Friday 26 November 2010

Prvi zakon sladokusja!

Nakon višedecenijskog istraživanja, koje je zahtevalo suočavanje sa
hiljadama čokolada i čokoladica;
palančinki i princes krofni;
stotinama tegli džema,
Eurokrema,
Kinderlade,
Nutele i meda;
Keks-torti,
Markiza,
Reform-torti,
zatim rolata sa džemom od kajsija;
pita s jabukama;
Vukinih pita;
Pita s višnjama i lenjih pita;
Štrudli;
Krempita,
Šampita,
Minjona,
Čokoladnih bombica;
rozen-torti,
Bajadera;
Išingera;
zatim šnita doboš-torti, srnećih leđa, španskog vetra; Vasinih torti;
sitnih kolačića,
Tulumbi i Baklava;
Vanilica,
Bananica i Tortica, 
kao i ostalih oblika slatkiša koji su dovodili u opasnost zdravlje, liniju i kućni budžet - istraživački tim u sastavu: ja! - definisao je čudesnu prirodnu analogiju zakona gravitacije i novo-otkrivenog zakona sladokusja, suštinu koja je toliko godina izmicala naučnicima!

Prvi zakon sladokusja glasi: 
Broj kalorija slatkiša srazmeran je sili kojom slatkiš privlači. Što više kalorija, to veća sila.

Ergo...

Drugi zakon sladokusja je:
Snaga sile privlačnosti slatkiša direktno utiče na širenje ljudskog tela u središnjem delu.

Spomenuti istraživački tim se nada će mi ovo otkriće obezbediti poziciju degustatora u nekoj od renomiranih kompanija, na kojoj ću se posvetiti tačnom definisanju imena Zakona („Zakon zadebljanja“ ... „udebljanja“... „Zakon kaloričnosti“... Zakon sladizma“ ...) i traganju za Trećim zakonom.

Ujedno, molim za predloge slastica koje sam preskočio, a koje bi mogle da utiču na moj istraživački rad.


p.s. nekoliko pitanja za dalji razvoj: da li je sila "veća" ili postoji bolje određenje? Da li je prihvatljivo reći "snaga sile"?

30 comments:

  1. ctrl f je ustanovio da na tvom spisku (zbog kog sam dobila vrtoglavicu usled nedostatka šećera u organizmu i viška na ekranu)nema
    KESTEN PIRE SA ŠLAGOM!!!
    nisam sad sigurna da ima plazma torta (primetila sam keks tortu ali ova ima poseban status)
    A sa zakonom se slažem u potpunosti. Oni iz poslastičarnice Prezent sigurno to primenjuju jer me užasno privlače.

    ReplyDelete
  2. KESTEN PIRE!!!
    Uh, mene gresnoga... Za kaznu, upujem se ka prvom prodajnom mestu...

    Znam za plazma-tortu, ali sam ipak skloniji staroj, petit beurre keks torti, keksa utopljenog najpre u mleko, a zatim zalivenog filom od cokolade... na metalnom posluzavniku, naredjana. Ne treba ni kasika... :)

    Za poslasticarnicu Prezent ne znam, verovatno je vreme da je otkrijem...

    ReplyDelete
  3. @Bojša, 'edna mala varijacija na temu umakanja Petit Beurre-a. Da se provuče kroz belu kafu. Dobije poseban šmek. :) Nemam pojma šta da dodam, nisam ni neki poznavalac torti. Razmišljam o p.s.-u pa pokušavam da se setim fizike iz srednje škole. Nešto mi ne ide baš. Ja bih ostavila 'vako kako si napisao.

    P. S. Off-topic. Pre 10-ak minuta mi iskoči ona pesma što sa se silno ponudila za prošli post. Da je udenem u comm? :)

    ReplyDelete
  4. @retka_zverka: nije ti to lose sa belom kafom, ali se secam da se bolji rezultati dobijaju dodatkom - RUMA! :)
    da se razumemo - ne razumem se u stvaranje torti ni zeru, samo pamtim procese kojima sam prisustvovao, u tom secernom lancu, ja sam na vrhu - predator...

    naravno, stavi pesmu tamo, toliko dana smo je cekali... :)

    ReplyDelete
  5. Ogreših se i ja o neizmernopoštovanuvazdaobožavanu keks tortu, unizivši je pred plazma tortom...
    Ta stara dobra keks torta (još ako je uspela da odstoji par sati u frižideru da se fino sjedini) je bila standard nekad (sad je slabo srećem).
    Prezent je u ulici koju od milošte zovem "gubilište struka". Ako si dovoljno hrabar da se tamo uputiš, dojaviću ti.

