene priče o odrastanju, životu, ljubavi, ljudima i ne-snađenosti nakon izlaska iz zatvora. Ovaj album je doživeo i dve sjajne „reinterpretacije“. Jamie XX je 2011. uradio sa Gil-Skotom remiks-verziju „We’re New Here“, da bi Makaya McCraven 2020. objavio fenomenalni „We're New Again“ kojim domiraju džez i proročki glas sada već pokojnog „oca rep muzike“.
Da, Gil-Skot ima bolje priče nego Red u Šošenku.

St. Vincent: „Daddy’s Home“ (2021, Loma Vista Recordings)

Možda je mala, ali verovatnoća da su se Gil-Skot Heron i otac tada mlade Eni Klark mimoišli u zatvorskoj menzi ipak postoji. Jedan je mogao uživati u poslednjoj zatvorskoj večeri, drugom je to bilo prvo veče iza rešetaka.
Kada je 2011. Eni (sada poznatija kao St. Vincent) objavila „Strange Mercy“ mnogi nisu znali da je pesmu posvetila ocu, tek utamničenom zbog velike finansijske prevare. Deset godina kasnije njen Daddy je konačno pušten iz zatvora, a taj povratak je inspirisao St. Vincent da zaroni u muziku koju su slušali zajedno, ali i pretresanje stavova o roditeljstvu, deci i slobodi. Sve to se čuje na ovom albumu.
„The Melting of the Sun“
, „“Pay Your Way in Pain“ i „Down“ dokazuju da St. Vincent sa lakoćom piše sjajne pesme, ali i da je otkrila jednu važnu tajnu: nisu sva deca dužna da odrastu.

Johnny Cash: „Live at Folsom Prison“ (Columbia Records, 1968)

Džoni Keš je ovo prvi uradio!

Nekoliko godina nakon što je održao prvi (nesnimljeni) koncert u Hantsvilu, odavno fasciniran pričom o zatvoru Folsom kojem je već posvetio čuvenu pesmu, željan da preokrene tok karijere i iskoristi činjenicu da je već kreirao imidž „lošeg momka“ – Džoni je stao pred zatvorenike, prosto izgovorio „Hello, I’m Johnny Cash“.
Live at Folsom Prison“ nije jedan od najboljih live albuma svih vremena zbog virtuoznosti muzičara ili tehnike kojom je snimljen. Ovaj album nosi tu titulu zato što Keš zatvorenicima peva „Folsom Prison“, „Cocaine Blues“ i „25 Minutes to go“ kao da je jedan od njih.



Wednesday 29 September 2021

O kreativnosti, reklamama, brendovima i trendovima (#DigiTalk)


Da li je posao kreativnog direktora da žonglira četiri pomorandže na gliseru koji juri ka vodopadu, ili je ipak važnije da ume da sluša, prepoznaje ideje i pomaže im da porastu?

Šta je uopšte ta „ideja“?

Ko je stariji i važniji – ideja ili tehnologija?

Mogu li kreativci da rade bez dobrih uvida u podatke?

Kako su se pravile kampanje u vreme pre pojave mobilnih telefona i zašto je nekada za produkciju spota bilo važno znati gde je najbliža kafana?

Na početku razgovora nisam verovao da ćemo tako lako uspeti da pretresemo mnoga planirana pitanja na temu kreativnosti, oglašavanja, trendova i brendova. 
Ali, Vladimir Kovač je sjajan domaćin i vešt voditelj koji je učinio da pričam sa uživanjem o svemu, uprkos mukotrpnom radnom danu, teškoj nedelji i trusnoj godini. 




Friday 24 September 2021

Najdraže pesme i albumi 3/4 2021 :: Tri meseca u tri sata!


Ovog leta sam više i češće putovao prstima po karti i ušima za zvukom nego drumom.
Otkrio sam bossanovu pevanu na Velškom, muziku Korzike puštenu kroz wah-wah pedalu, fenomenalni džez na harfi... ali i neke 4-taktne pesme koje će se naći na listi najdražih svih vremena.
Najdraže otkrića iz prethodna tri meseca spakovao sam u miks od tri sata ;)

Čekaju te i Billy Bragg, Baobab, Caroline Shaw, Emma & Jimmy, Helado Negro, James Blake, Jon Batiste, KOIKOI, Lady Blackbird, Lenhart Tapes, Little Simz, Madrugada, Manic Street Preachers, Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp, Plesač Sporog Stepa, Pocket Palma, Rodrigo Leão & Michelle Gurevich, Rogi, Sitzpinker, The Coral, The Stranglers, Tom Rosenthal, Yola...

