Tuesday 28 September 2010

Poslednja pesma?

“Going Underground” - The Jam?
“Always look on the Bright side of life” Pajtonovaca?
“Wonderful World” u verziji Joey Ramonea?
“Ob-la-di-ob-la-da” - The Beatles?
“Smack my Bitch up” - The Prodigy?

Na sahrani.

Inspirisani činjenicom da je na sahrani Alexandra McQueena  čuvenu „Gloomy Sunday“ otpevala Bjork, što je redak primer ekstravagantne depresije redakcija magazina New Musical Express je pre nekoliko dana postavila pitanje čitaocima: Koja pesma će se slušati na Vašoj sahrani?

Uh.
Pitanje je, zapravo, sasvim na mestu: kako nikada nećemo saznati uz koju pesmu smo nastali (ukoliko je tu muzike uopšte bilo) – sasvim je prihvatljivo da biramo onu uz koju ćemo se rastati.

Gorenavedene pesme delić su komentara čitalaca magazina NME - onih očigledno iščašenijeg poimanja teme. Izborom pesme, oni ne predstavljaju muzički ukus – već i stav prema životu (ili smrti).

Naknadno guglanje otkriva da postoje oficijelne top liste najtraženijih pesama (divna formulacija - commissioned by co-operative Funeralcare“) koje pak dokazuju da na nekim tržištima James Blunt nije samo šampion kategorije najtraženijih pesama za venčanja („You’re Beautiful”) već i ove kategorije – jer je njegova „Goodbye My Lover” prva na listi pesama u Sjedinjenim Državama. Evo kompletne liste:

  1. Goodbye My Lover - James Blunt
  2. Angels - Robbie Williams
  3. I’ve Had the Time of My Life - Jennifer Warnes and Bill Medley
  4. Wind Beneath My Wings - Bette Midler
  5. Pie Jesu/Requiem – W.A.Mozart
  6. Candle in the Wind - Elton John
  7. With or Without You - U2
  8. Tears in Heaven - Eric Clapton
  9. Every Breath You Take - The Police
  10. Unchained Melody - Righteous Brothers
Evropljani su, po drugim izvorima, radikalniji:

  1. Queen - "The Show Must Go On"
  2. Led Zeppelin - "Stairway to Heaven"
  3. AC/DC - "Highway to Hell"
  4. Frank Sinatra – „My Way"
  5. Mozart - "Requiem"
  6. Robbie Williams - "Angels"
  7. Queen - Who Wants to Live Forever"
  8. The Beatles - Let It Be“
  9. Metallica - "Nothing Else Matters"
  10. U2 - "With or Without You"
Od ove tačke, priča bi mogla da se grana u više pravaca: mogli bismo se baviti pesmama poput “Everybreath you take” – koja je česta i na listama svadbenih pesama - jer je i dalje shvaćena kao ljubavna iako je Sting još 1983. priznao da je tosadistička pesma o ljubomori, posesivnosti i nadziranju”.

Ali, zabavnije je listanje potencijala domaće scene.

Lako je posegnuti za standardima poput “Svilen konac” ili “Tiho, noći...”. Ili „Žute dunje” i sve to, ali - i vremena i muzika se menjaju - i, kada dođe red na nas, generaciju odraslu i na ne-narodnim, već autorskim muzičkim sklopovima - kakve li će to glavobolje zadavati organizatorima sahrana i lokalnom popu?
Tamo, jednog dana - hajde da mislimo da je to vreme toliko daleko da ga klasifikujemo kao “futur II” – na spiskovima poslednjih želja počinju da se pojavljuju stihovi poput:

„Šta bi dao da si na mom mjestu/da te mrze a da ti se dive...”...
... „Znam kad bih živeo 1000 godina/ceo bi mi život stao u jedan dan...”
... „Mora da je jeziva gnjavaža u životu doživjeti stotu...”?

Ili, još sumanutiji izbor pesama:

te apsolutni hit za kraj: „Ljubi me brzo, žurim!”

Moj izbor? Domaća?
Za sada, ili, lepše rečeno - i dalje: Šarlo.
Tužni skup može da negoduje ili i da se raziđe, u tih minut i dvadeset osam sekundi – želim da me ispoštuju.




Friday 24 September 2010

"Treba nam pobeda kod kuće!" 24.09.2000

Ladislav i ja sedimo u stanu u bloku, kasni avgust 2000.
Toplo je, i ta vrućina samo pojačava stanje umora.
Obojica glava punih onoga što već nedeljama živimo i radimo: kampanje koje bi trebalo da inspirišu ljude da izađu više na te izbore u septembru mesecu i okončaju devedesete. Svi podaci su govorili: ukoliko nas bude dovoljno na biralištima – gotov(o) je.

Ostao nam je jedan koncept, nerealizovan.

A razglabali smo kako iskoristiti sport kao zamajac za kampanju: od početka devedesetih - kod kuće više gotovo nismo ni igrali, nije nam bilo dozvoljeno. 
Nastavili smo da pobeđujemo u gostima. I koliko god to bilo sjajno, sada je bilo vreme da zabeležimo jednu pobedu na domaćem terenu. Pred našim navijačima. 

Krenemo od nekih davnih pobeda, čisto da uvedemo publiku, a onda pređemo na stvar?
Scenario smo pisali 5 minuta, ostalih 10 smo tragali za tačnim godinama i gradovima.
MANILA '78: Jugoslavija - Sovjetski Savez. Pobeda!
BARI '91: Crvena Zvezda - Olimpik, na penale: pobeda!
ISTANBUL '92: Partizan – Huventud!
ATINA'95: Jugoslavija – Litvanija!
ATINA '98: Jugoslavija-Rusija!
SRBIJA, 24. septembar 2000: Treba nam pobeda kod kuće!

Ukoliko ga niko neće - možemo da ga napravimo sami.
Onda ćemo ga podeliti prijateljima po radio stanicama, neki od njih će imati prilike da ga emituju bez da rizikuju suspenziju ili otkaz.

Potpisaćemo se kao „Grupa zabrinutih navijača“.

Vokal smo snimili kod Ace i Joce, u studiju od kojeg smo inače živeli godinama, snimajući radio reklame.
Vraćam se kući autobusom, vokali su na flopi disketama.
Danas mi deluje smešno, ali mi nije bilo svejedno šta nosim u torbi.
Da bismo ostali dosledni žanru - svi efekti koji se čuju u spotu zapravo su pozajmljeni iz igre Ultimate Soccer Managera 98: publika, navijanje, pištaljke. Za podlogu je iskorišćen snimak bubnjanja Dragoljuba, Lava i Uroša – što jeste bio zvuk leta 2000.

Montiranu verziju smo poslali prijateljima na mail; zatim postavili na Mrežu desetak dana pre izbora, poslali linkove svima kojih smo se setili - uz objašnjenje šta smo uradili, da je stvoreno za dalju distribuciju. 
Znamo da je counter zabeležio lep broj poseta stranici.
Na Radio Indexu sam ga čuo nekoliko puta.
Neko mi je spominjao i Radio Pančevo.
Pričalo se da se zavrteo na još nekim stanicama.
Nama – puno srce.

Nismo razmišljali da li će „sloboda pevati kao što su sužnji pevali o njoj“.
Bila je važna sloboda, kao takva.