    ReplyDelete
  6. Ili drugačije rečeno, "i za gušu i za dušu". Tako valjda to ide kod rumopoštovalaca. :))

    Jeste, predator je lepša reč od konzument - kad pričamo o tortama, kolačima... ;P

    Sa' ću da je otipkam. :)

    ReplyDelete
  7. Molim te... kazhi da niCi zabowafiJo 'nedle ca shljiFama... da cam ja to camo pwefidela iako cam chetiwi poota pwechitala cpicak...

    ...i Fanilitze...

    ...Toblerone imajoo poceban ctatooC i odFojeTe coo od octalih shokolada...

    ...bash kao i MockFa shniy od octalih towti...

    :)))

    ReplyDelete
  8. MockFa shniT... bejashe to lapcooc tactatoowe :)))

    ReplyDelete
  9. na spisku nisam uočila šnenokle (koje ne mogu da se porede sa svim tortama i sitnim kolačima, ali ipak...) :)

    možda: "jačina sile"?

    ReplyDelete
  10. uvek sam težio golemim šakama šećera u lobanjin krvotok:

    *kondenzovano mleko (pakovali slovenci, stizalo i iz rusije, privatnim kanalima, počele godine jada... naleteo opet na staru ljubav u mađarskoj (tamo je to (u)šećer(e)ni tej), definitivno mi se smučilo nakon nezdravog orgijanja u italiji (ostala fan grupa na fb http://www.facebook.com/group.php?gid=67475973124)

    varijacija na temu: kondenzovana kafa (samo jednom kušao, hvala braći sovjetima)

    *tiramisu (uvek tužnim pogledom ispratim lindt mlečnu sa tim punjenjem i mnogo nagruvanom cenom na supermarketaškim rafovima (kad smo već kod supermarketa, kud li se denoše dragstori? samo onaj što drži ozbiljnu muziku i dalje šljaka) - još uvek nisam poklekao pred tim bezobraznim iskušenjem. u čistoj varijanti vazda sam spreman da klečim na kukuruzu.

    *smilies (najbolji domaći slatkiš... ever?!) budi onaj prijatan osećaj mučnine pri kompulzivnom proždiranju - dosta je kad ostanu samo papirići!!!
    varijacije na temu: coffee break sve ređe viđam, fabulozna kondivina čokoladna jajašca ne viđam uopšte (sve tužni smajliji). nestvarna klasa za domaće prilike, redovno gostima iz daleka turam sve te loptice u džepove... radnici u žbevcu kraj bujanovca tvore ove primerne slatke grehe za minimalac (pre 4 godine prosečna plata bila 2.5 k... RSD. nemam novije podatke - nadam se da su dogurali bar do dve cifre pre tri nule.
    (još jedna autentična fan strana http://www.facebook.com/pages/Smilies/17061176213)

    p.s. raduje me odluka baninija da se vrati u igru sa banatskim punjenim pecivom (srećom bez marte keler) - slatki oblaci, ftw!!!

    ReplyDelete
  11. kaže se intenzitet sile...

    htedoh da spomenem šnenokle ali me Branislava preduhitrila

    p.s.
    pre neki dan sam ponovo otkrio "banine", fantastični su

    ReplyDelete
  12. @blurred: jeste, mora da odleži malo u frižideru, barem da prenoći, ali uglibljeni u sladostrašće nismo uvek omogućavali ovoj torti da neoštećena dočeka jutro... „Gubilište struka“? Hm... Nemam ideju. Dojavi. Dovoljno sam hrabar. Nemam ŠTA da izgubim :)

    @retka_zverka: predator, uništitelj, istrebljivač... „I've seen cakes you people wouldn't believe“... :)
    @Booctzko: Knedle sam zaboravio! Mada, iskreno, nikada nisam bio okoreli obožavalac... Tj. nisu na listi „100 veličanstvenih“. Vanilice su tu! Ali, za Toblerone sam kriv... Uh... , kao što sam kriv i za ..

    @Branislava: ŠNENOKLE! po broju susreta, verovatno bi bile među prvih deset “ever“, ali eto, valjda zbog svoje amorfnosti i neposedovanja čokolade skliznuše iz misle...