p.s. Vreme je sadnje drveća! Kompletan iznos sakupljen od vaše podrške Prešlicavanju (tj. opcije Subscribe/Support na Mixcloudu) je pre nekoliko dana preusmeren ka organizaciji @ŠumaPeva. Hvala vam!
Više informacija
o tome >>

Sad play na mix, a lista albuma koje bi trebalo da preslušaš je u nastavku ;)


20 albuma za preslušavanje (po abecednom redu, linkovi >> vode na bandcamp)

Basheskia & Edward EQ - Seven Lessons With Mehmed Begić >>

Caroline Shaw & So Percussion - Let the Soil Play Its Simple Part >>

Durand Jones & The Indications - Private Space

Fat Freddy's Drop - Wairunga

Half Waif - Mythopoetics

Heartless Bastards - A Beautiful Life >> 

Lady Blackbird – Black Acid Soul

Lenhart Tapes – Duets >> (i singl: Baresha >>

Liam Kazar - Due North

Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert

LUMP - Animal

Maggie Rose - Have a Seat

Marinero - Hella Love

Nala Sinephro - Space 1.8 >>

Quivers - Golden Doubt

Pachyman - The Return of...

Rodrigo Amarante - Drama

The Stranglers - Dark Matters

Tom Rosenthal - Denis Was a Bird

Yola - Stand For Myself

*

Friday 17 September 2021

Saopštenje redakcije radio-stranice Prešlicavanje - ili kako je album Lenhart Tapes učinio da nema nove emisije

Drugarice i drugari, poštovani slušaoci,

Redakcija ove male radio-stranice je (u sastavu: Glava (komada 1), Par Ušiju (1), Par Ruku (1) i Srce (1) tokom proteklih dana vredno radila na izboru pesama za listu najdražih iz ¾ godine, koja je trebalo da bude emitovana ovog petka uveče.
U početku je sve išlo dobro.
Odbačene su pesme koje nisu odzvanjale glavom nakon dva emitovanja, zatim i one koje nisu zvale na peto ili šesto preslušavanje. Sa liste su sklonjene sve pesme koje preslabo utiču na centar za emitovanje endorfina ili dopamina, iako su na prvo slušanje možda i delovale na pridružene članove redakcije (Par Stopala (1) i Par Kukova (1). Par Stopala je iskoristio pravo prigovora u dva navrata, od kojih je jedan čak i uvažen!
A onda... se pojavio jedan novi album i (bonus) pesma koji su doveli u pitanje veliki deo urađenog posla.
Nakon prvog preslušavanja albuma i (sedam... osam...?) uzastopnih preslušavanja bonus pesme - Srce i Par Ušiju su ušli u koaliciju i predložili da se Glava zavetuje na tišinu dok ne osmisli najavu dostojnu celog albuma, i te pesme.
Par Ušiju je predložio da se umesto liste emituje ceo album, dva puta. Nova Koalicija (Srce i Par Očiju) je izašla sa radikalnim predlogom da se pesma „Baresha“ emituje u krug sve dok se slušaocima ne učini da ilustracija sa omota albuma igra u ritmu muzike, da bi dalji rad blokirao ultimativni zahtev Saveza Glave i Srca: da se iz tela izvuče jedan DNK lanac i da ga Ruke vrte kao konopac koji će Stopala preskakati, dok svi ne popadamo.
Bez obzira na različite stavove – svi članovi redakcije već peti dan neprestano slušaju samo taj album. Ostale pesme i albumi tiho čekaju po folderima i na policama da ih se neko seti - a svaki dalji rad na izboru najdražih pesama iz ¾ 2021 postao je nemoguć.
Novi sastanak redakcije Prešlicavanja zakazan za sledeći petak, kada će lista Najdražih pesama (valjda) biti emitovana.
Hvala na razumevanju.
*
Album „Duets“ Vladimira Lenharta, poznatog i kao Lenhart Tapes je zvučni spektakl kakav se ukazuje jednom u mnogo godina, a ovakav tretman ’naše’ muzike nije se pojavio od vremena kada je melodije, napeve i tekstove sa ovih prostora u sprave ubacivao Suba, i stvarao čudesne amalgame.
Ono što radi (i kako radi) Lenhart na svom profilu opisuje rečima “One guy, 4 walkmans. Goat and sheep dialogues, muslim chanting, loops, e-bow instructions, turbo-folk anthems, language lessons, satanist rituals, heavy metal guitar for beginners… “
Pop Depression // Pop Depresija u promotivnom materijalu navodi: “Za nas je ovaj album neka vrsta završene Vavilonske kule u kojoj svako i dalje priča i peva na svom jeziku, ali svi ti jezici i strofe stapaju se u jednu pesmu, jednu muziku, jednu ljubav.”
Na to se može dodati samo: jedna ljubav + drugi zvuk + treći svet = četvrta dimenzija.
Preslušajte singl “Baresha”, a zatim i album “Duets”.
Više puta.
Nakon preslušavanja možda otkrijete da više ne znate put do kuće,
ali vam to neće biti ni važno.

