Sunday 13 December 2009

A svetac mi se ukaza kao...



... jelkica za automobil!

Neravnopravnost većeg broja ukazanja svetaca u zapadnim delovima sveta nego u nas - kod kojih se tek retko poneki ukaže (i to najčešće u kori drveta ili cepanici) biva ispravljena ovim proizvodom. Srpska novo(pre)komponovana filozofija „sve može“ dobija otelotvorenje i ovim „3-in-1“ rešenjem za automobil: ukazuje drugim vozačima da ste vernik; "miriše", te „radi“ kao zaštita na drumu! Valja očekivati i novi model – koji će pored navedenih funkcija moći i da „zbuni“ radar.

Pitam se da li proizvođač ovog čuda ima dozvolu za korišćenje ikone?
Ili odvaja procenat od zarade?
Da podsetim: „Niko bez znanja, odobrenja i blagoslova nadležnog eparhijskog arhijereja ne može koristiti, upotrebljavati ili isticati u bilo koje svrhe imena i ikone svetih, Srpske pravoslavne crkve, kao ni druga crkvena znamenja i sakralne predmete koji su neotuđivo i neprikosnoveno vlasništvo Crkve" (Patrijarh Pavle, 2004.).

Fotografisano u hipermarketu, u Srbiji, decembra 2009. godine.


11 comments:

  1. Hvala na podsetniku, koji mi je, da tako kažem, "jedan svojevrstan otvarač za oči, ako razumete šta hoću da kažem..." - naime, dugo sam vremena nosio jedan pravoslavni krst oko vrata, komad koji sam dobio na rođenju a koji, kol'ko znam, nije bio odobren niti blagosiljan od nadležnog arhijereja...

    Tek sad kapiram kol'ko sam sam se uspešno provukao sa tim komadom...humm...sakralne piraterije..!

    ReplyDelete
  2. Pokloni se, koliko znam, ne mogu stavljati u kategoriju "sakralna piraterija" (kakav izraz, bravo!) Mada... ko zna cega ce se ko dosetiti...

    Ipak, pribavljanje materijalne koristi, tj. prodaja/stvaranje profita a koriscenjem simbola "koji su neotudjivo i neprikosnoveno vlasnistvo Crkve" vec ulazi u druge zone...

    ReplyDelete
  3. џизуз крајст - суперстар...енд ол ди ресте

    ReplyDelete
  4. Ova Pavlova izjava je pomalo glupa ako je zaista njegova ili ako nije istrgnuta iz konteksta. Da podsetim auditorijum samo na najpoznatiji (mada nikako jedini) spor koji se već skoro hiljadu godina vodi pred nadležnim (vrlo visokim, moglo bi se reći nebeskim) sudom oko autorskih prava. Mada ostaje pitanje na šta je mislio pod Crkva (sa vel. slovom), pošto ta reč ima više tumačenja i značenja.

    A ljudi ko ljudi, vole da nose amajlije, đinđuve, ambleme koji pokazuju pripadnost, štite od uroka itd.
    Neko nosi Svetog Nidžu, neko bedž "punks not dead", neko majice sa idiotskim natpisima, neko kišobran sa amblemom neke firme (pa ga onda napadnu ovi sa idiotskim natpisima na majicama). Ništa novo pod kapom nebeskom.

    ReplyDelete
  5. Pavlovu izjavu sam nasao u takvom obliku u okviru nekog teksta koji se bavio koriscenjima crkvenih simbola, imena i svega ostalog - nisu citirali ni vise ni manje... Pronasao sam na drugom mestu i druge predstavnike Crkve koji su zabranjivali ili ne-preporucivali koriscenje simbola "koji pripadaju crkvi".
    Tacno je da ima nejasnoca - na sta se tacno misli, no ako skrenem levo kod Lajkovca i pozabavim se najpre samim cinom stavljanja sveca na mirisljavu jelkicu (koja u nekom trenutku svog postojanja na kraju ode u djubre, kada ostane bez mirisa), nekako mi prosto ne ide da se svetac pojavi na tako prozaicnom, da ne kazem efemernom materijalu.

    Kapiram da je to duhovni nastavak ideje da se badnjak stavlja u branik automobila, sto je zazivelo (ako se dobro secam) kao mala subverzija u vreme socijalizma - cisto da se zna ko sta slavi i ko se nije odrekao porekla i korena, a onda se i to pretopilo u opsti folklor... No, ako je sad doslo do jelkica, sta je sledece - i, da li je zaista prikladno? Osecam duh Andija Vorhola u ovoj prici, ali osecam i da je to zalutao nenamerno.

    Inace - nek' nosi ko sta hoce, dokle god to ne poziva na nasilje nad drugima, u bilo kom formatu, bedzu, majici, sta god...

    ReplyDelete
  6. haaa jojjj, pa ovo je krasno! :))))

    ReplyDelete
  7. Putevi religije i (male) privrede znaju se ukrsiti na cudnim mestima. Secamo li se onih slicica za uskrsnja jaja koje su imale lik Kasandre?

    ReplyDelete
  8. To je fenomenalni uzorak koji je produkt spajanja dva prekopotrebna predmeta sto landaraju sa retrovizora: mirisljave jelkice i ikone. Rezultat je pragmaticna mirisljava jelkikona.
    Nego, da li postoje i mirisljavi krstovi i diskovi protiv radara?
    Sad kada vozaci naviknu na spajanje proizvoda, nece da pristaju ni na sta manje od dva u jedan.
    A meni je jos smesnije to sto svi to i dalje zovemo jelkica iako vise nema oblik jelkice :-)

    ReplyDelete
  9. Hajde da im preotmemo biznis tako sto cemo registrovati proizvod pod nazivom (opcije):

    Jelkikona (c) by Blurred
    Iko-jelka
    Jelkona
    Ikonica-Jelkica
    MiriSvetac
    Sveti Mirislije

    ...

    Sve to lepo u zavod za patente, preotimamo trziste!

    Sirimo delatnost: retrovizori u kojima se uvek vidi Hram Sv. Save , ali i ono sto se stvarno desava na ulici(stampa na providnoj foliji koja se lepi na staklo retrovizora), zatim se prosirimo i na maske za farove, koji onda bacaju svetlo u obliku krsta.

    Moja koleginica Ida ima ideju da se rade i fluorescentni prsluci sa likovima svetaca na svim stranama (radi zastite na drumu), te bi svi ti drazesni proizvodi ucinili da se u kratkom roku ustolicima kao kraljevi pomocnih auto-moto-klero-sredstava.

    :)

    ReplyDelete
  10. kad spomenu registracije, nedavno sam naletela na isushrist.com, gde doslovce piše da je autor sam Isus... :))))

    ReplyDelete