    @nasdvoje: FB grupu si napravio!!! :) Tiramisu, DA! Ali, isključivo po ozbiljnijim poslastičarnicama ili restoranima... Ovo što se ponekad nađe po raznim fancy-fast-food mestima (KFC i slični) izbegavati u širokom luku, nije ni dalji rođak tiramisua. Dragstori, na žalost, polako odlaze u istoriju, koliko vidim... A čokolade su još uvek najjeftinije u Tempu, u koji valja ići u veoma kasnim satima, kada se gužva malo stiša... Smilies jesu izazovni i umeju da nametnu osećaj krivice. Ali, ipak, ništa nije kao kao nedavno redizajnirani (UA!) štarkov „Citro“, punjen „limunom“ ili „pomorandžom“, toga se može izjesti veoma, veoma mnogo... Nisam probao povratak Baninija koji ti i Vrabac pominjete. Odoh ka radnji :)

    @vrabac: znao sam da na tebe mogu računati što se izraza tiče :) Zaslužuješ šnenokle! :)

    ReplyDelete
  13. Čokoladni tart sa dve kugle sladoleda i vrućim gustim sosom od šumskog voća odozgore? (MBH na početku Njegoševe, najbolji u gradu, pst...)
    A oni sitni slavski kolači...
    Dikino oko, kombinacija suvog voća i oraha ili badema u kuglicama, pa krugovi od mlevenog badema sa limunovim sokom, bele štangle od oraha...
    A pita od bundeve i krem od bundeve, pa još ako bundeva ima ukus kao kesten pire? (Jesenja opcija)
    Šećerna jabuka, orasnice, susamnice, šećerno grožđe, smokve i šta god na štapiću (vašar, vašar je hit...)

    A "hemijske" slatkiše nisi ni spomenuo? Medena srca, na primer?
    Gorke čokolade, after eight čokoladice...?

    Stvarno nemoj da se ljutiš, ali za degustatora si se malo kasno setio. Te ne bilo ti teško idi skroz pozadi na kraj reda. Ima nas koji decenijama čekamo to nameštenje i imamo ful kvalifikacije.
    Ma, mora da se zna i neki red ;)

    ReplyDelete
  14. yzse se ovim spiskom jasno dokazala kvalifikovanijom od mene za poziciju degustatora, idem na kraj reda, ok, posteno se povlacim kada vidim da neko vlada (slatkom) materijom bolje od mene... Na drugom mestu sam opomenut i za slatku pitu sa sirom, urmasice i tako te djakonije... :)

    Ako vec ne mogu da budem degustator, nudim ovaj post kao prostor za oglasavanje neke konditorske industrije, product placement slatkisa dozvoljen... :)

    ReplyDelete
  15. Tiramisu, Rafaelo, Švarcvald torta, PLAZMA TORTA!!!!
    Nenadjebiva jačina sile :)

    ReplyDelete
  16. @Bojša, čuj ti njega "vid'o", ko da si ih samo gledao i divio se njihovoj lepoti. ;) Jeste, @yzse, stvarno, uklavirila (si) se pošteno na čelo degustatorske kolone. Pošto svi mi, osim što virtuelno živimo, valjda tako i jedemo?, pa eto, mali doprinos i od mene, da ne ispadne da baš ništa ne znam. :) Bojša, možda da im ponudiš saradnju u vidu nature, jedan klik od tebe, jedan bombon za tebe. :)

    ReplyDelete
  17. O, maj Gad... MoWatjoo da poWadim na tFom oCetjanjoo cpWam 'nedli... JedarWd tjesh, dwoogawoo moj, biti moj goCt, a onda tje ce icte natji medj' pwfih decet na licti :)))

    ReplyDelete
  18. Direkcije za "strukogubilište" sam ti poslala mejlom. Ljubomorno (i naivno) kontrolišem broj novih posetilaca pa ne bi da reklamiram.

    ReplyDelete
  19. Što bi rekao patak Dača - Znam da sam đubre, ali bilo je ili on ili ja...
    Zverka, 2009. u feb. napisah podugačak post o tome kako se iz te radnje izađe sa povećom kesom, a sutradan se jetri i slezini napravi prvi parastos.
    I ima još dve firme tog profila u gradu, ali reklama tek kad me plate...
    Ne, stvarno je čudo šta šećer učini od karaktera. Letos me nije mrzelo da nazovem Soko Štark (pošto nemaju formu na sajtu) i da liku mrtva ladna očitam i izanaliziram (tragičnu) činjenicu da se Menaž čokolada pretvara u obično njesra. I kada me je pitao kada nije valjala, samo sam ga izbombardovala datumima ( napr.27.03. najgora serija u 2009.) Ko kupuje nek traži seriju sa datumom 28.09. ta je napoštenije urađena.
    I u međuvremenu sve se preispitujem da li da svakog meseca napišem analizu, pa da ih za pet postova prešišam na Guglu; ili da se ozbiljno pozabavim činjenicom da sam odavno izrasla u gadnu babu i neopevanog morona. Ali, "bilo je ili oni ili ja"...