Pesma "Baresha": https://lenhartapes.bandcamp.com/album/baresha

Thursday 16 September 2021

Klajv Sinkler, Ser! (30. juli 1940 – 16. septembar 2021)


Klajv, i milioni dece koja su provela milijarde sati u društvu njegovog izuma će razumeti.
Hvala mu na svemu.


Monday 13 September 2021

David Sylvian: "Gone To Earth", 35 godina

Ukoliko bi neka zla sila uništila sve izvore muzike na planeti Zemlji, sve vinile, diskove, kasete i striming servise - ovaj album bi ostao u potpunosti sačuvan u mojoj glavi, do poslednjeg šuma, uz sve varijacije različitih odjeka na dobošu u “Taking The Veil”, boje trube i klavira u “Laughter and Forgetting”, prostor kojim plovi gitara Bila Nelsona u “Answered Prayers”, udahe Jozefa Bojsa u semplu u kojem priča o kraju svega, možda sam zbog tih reči počeo priču zlom silom, ali ona ne može pobediti ovakvu muziku.
 
“Gone To Earth” je soundtrack prvog tinejdžerskog očijukanja sa “ezoterijom”, ton mnogih noći tokom odrastanja, krila koja pričvršćuješ remenom pre no što se prepustiš padu, ozvučeno snoviđenje, muzika uz koju možeš "da misliš i pišeš", bukvar pun putokaza ka Robertu Fripu, Keniju Vileru, Bilu Nelsonu, Robertu Grejvsu, Jozefu Bojsu, Milanu Kunderi i Gurdžijevu.
(A odjek ovog albuma ćeš otkrivati tokom narednih godina na neočekivanim mestima, poput stranica "Bernarda Panasonika" Zorana Janjetova).

U vreme stvaranja ove slojevite audio-skulpture Dejvid Silvijen je imao tek 28 godina. Njegova snažna želja da se odrekne slave, novca i statusa pop-zvezde, i da zapliva ka pučini naišla je na negodovanje Ričarda Brensona i ostalih glavešina izdavačke kuće “Virgin” koji nisu želeli da plate za snimanje drugog, instrumentalnog dela albuma.
Dejvid je snimanja finansirao sam.

Albumom “Gone To Earth” Silvijen se 13. septembra 1986. snažno otisnuo od tla, i povratka više nije bilo.

Ričard Brenson je poleteo trideset i pet godina kasnije.
Stigao je do ivice kosmosa,
i morao je da se vrati na Zemlju.

*


*



Friday 3 September 2021

Noćurak za septembar


Znam trideset i jednu pesmu za svaki dan avgusta, devet pesama koje zvuče kao različite nijanse Jonskog mora, i najmanje četiri pesme slatke kao različite vrste smokava.

Ali, nisam siguran kako zvuči septembar.
Nekada sam mislio da se čitav mesec može spakovati u minut i dvadeset sekundi jedne pesme koju peva David Sylvian. Sada verujem da su septembar i Bryan Ferry, Richard Hawley, The Coral, Nina Simone, The Style Council, kao i novi snimci koje su objavili Yola, James Blake, Japanese Whisper, Tom Rosenthal, Liam Kazar, Olivia Vedder, Leon Bridges i Rogi.

Sakupljao sam tokom leta nove pesme kao školjke i kamenčiće, ubacio sam i neke stare, i torba je sada puna.
Sve želim da podelim sa tobom, a i mikrofon se vratio sa raspusta ;)