    ReplyDelete
  20. @yzse, sproću toga što si nastupila kao prava brkata baba, podržavam. Ja sam se rodila kao baba, doduše bez brkova, oni su tek posle izrasli. Imaću u vidu seriju koju si pomenula. ;)

    P. S. Pretpostavljam, na žalosti, da je ove iz Soko Štarka zabolelo znaš već šta, jer narod kupuje li kupuje (sve što im u životu šteti).

    ReplyDelete
  21. Toliko sam se zanela sa babom i brkovima, da sam zaboravila da vam nešto prenesem. Naime, videh na TV kutiji da je danas i sutra taj Sajam slatkiša u SC-u i sad epohalno - čokolada za mršavljenje s prigodnim nazivom dr Eros. Vrisnula sam od smeha. Šta sve neće da izmisle, da uvale proizvod. :)

    ReplyDelete
  22. @jungle queen: dodavanjem Rafaela i Svarcvald torte samo si unela nemir u ionako uzburkano more cokoladnog fila koji je poceo da se razliva po ekranu i glavi...:)

    @zverka: Adore pravi dobre... zanimljive... mmmm... lepe.... ovaj, da! slastice... predlozicu im saradnju. S obzirom da si ih predlozila, imas procenat! :)
    Dr. Eros!!! pascu sa stolice...

    @blurred: roger that! mudar potez - zastita podataka :)

    @yzse: to je potpuno u redu kao stav, boriti se za ukus i kvalitet koji je placen, bavio sam se i ja slicnim potezima, slao ljute mailove i slicni potezi, sto da ne. da se ne opustaju...
    jer, narod NE KUPUJE bas sve, nakon sto se prvi put prevari... Neki proizvodjaci su to vec osetili, barem za 0.01%, kada ih napustim, razocaran u promene i osljarenje...

    @NanDzaWacta KnedloManKa(!!!):
    Dogovoreno! pazi, tridesetak godina vec traje kampanja koju knedle sprovode, ali nisu se jos nasle medju 10 :)

    ReplyDelete
  23. Tamo nema - tu-fa-hi-ja! Sramno!:)
    I jos rezanaca sa makom/orasima; zita sa/bez slaga; Mozart kugli (plavi papir ubedljivo najbolje)...seticu se posle jos.

    Nego...'si ti normalan? Em mi ovde poceli Xms' party-ji svaki dan, em dolecem u Vienu za katolicki Bozic (i gore pomenute kugle i milion slatkih loodila pride)...em za NG sam u Srbiji, pa nas Bozic...Kako mislis da se sve to podnese?A?!
    Sve gore navedeno, pa onda sarme, prebranci, kavurme, duvan cvarci (uvek mi kazu - Uzmi sine, ovi su posni, sve ocedjena mast:))) Pa suvo meso, pa kuvano vino, pa proje tanke sa kajmakom i mladim/starim sirom, pa kupus, pa lonci, pa ispod sacha...pa ruza pogace.....

    U povratku cu morati da trazim jos jedno mesto za moj stomak, kako izgleda, u jeroplanu:)

    Mislim zasto si, o zasto udenuo sve ovo nama zapadno gladnima (sve je na grame da se slucajno ne bi prejeli (sic!)!?:))))

    Izvini na 'slanom'trolu:)

    ReplyDelete
  24. Slani troll!!! Red alert!!! :)

    Sve si lepo nabrojala po redu, nedostaje ti samo neka dobra corba od povrca na pocetku i mozda malo musake... Ja bih se fokusirao na prebranac i sarmu, ostalo slobodno mozete da podelite, sve dok ne dodjemo do slatkisa! :)

    ReplyDelete
  25. Gurabije... sirotinjski kolaci sa pekmezom

    ReplyDelete
  26. Gurabije i ideja sirotinjskih kolaca me dovodi do praiskonske, rudimentarne poslastice koje se, eto, niko nije setio! Umucena zumanca sa secerom :)

    ReplyDelete
  27. šta znam, meni i dalje puding pa puding. kad nema toga onda griz.
    zbog boje uvedoh opet i one keksoline, lješnjak čokoline...bestraga im glava :)

    ReplyDelete
  28. горећеш. прескочио си туфахије. =)

    ReplyDelete
  29. @dzumara Jeste...ali toliko je slatko ovde da si preskocio moj komentar gore:))) Kakve veze ima...vazno da nam je kaloricno!::))))

    ReplyDelete
  30. Verujem da Dzumara prosto MENE zeleo da gurne da gorim, tj. da je kritika bila upucena meni, a ne pratecim komentatorima :)
    Ja ga razumem - ljubav prema tufahijama ume biti takvom da pozelis ljudima da isceznu :)

    ReplyDelete